Guardons

La investigació dels cartells d’ERC de l’ARA guanya el premi Ramon Barnils

L'entitat premia també un reportatge d''El Cugatenc' i estrena el guardó honorífic amb el professor Xavier Giró

Núria Orriols, Cesc Maideu i Aleix moldes aamb el premi a les mans
3 min

Barcelona"Periodisme d’investigació? És que n’hi ha d’altre?". La cita de Ramon Barnils va presidir una nit més l’acte de lliurament dels premis d’aquest grup de periodistes que honora la memòria d’un dels referents del país, i ja en són deu edicions. I els periodistes Cesc Maideu, Aleix Moldes i Núria Orriols, de l’ARA, van ser distingits amb el guardó en l’apartat de mitjà nacional pel seu treball a l’hora de destapar l’estructura paral·lela d’ERC que, entre d’altres, va executar una campanya de falsa bandera contra els germans Maragall fent servir l’Alzheimer com a arma de desprestigi, per influir en les lluites intestines dels republicans.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El jurat ha valorat d’aquesta sèrie d’articles la llarga tasca d’investigació que s’ha hagut de dur a terme per poder-los publicar i l’impacte del treball periodístic: destapant el joc brut dels partits polítics, ha afavorit que es canviïn protocols i ha obtingut un ampli ressò gràcies a les conseqüències polítiques que ha generat.

Orriols ja va guanyar fa dos anys, aleshores en solitari, un premi Ramon Barnils per la investigació sobre llicències per edat al Parlament, un entramat mitjançant el qual treballadors de la Cambra de Representants catalana podien seguir cobrant tot i fer temps que havien abandonat les seves funcions laborals. La publicació d’aquella sèrie de reportatges va provocar canvis en el funcionament del Parlament.

A banda del guardó a l’ARA, l’entitat també va distingir el periodista Jordi Pascual, d’El Cugatenc, en aquest cas en la categoria de mitjà local per un reportatge on es detallava la màniga ampla aplicada per l’Ajuntament de Sant Cugat amb el supermercat Ametller Origen, al qual li va permetre ser considerat una "unió de parades" per tal de poder-se instal·lar al Mercat Vell municipal. Cadascun dels premis està dotat amb 1.500 euros i el jurat ha emès també una menció especial al reportatge Les manipulacions de la Copa Amèrica, de La Directa, que posava en evidència la relació entre els grans mitjans de comunicació i les estructures de poder.

Aquesta edició dels premis arribava amb la novetat d’incorporar un Premi Honorífic i el primer destinatari de la distinció ha estat el professor Xavier Giró, docent de la Universitat Autònoma de Barcelona, que es va jubilar l’any passat i recentment ha publicat el llibre Contra la neutralitat. El volum és una defensa del periodisme compromès en la resolució justa dels conflictes. En la seva justificació, el jurat valora la influència i formació sobre milers de professionals i haver "fomentat les eines que donen sentit al periodisme: esperit crític i capacitat d’anàlisi".

Com en els anys anteriors, la gala de lliurament es va fer sota l’aixopluc del Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona i va comptar amb el president del Parlament, Josep Rull, com a màxima representació institucional. Elisenda Pineda n’ha estat la mestra de cerimònies davant els dos-cents assistents i el grup Partiperes, finalistes del concurs Sona9 d’enguany, hi ha posat la nota musical. El president del Grup Barnils, Enric Borràs –també subdirector d’aquest diari– ha aprofitat el seu discurs d’entrega per advertir dels problemes derivats de fer periodisme pensant més en el rendiment que poden oferir les xarxes socials o els gegants tecnològics que no en el lector.

En concret, s’ha referit al cas de Google Discover, que sovint promociona articles amb molt poca proteïna informativa. Després de llegir alguns titulars de baixa qualitat, Borràs ha explicat: "El que sabem segur és que el principal mecanisme de Google per difondre notícies prioritza peces com les dels titulars que us he llegit. I, per tant, fomenta que els mitjans les facin. I quan les institucions públiques subvencionen o reparteixen la publicitat institucional a internet, només en funció de l’audiència, encara potencien més aquesta mena de continguts". La recepta, per al periodista, és recordar que aquests serveis, al final, competeixen per l’atenció del lector com els mitjans periodístics. "Google, Facebook, X, OpenAI… no són els nostres aliats. Tampoc són el nostre enemic. Per grans que siguin, són els nostres competidors. No ho oblidem", ha conclòs.

stats