TELEVISIÓ

L’audiència també fa pont

Molts programes s’han situat aquests dies en mínims de la temporada, tot i que d’altres han fet rècord

L’audiència també fa pont
Albert Castellví Roca
09/12/2016
4 min

BarcelonaEn setmanes com la que s’acaba demà, conciliar la vida laboral i la familiar es converteix per a molts en una quimera, però no és gaire més fàcil fer-les compatibles també amb la vida televisiva. Per això algunes cadenes, conscients que bona part dels seus espectadors trenquen les rutines, han optat per substituir la seva programació habitual per altres tipus de continguts que no tenen continuïtat, com pel·lícules, telefilms, minisèries o especials. D’altres, en canvi, han decidit fer com si no passés res, de manera que han obligat els seguidors dels seus programes i sèries a buscar-se la vida per no perdre’s cap capítol. Les dues estratègies poden tenir els seus pros i els seus contres, però un cop acabat el macropont es pot constatar que, en línies generals, els programes de prime time que s’han mantingut a la graella durant aquests dies s’han vist perjudicats en els seus resultats, especialment durant la primera part de la setmana.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

N’és un bon exemple Merlí. La sèrie de TV3 va oferir dilluns el penúltim capítol de la temporada i, malgrat que les trames es troben, per tant, en un punt àlgid, aquest episodi va ser el segon menys vist d’aquesta etapa, amb 389.000 espectadors, és a dir, 173.000 menys que la setmana anterior. L’únic capítol que se situa per sota d’aquesta xifra, amb 308.000 seguidors, és el que es va emetre el 31 d’octubre, durant el pont de Tots Sants. La mateixa situació es repeteix amb el Crackòvia, que ha obtingut els dos registres més baixos del curs coincidint amb aquests dos ponts.

De fet, TV3 és l’única cadena que no ha modificat gens la seva oferta nocturna durant tot el pont, i això ha deixat molts dels seus programes en xifres més baixes de les habituals. Li ha passat també a Catalunya experience, que dimecres va fer el segon pitjor resultat de la temporada. Fins i tot el Barça ha notat les conseqüències de l’acumulació de festius: el partit de dimarts davant del Borussia Mönchengladbach va tenir, a TV3, 834.000 espectadors, cosa que representa la xifra més baixa per a un partit de Champions de l’equip blaugrana al canal públic com a mínim des de fa cinc anys -amb l’excepció del City-Barça del febrer del 2014, que TV3 va emetre sense narració a causa d’una vaga i que va tenir menys audiència-. I no és que els aficionats al futbol optessin aquesta vegada per Antena 3: el canal d’Atresmedia es va quedar amb el segon pitjor registre d’aquesta edició de la Lliga de Campions.

També programes com Salvados o la pel·lícula d’El taquillazo, a La Sexta, s’han quedat aquesta setmana clarament per sota de la mitjana tant a Catalunya com a Espanya, i al conjunt de l’Estat ha punxat també Pesadilla en la cocina. Especialment significatiu, però, és el resultat de Gran Hermano: la gala d’aquest dijous del programa de Telecinco va ser la menys vista de les 17 edicions del reality a Espanya -a Catalunya va funcionar millor-, amb 1.871.000 espectadors, i això que el concurs ja està a la recta final, amb només quatre concursants dins de la casa disputant-se el premi.

El programa de Telecinco, a més, va fer aquest mal resultat durant la segona part del pont, un moment en què molts espectadors ja havien recuperat la rutina i tornaven a encendre el televisor a l’hora habitual. Si més no, això és el que semblen indicar les dades d’audiència: fins a tres programes es van anotar el rècord de la temporada entre dimecres i dijous. Un d’aquests és Polònia, que va ser líder del dia de la Puríssima amb 615.000 espectadors, el seu millor resultat des de l’abril. El mateix dia, la sèrie de La 1 Víctor Ros també es va anotar el rècord del curs a Catalunya, mentre que Comando actualidad, també de la televisió pública estatal, havia obtingut dimecres el seu màxim de la temporada tant al Principat com al conjunt d’Espanya.

Espectadors no comptats

Lògicament, el pont ha fet que alguns espectadors marxessin de viatge i no poguessin mirar la televisió, però també n’hi ha molts que han passat aquests dies en segones residències, hotels o cases rurals des d’on han pogut seguir els seus programes preferits sense cap dificultat. Aquestes persones, però, no es comptabilitzen en els resultats d’audiència, ja que en cap d’aquests llocs no hi ha audímetres. En dies com aquests, doncs, igual que en èpoques de vacances, els còmputs d’audiència no són del tot fidels a la realitat.

Un cas semblant és el que es produeix amb els partits de futbol que només es poden veure en canals de pagament, com ara el Barça-Madrid de dissabte passat. Els audímetres indiquen que la transmissió que en va fer BeIN Sports va aconseguir 2,2milions d’espectadors a Espanya (420.000 dels quals a Catalunya), però això no té en compte els milers de persones que van seguir el partit des dels bars.

stats