Coincidint amb les campanyes comercials del Black Friday, Netflix ha estrenat Buy now. The shopping conspiracy (Compra ahora. La conspiración consumista). Es tracta d’un documental de noranta minuts que posa de manifest les estratègies de màrqueting en les compres en línia per estimular el consum més enllà de les necessitats reals dels usuaris. La veu narrativa s’ha dissenyat com si fos un assistent d’intel·ligència artificial que interacciona amb els espectadors. Això delata la necessitat de despersonalitzar el posicionament crític i, a la vegada, intentar revestir el discurs d’una autoritat superior. La veu robòtica desenvolupa un tutorial en cinc passos per descobrir-nos les principals regles per incrementar els beneficis i assolir l’èxit empresarial.
Els testimonis que donen la seva versió de tot el procés són, en canvi, ben humans. Encara més, són persones que venen del costat més obscur del món del consum per revelar-nos la veritat oculta. Són antics responsables d’Amazon, Adidas, Apple i Unilever. Tots tenen en comú un passat en els òrgans executius, i un paper important en les decisions i el disseny de les respectives plataformes de consum. I tots ells, a més, van plegar després d’experimentar dilemes ètics que tenien a veure amb el bé de la humanitat. Ara apareixen en el documental per redimir els seus pecats i desvelar les estratègies de manipulació a les quals estem sotmesos com a consumidors, com la distribució de la informació a les pàgines web, els estímuls per interactuar-hi, els missatges, els colors i l’exposició de les alternatives. A Buy now t’expliquen, per exemple, la creació i l'eficàcia del botó "Compra en un clic" d’Amazon. “Es tracta de reduir al mínim possible el temps que passa entre que pensem que volem una cosa i que la comprem, i això es fa condicionant el nostre comportament d’una manera tan subtil que ni ens ho podem imaginar”, diu una extreballadora d’Amazon que era responsable de l’experiència de l’usuari.
El documental revela dades impactants, com que cada dia al món es llencen tretze milions de mòbils i es compren dos milions i mig de sabates a Amazon.
Buy now no explica res que no hàgiu sentit abans sobre l’obsolescència programada, l’ecopostureig, el greenwashing, la fast-fashion i la farsa al voltant del reciclatge de productes, amb aberracions incloses. El documental s’excedeix en la inclusió d’imatges distòpiques d’un món catastròfiques ofegat en la deixalla. Mostren moltes escenes alarmants, com la ciutat de París ofegada entre muntanyes de merda on només la punta de la Torre Eiffel treu el nas a la superfície. Potser és més hàbil explicant l’art de la distracció i el sarcàstic eufemisme de “les interpretacions creatives de la veritat”. Entre vídeos de gatets i musiquetes agradables manipulen la nostra conducta. Però Buy now peca d’una elementalitat divulgativa, una simplificació visual i un alarmisme teatral que resten impacte a les grans veritats sobre la degradació del planeta, amb el risc d’aconseguir l’efecte contrari al desitjat a l’hora d’influir en els espectadors.