Periodisme i educació

Llegeix el diari especial del Dia Internacional de la Infància

10 escoles i instituts de Girona participen en el projecte del Diari dels Infants que enguany tracta l'ús (i abús) de les pantalles

Aquest dibuix  de Guisla Fons Pèlach, que cursa 4t d'ESO al l'Institut Jaume Vicens Vives ha estat premiat amb el premi especial i serà la portada del diari ARA de demà dia 20
5 min
Descarrega el PDF
L'edició especial de l'ARA

Torna un dels diaris d’autor més especials de l’any: l’edició de l’ARA dibuixat per nens i nenes, que des del 2013 es publica cada 20 de novembre, coincidint amb el Dia Internacional de la Infància. Enguany el número especial tractarà sobre l’ús (i l’abús) de les pantalles i la tecnologia, un tema d’absoluta actualitat, que apareix contínuament als mitjans de comunicació, però, sovint, només a través de les opinions o els estudis de famílies, experts i professors, sense donar veu als infants i adolescents, principals afectats per aquesta problemàtica.

¿Les tecnologies estan provocant un canvi d’hàbits i mentalitat? ¿S’estan transformant les relacions socials? ¿Suposen un accés -sense límits- al món adult? ¿Quin paper hi juguen les famílies?¿Posem prou en valor les oportunitats que ens ofereixen? ¿Què passa en altres països? Aquestes són només algunes de les preguntes que respondrem parlant amb persones expertes, pares i mares, associacions i comunitat educativa; però sobretot amb infants i adolescents.

El diari ARA dels Infants 2024

En el concurs organitzat pel diari a propòsit del projecte, aquest any hi han participat fins a 150 alumnes de 10 d’escoles i instituts de la ciutat de Girona, des de 5è de primària fins a 4t d’ESO, que han presentat els seus dibuixos, contes, poemes i relats. Els premis es van entregar el 14 de novembre, en un acte al Centre Cultural de La Mercè, organitzat conjuntament amb l’Ajuntament de Girona, la Diputació, la Plataforma Educativa i l'Unicef. Dimarts 19 de novembre, el dia anterior a l'edició especial de l'ARA, un grup d’estudiants dels centres gironins més premiats visitaran la redacció de l’ARA, al Raval de Barcelona. En la seva visita, els nens i nenes podran conèixer de primera mà el funcionament d’un mitjà de premsa escrita i també dibuixaran in situ noves estampes per a les notícies d’última hora per acabar d’il·lustrar el diari especial de l’endemà, que es publicarà sense cap fotografia, només amb dibuixos fets per nens i nenes. 

Guillem Calvo (e) i Ernest Bonmatí (d) alumnes de 4t d'ESO de l'institut Jaume VIcens Vives.

“El talent de tots els participants ens ha sorprès moltíssim, tant en els dibuixos, per la seva tècnica o nivell d’abstracció, que podrien ser perfectament vinyetes habituals del diari, com pels textos, molt interessants, al nivell d’un article d’opinió”, va explicar Mariona Ferrer, delegada de l’ARA a Girona, en la presentació de l’acte a La Mercè.

Els infants comencen a dibuixar les imatges del diari de demà.

"Un dels diaris d'autor que més ens estimem"

L’acte també va comptar amb la presència d'Elisabet Escriche i Lara Bonilla, coordinadora i directora, respectivament, del suplement Criatures. “És un dels diaris d’autor que més ens estimem des de la redacció i que més estimen els lectors”, va explicar Bonilla. “El fem perquè ens encanta jugar i innovar”, va afegir Escriche, tot recordant “les dues obsessions” de Carles Capdevila, fundador de l’ARA: el futur dels infants i l’educació. 

Una participant dibuixant a família reial danesa.

En l'acte també hi van ser Gemma Geis, vicealcaldessa de l’Ajuntament de Girona, i Queralt Vila, regidora d’Educació. “En els moments difícils com els que hem viscut recentment, amb episodis com la DANA de València, queda demostrat que les xarxes socials i els vídeos i les imatges d’internet no sempre acaben d’explicar la realitat i són els diaris els que realment serveixen per informar-nos”, va dir Geis, dirigint-se als nens i nenes de la sala. Vila va felicitar tots els alumnes participants: “La vostra implicació i la vostra mirada fresca, autèntica, sincera i genuïna ens permet entendre com viviu i us relacioneu amb la tecnologia i ens ajuda a aterrar millor les nostres idees sobre el món que ens envolta”. L'any que ve el concurs es farà novament amb centres educatius de la ciutat de Girona.

Un participant es pensa com dibuixar una imatge per la secció d'economia.
Arnau Julià (e) i Mará Martín (d), alumnes de 2n d'ESO de l'institut Montilivi.

Dibuixos i relats d'altíssim nivell

El diari va entregar un podi de tres premis per cada dos cursos escolars i els guardonats van rebre un lot de llibres. Aquí pots consultar una selecció dels relats i dibuixos guanyadors. En la categoria de relat de 5è i 6è de primària, el primer premi va ser per a Clara Blanco, de l’Escola Domeny, amb un text sobre els beneficis d’allunyar-se de les pantalles, escrit amb referències constants al llenguatge digital i les emoticones. En aquesta mateixa franja d’edat, el dibuix guanyador va estar el d’Iria Hurtado, també de Domeny, que va pintar un carrer transitat per figures allargades que només estan pendents del mòbil, sense mirar-se els uns als altres. En la primera categoria de secundària, de 1r i 2n d’ESO, van compartir el primer guardó de dibuix ex aequo dues alumnes de l’Institut Montilivi: Etna Corominas, amb una nena que oblida les joguines per mirar el mòbil, i Jana Daunis, amb un malalt moribund que rep tecnologia via sonda. Mercè Vila, també del Montilivi, va rebre el primer premi de relat, amb un escrit que posa veu a una consola per parlar de l’addicció. Finalment, en la categoria del segon cicle de secundària el dibuix guanyador va ser el de Valèria Ferrer, de l’Institut Vicenç Vives, sobre una noia que no veu res més enllà de les pantalles, i el text, el de Laura Cruset, de Montilivi, sobre l’assetjament escolar. 

Una participant dibuixa la contraportada de demà sobre Trump.
Una participant dibuixant el retrat d'un opinador.

L’ARA també ha donat tres premis més: en la categoria d’educació especial, el Centre d’Educació Especial Font de l’Abell es va endur dos guardons amb un dibuix sobre els tentacles de la tecnologia i un text sobre la dificultat d'eliminar el rastre de la identitat digital, tots dos creats en grup. I el darrer guardó va ser el premi especial portada per a Guisla Fons, de 4t d’ESO del Vives, amb una il·lustració amb aquarel·les sobre la distorsió de la realitat vista a través de l’òptica dels telèfons mòbils. 

El lliurament dels premis del diari
stats