L'efecte d''It's a sin' multiplica per quatre les proves de VIH al Regne Unit

La sèrie de Russell T. Davies ha reviscolat el moviment de conscienciació sobre la importància de la detecció del virus

Una de les escenes d''It's a sin'
4 min

Ha sigut un dels èxits televisius de principis d’any i la seva influència ha anat una mica més enllà del que se sol esperar d’una sèrie de televisió. La britànica It’s a sin explica la història d’un grup d’amics gais que a mitjans dels anys 80 coneixen en primera persona els efectes de l’epidèmia de la sida. Al Regne Unit la sèrie es va estrenar a través de Channel 4 a finals de gener i l’últim episodi es va emetre divendres passat. Amb només cinc episodis, It’s a sin ha tingut la capacitat de recordar als espectadors –ara immersos en una altra pandèmia– que la sida continua present i que, per evitar la propagació d'aquest virus, és necessari fer-se proves de detecció. Les autoritats sanitàries britàniques han reconegut l’efecte beneficiós de la sèrie: amb l'emissió d'It's a sin, el nombre de peticions per fer-se proves s’ha multiplicat per quatre.

Al Regne Unit el mes de febrer està dedicat a la història de la comunitat LGTBI. La primera setmana se centra de manera específica en les proves de detecció del VIH i s'ofereixen tests gratuïts a la població, una iniciativa coneguda com la Testing Week. Durant aquests dies, els activistes i les autoritats sanitàries del Regne Unit han constatat l'efecte de conscienciació que ha tingut la sèrie sobre la població. L'any 2019, durant la Testing Week 8.068 persones es van fer la prova de detecció del VIH. Aquest any aquesta xifra es va superar el primer dia de la campanya, quan es van sol·licitar 8.200 tests. "Si compares les xifres dels primers dies amb el rècord del 2019, que era de 2.700 tests en un dia, hem quadruplicat el nombre de peticions", explica Liam Beattie, un dels responsable de la fundació Terrence Higgins Trust, al diari I News. "Hi ha 5.800 persones a Anglaterra que tenen VIH però no ho saben. Afortunadament, ens hem trobat gent que tenint VIH i no sabent-ho han demanat fer-se la prova com a conseqüència directa del missatge d'It's a sin", assegura Beattie.

Si It's a sin ha aconseguit que molta gent es decidís a fer-se la prova ha sigut, en part, per la implicació dels actors en les campanyes de conscienciació. Nathaniel Basset, que dona vida al nòvio actor del protagonista, el Ritchie (Olly Alexander), ha compartit durant aquests dies el seu testimoni com a persona diagnosticada amb VIH, virus que va contraure als 16 anys. Per a l'actor, la sèrie ha sigut una eina fonamental perquè es torni a parlar de la sida. "De sobte tothom està parlant del VIH i de moltíssimes organitzacions de tot el país que fan una feina meravellosa. Els activistes estan aprofitant aquest moment i redirigint la conversa i dient «El VIH ha canviat, això és el que necessiteu saber i així és com podrem acabar amb el VIH»", remarca.

Cristina Agustí, epidemiòloga del Centre d'Estudis Epidemiològics sobres les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida, explica que la campanya s'emmarca dins l'estratègia de salut pública del Regne Unit, que aposta per augmentar el nombre de proves que es fan a la població i que les persones que siguin positives accedeixin a tractament de manera immediata. "Això el que aconsegueix és que la persona passi a ser indetectable, perquè el virus es replica tan poc en el seu cos que ja no transmet la infecció", diu Agustí, que assegura que, d'aquesta manera, el Regne Unit ha aconseguit que els nous casos baixin. L'epidemiòloga destaca com la sèrie és imprescindible per tenir una perspectiva històrica de la sida i també aprendre lliçons aplicables a la pandèmia actual. "La sèrie mostra molt bé l'estigma que acompanyava les persones amb VIH", assegura Agustí, que destaca una escena en què els policies, abans d'intervenir en una manifestació d'activistes, es posen guants per por a contagiar-se. "Aquest tipus d'escenes també es vivien aquí", recorda.

El poder de la televisió

"Si els missatges de conscienciació els donem els metges, moltes vegades no penetren. En canvi, si fas una sèrie que enganxa la gent i els actors després donen el mateix missatge que els metges, tot plegat arriba molt més", explica la doctora Bea Mothe, investigadora d'IrsiCaixa, que assegura que la campanya que estan fent els actors d'Its a sin està sent molt efectiva per transmetre conceptes que la població no té clars.

Mothe assegura que campanyes com les que s'estan fent al Regne Unit serien molt necessàries a Espanya, que segueix sent un dels països europeus on menys proves de detecció del VIH es fan. La doctora ho atribueix, en part, al desconeixement, ja que hi ha bosses de població que consideren que no necessiten fer-se les proves. "A les ciutats, com per exemple a Barcelona, que és molt gay friendly, sí que hi ha molts centres especialitzats en salut sexual per a homes que tenen sexe amb homes i es fan els tests habitualment. Però, fora d'aquestes bombolles, no", detalla Mothe, que alerta que Espanya és un dels països amb més retard de diagnòstic a causa del menor nombre de proves que es fan. Per la seva banda, Agustí recorda que a l'Estat la prova és gratuïta i que existeixen diverses possibilitats per fer-la, des d'anar al CAP fins a contactar amb la xarxa d'ONGs –com Stop Sida– que ofereixen la prova de manera gratuïta i assistencial, o demanar-la a la farmàcia.

En plena pandèmia de covid, la sèrie de Russell T. Davies ha aconseguit posar sobre la taula la necessitat de recordar que la sida i el VIH segueixen presents. "Aquest any ha sigut com si el VIH i moltes patologies no existissin, però portem anys parlant-ne relativament poc", es queixa Mothe, que creu que la desaparició de la sida del discurs públic es deu al fet que s'ha instaurat la idea que es tracta d'una malaltia que ja és crònica i està controlada. La doctora remarca que, si bé això és veritat, també es passa per alt que cada any hi ha 5.000 noves infeccions.

stats