Inclusió, petits estudis i proximitat al Gamelab 2019
La fira del videojoc catalana tanca la quinzena edició amb èxit d’assistents i 1.200 professionals
BarcelonaAhir es va cloure l’edició 2019 del Gamelab, la fira professional sobre videojocs celebrada a l’Hotel Hesperia de l’Hospitalet de Llobregat i que ha reunit grans noms d’aquesta indústria cultural d’arreu del món, així com una gernació d’assistents de perfils diversos. Hi havia majoritàriament joves en formació que cursen estudis especialitzats en aquest camp, però també formadors, desenvolupadors de videojocs, premsa i aficionats, entre d’altres. El Congrés Internacional de Videojocs i Oci Interactiu es configura actualment com un dels esdeveniments més importants del sector a Europa.
L’esdeveniment va començar amb una xerrada inaugural a càrrec de Dani Sanchez-Crespo, conseller delegat i cofundador de Novarama. Iván Fernández Lobo, codirector de Gamelab, va perfilar breument Sanchez-Crespo, definint-lo com a “heroi autòcton”, va esmentar les seves fites professionals i va subratllar la importància de la relació del ponent amb la convenció. Sanchez-Crespo va rememorar els inicis de Novarama i va presentar el seu nou títol, Killsquad, un videojoc d’acció protagonitzat per caçadors de recompenses espacials.
Cory Barlog, director de God of war, va donar fe de les vicissituds viscudes en el transcurs del desenvolupament d’un videojoc: “Cadascun dels jocs en què he treballat era horriblement lleig fins que no quedaven sis mesos per al llançament. Això genera uns nivells d’ansietat i nerviosisme elevadíssims a tothom que participa en el desenvolupament durant pràcticament tot el temps que cal invertir en la creació d’un videojoc”. Un altre dels protagonistes va ser Jordan Mechner, pare de Prince of Persia, que va donar consells als joves creadors que es van congregar per escoltar-lo.
Que el preu no sigui un fre
Els responsables del Gamelab havien manifestat en la roda de premsa el seu interès per fomentar la inclusió i la representació de tothom i contribuir a millorar un sector en què tothom ha de poder participar. Hi va haver consens entre els ponents: “La diversitat no és un caprici, ens ajuda a fer videojocs millors, més inclusius, més pròxims al nostre públic, més realistes, menys hostils”, explicava Rami Ismail, el moderador de la taula, com a conclusió col·lectiva.
Mick Donegan, fundador i director de l’organització benèfica Special Effect -dedicada a garantir l’accés a la tecnologia recreativa, comunicativa i creativa per part de persones amb discapacitat-, va expressar la necessitat que els videojocs no facin distincions entre les capacitats motrius dels videojugadors: “Jugar és un dret fonamental, és cabdal que tothom el pugui exercir”. Segons Donegan, el preu dels dispositius adaptats pot ser una barrera, i per això és tan important treballar perquè aquestes tecnologies no només siguin accessibles sinó també assequibles.
Hi va haver un moment del Gamelab en què va semblar que la fira s’havia convertit en un episodi de Black mirror. Pei Pei Chen, de la companyia Yokozuna Data, va explicar el poder del big data. Chen va repassar de quina manera l’evolució dels ordinadors ha beneficiat el deep learning, d’ençà que va ser originalment plantejat als anys quaranta. La potència del maquinari ha fet possible la computació en paral·lel organitzada en xarxes neurals d’intel·ligència artificial. Per a Chen, però, “tota tecnologia té un revers tenebrós i pot ser mal utilitzada; les dades són neutres, tanmateix, i també serveixen per preveure quins usuaris cauran en comportaments addictius i combatre-ho”.
Creativitat novella en ebullició
A més dels grans noms del Gamelab, la fira és una plataforma única per als nous creadors. L’Indie Hub és l’àrea d’exhibició on els desenvolupadors mostren els seus projectes a premsa i professionals. En aquesta zona, els visitants han pogut provar videojocs d’estudis prominents com ara BeautiFun Games, Scarecrow Studio, Paitida Studios, Gametopia i Reminiscent Games, entre molts d’altres.
Per als amants dels videojocs més entesos i especialment per als estudiants, el Gamelab és un lloc únic perquè hi ha ponents i desenvolupadors molt rellevants i ben a l’abast: la proximitat és clau. La convenció concentra talent i l’acosta als assistents, que poden dirigir preguntes a figures molt rellevants del món de l’oci electrònic o fins i tot arribar-hi a conversar. Aquesta confluència entre l’experiència del talent sènior amb la il·lusió i l’impuls del talent júnior distingeix la trobada d’esdeveniments internacionals similars com la Gamescom de Colònia i la Game Developers Conference de San Francisco, en què, si bé hi ha també un gran nombre de patums, difícilment s’hi mostren tan accessibles.
El Gamelab és, doncs, un indret idoni per al networking i per copsar el pols dels petits estudis. També és un indret adequat perquè professionals amb perfils especialitzats connectin i col·laborin dins aquest ecosistema.
La màgia de ‘GRIS’ sedueix la fira
GRIS ha sigut el gran triomfador dels dotzens Premis Nacionals del Videojoc, que lliura l’organització de la fira en col·laboració amb l’Acadèmia Espanyola de les Arts i les Ciències Interactives: s’ha endut vuit dels guardons del certamen. Es tracta del primer treball de l’equip de desenvolupament barceloní Nomada Studio i compta amb la direcció artística de l’il·lustrador Conrad Roset. Unes distincions que s’afegeixen a les que el videojoc, distribuït internacionalment per Devolver Digital, ha aconseguit a escala internacional. Do not feed the monkeys ha destacat també amb el millor disseny i la millor idea original. El Gamelab també ha reconegut enguany la trajectòria de Mike Morhaime, cofundador de Blizzard.
L’esdeveniment, pel seu enfocament acadèmic, no és per al gran públic, però això no fa que no sigui igualment concorregut. L’emplaçament a la Torre Hesperia, tot i la seva versatilitat, va semblar estret des del primer dia. Previsiblement, com que el sector no deixa de créixer -suposa la taxa d’ocupació més alta dins d’aquest àmbit industrial a l’estat espanyol- i genera prop de la meitat de la facturació estatal del sector, el Gamelab incrementarà encara més l’afluència. Un emplaçament més gran afavoriria la projecció i la continuïtat d’una cita única que ja té a l’àrea metropolitana de Barcelona una ubicació idònia, tant per a la cita com per als actors d’aquesta indústria cultural.