L’entrevista a Schumacher per IA: el problema és periodístic

2 min

El setmanari Die Aktuelle està sent l’ase de tots els cops per l’entrevista falsa que ha publicat a Michael Schumacher. Hi ha molta opacitat sobre l’estat de salut del set vegades campió del món, des que va patir un accident d’esquí fa prop de deu anys, així que el reclam era intens. Però, a l’última pregunta, el mitjà revela que la conversa se l’ha inventat una intel·ligència artificial. A partir d’aquí, mitjans d’arreu del món s’han fet ressò de la notícia perquè, avui dia, qualsevol titular amb les fatídiques sigles IA té un plus de captació d’atenció. Però som davant d’un problema periodístic, no pas tecnològic. Die Aktuelle ja jugava a enganyar el lector molt abans que existís ChatGPT. La dona del pilot, Corinna Schumacher, els va denunciar el 2005 per haver posat la seva fotografia en portada amb el titular: “Un nou amor la fa feliç”. Però a l’interior desvelaven que era la seva filla, Gina Maria, qui estrenava parella sentimental (i per això la seva mare estava feliç). És un truc barroer, però que va funcionar: el jutjat no va concedir els 50.000 euros d’indemnització que reclamava –de manera molt comprensible– l’afectada. L’any passat posaven la foto d’ell i el titular “Despert” en primera pàgina. Però a dins només hi havia un article sobre gent que ha pogut sortir d’un coma prolongat.

Michael Schumacher en una foto d'arxiu

El periodisme té una llarga tradició d'entrevistes inventades, algunes fins i tot amb ploma il·lustre, com les que perpetrava Enrique Vila-Matas a Fotogramas. Ara hi ha una eina que permet fer-les més ràpidament, ui, sí. La qüestió és intentar entendre per què una revista que enganya sistemàticament els lectors segueix venent desenes i desenes de milers d’exemplars. Ves que el problema no sigui la tecnologia, sinó la condició humana.

stats