Fotoperiodisme

La imatge d'una dona palestina abraçant la seva neboda morta guanya el World Press Photo 2024

La protagonista de la imatge va perdre cinc membres de la seva família després que un míssil israelià impactés a casa seva

BarcelonaLa guerra a Gaza ha marcat l'actualitat informativa dels últims sis mesos i, per això, està molt present en la tria del jurat del concurs fotogràfic World Press Photo d'aquest any. La imatge triada com a millor foto de l'any és de Mohammed Salem, de Reuters, i mostra una dona palestina abraçada a la seva neboda morta i amortallada. La protagonista de la foto premiada, Inas Abu Maamar, de 36 anys, va perdre cinc familiars, entre els quals la seva neboda Saly, quan un míssil israelià va impactar contra casa seva. L'autor de la fotografia, que va captar la instantània l'octubre del 2023, assegura que la imatge mostra "un moment trist i poderós que resumeix les implicacions del que està passant a la franja de Gaza". "La gent estava confusa, corrent d'un lloc a un altre, ansiosa per conèixer el destí dels seus éssers estimats, i aquesta dona que aguantava el cos de la petita i es va negar a deixar-ho anar em va cridar l'atenció", explicava Salem al novembre, quan va publicar la fotografia.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'editor de fotografia de Reuters, Rickey Rogers, ha explicat avui durant la cerimònia d'anunci dels premiats que Salem espera que el guardó serveixi perquè "el món sigui encara més conscient de l'impacte humà de la guerra, especialment en les criatures". Des de la fundació World Press Photo s'ha remarcat la importància de reconèixer els perills als quals s'enfronten els periodistes i fotoperiodistes que cobreixen conflictes armats i s'ha recordat que d'ençà que va començar la guerra de Gaza 99 periodistes han estat assassinats.

Cargando
No hay anuncios

Demència a Madagascar

El segon premi en importància del World Press Photo, el de millor reportatge fotogràfic, ha sigut per a un treball de Lee-Ann Olwage que reflexiona sobre l'estigma que hi ha a Madagascar al voltant de la demència. La sèrie de fotografies se centren en Paul Rakotozandriny, conegut com a Dada Paul, de 91 anys, que pateix demència i fa anys que rep l'ajuda de la seva filla, Fara Rafaraniriana, de 41 anys. El reportatge es titula Valim-babena, que és un principi malgaix pel qual els fills adults tenen l'obligació d'atendre els seus pares. "Amb la seva aproximació íntima i amb dignitat, el projecte presenta una altra perspectiva d'aquesta qüestió, fent que ressoni en famílies de tot el món i, al mateix temps, desafiant els conflictes per estereotips a l'Àfrica", assenyalen des del concurs.

Cargando
No hay anuncios

Dada Paul fa 11 anys que conviu amb la demència, una malaltia que inicialment la seva família no va saber identificar. Creien que el seu comportament es devia al consum d'alcohol o que "s'havia tornat boig". Va ser la seva filla Fara qui es va adonar que patia demència quan un dia Dada Paul, que havia estat xòfer de professió, no va saber trobar el camí de tornada a casa mentre conduïa. A Madagascar només hi ha una organització que doni suport a familiars de persones amb demència.

Cargando
No hay anuncios

El premi per a un projecte de llarga durada ha sigut per al veneçolà Alejandro Cegarra i la seva feina per al New York Times i Bloomberg. Titulat The two walls [Els dos murs], el reportatge mostra el conflicte migratori de Mèxic. Després d'anys patint les polítiques restrictives dels Estats Units, ara és el mateix Mèxic qui està reforçant les seves fronteres, especialment la sud, per evitar l'entrada d'immigrants d'altres zones de Centreamèrica i l'Amèrica del Sud. Per a aquest treball que va començar el 2018 Cegarra s'ha inspirat en la seva pròpia experiència de migració de Veneçuela a Mèxic. El fotoperiodista "documenta la difícil situació d'aquestes comunitats de migrants profundament vulnerables i destaca, amb respecte i sensibilitat, la seva resiliència", explica World Press Photo.

Les fotografies de Cegarra mostren, entre altres situacions, migrants intentant traspassar el mur fronterer de Ciudad Juárez amb l'ajuda d'una escala casolana o un migrant caminant per sobre d'un tren de mercaderies conegut com The Beast. El reportatge explica com sovint migrants i demandants d'asil que no tenen recursos econòmics per traspassar la frontera amb l'ajuda d'un contrabandista s'amaguen en trens de mercaderies, una opció de transport especialment perillosa, ja que poden caure a les vies del tren i morir atropellats o acabar ferits. Una altra de les imatges destacades del projecte mostra uns agents d'immigració mexicans cercant migrants dins del The Beast per aturar el flux migratori cap a la frontera dels Estats Units.

Cargando
No hay anuncios

El quart premi d'aquesta edició, el que s'atorga a un format obert, és obra de la ucraïnesa Julia Kochetova i porta per títol War is personal [La guerra és personal]. Ara que l'atenció mediàtica cap a la guerra a Ucraïna sembla haver desaparegut, la fotògrafa ha creat una web que reflexiona sobre la vida quotidiana enmig d'un conflicte armat a través d'un fotoperiodisme que agafa la forma d'un diari personal.