Hi ha periodisme a TikTok?
Una selecció de perfils dedicats a la informació que treballen intensament aquesta xarxa
BarcelonaBalls sinuosos, reptes estrambòtics, píndoles de ciència extravagants, consells dubtosos sobre criptomonedes, acudits bons, acudits dolents... TikTok és una escudella on cada usuari tira el seu tros de carn a l'olla, sigui bull, botifarra o cansalada. Però el periodisme encara és un ingredient minoritari, dins d'aquesta sopa, ja que la majoria de professionals del ram de la informació han preferit Twitter com a xarxa de preferència on catalitzar la difusió dels seus continguts en l'àmbit digital. A pesar d'això –i entremig de tot l'aiguabarreig– a TikTok hi ha cada cop més iniciatives periodístiques i reporters que comencen a fer-s'hi un lloc. Aquesta és una selecció d'alguns dels més interessants.
Washington Post
Tot i que el New York Times ha liderat al món la transició de la premsa de paper fins als models digitals, TikTok és un terreny conquerit en primera instància pel Washington Post. Mentre que la Dama Grisa encara no ha fet el pas d'obrir-hi un compte, el Post compta ja amb 1,1 milions de seguidors en un compte ple d'informalitat gestionat pel creador de vídeos Dave Jorgenson, a qui se li ha donat una llibertat creativa total. Els petits clips –sovint protagonitzats per ell– supuren humor i la presència del diari és només indirecta i migrada. Però, segons Jorgenson, això ha permès acostar una audiència jove a un producte que veien amb desconfiança o que directament ignoraven.
Sophia Smith Galer
Aquesta periodista de la BBC i actual reportera a Vice s'ha fet popular gràcies a un canal a TikTok en el qual comenta alguna notícia del dia o explica precisament com moure's per les xarxes socials si aspires a crear-hi contingut. Amb més de 311.000 seguidors, va saltar a la fama per un documental que mostrava la influència de TikTok en les últimes eleccions a la presidència dels Estats Units. Des d'aleshores, aconsella periodistes i mitjans sobre com aquesta xarxa social els pot ajudar a connectar amb l'audiència més jove i crear-hi un vincle. Una de les seves tesis és que els periodistes poden cultivar la confiança amb l'audiència fins i tot encara que no estiguin fent estrictament periodisme al seu canal.
Megan Mitchell
La reportera presentadora de notícies Megan Mitchell –nominada a un Emmy– té un dels perfils periodístics de TikTok més cèlebres, amb 1,7 milions de seguidors. Coneguda per ser la primera conductora de noticiari televisiu obertament queer, la seva pàgina inclou vídeos que permeten veure les bambolines del seu informatiu. Tot i no fer-hi contingut estrictament periodístic –la majoria de vegades es tracta d'escenes que succeeixen al plató mentre la càmera està apagada– la xarxa li ha servit per cultivar el seu perfil personal i fer-lo més pròxim per a l'audiència mil·lennial i també aconseguir molta prominència entre la comunitat LGTBIQ+.
Max Foster
Periodista de la CNN, va fer-se de TikTok per controlar què diantre era això que enganxava tant els seus fills. Però ben aviat hi va veure una oportunitat per arribar a noves audiències com a periodista i actualment ja suma 440.000 seguidors. En un estil més informal que a la cadena tot notícies, i amb alguna cançó pop sonant de fons, aquest reporter ironitza sobre quin any serà el que retorni el món a la normalitat postpandèmica, si Boris Johnson hauria de dimitir pel partygate o si el príncep Andreu acabarà entre reixes per la seva relació amb Jeffrey Epstein. Un dels seus vídeos llistava les morts per covid en països amb governs liderats per dones. Va sumar 2,3 milions de visualitzacions. "La gent creu que no pots parlar de coses complicades a TikTok", declarava per a la web del Poynter Institute. "No és veritat. Només que ho has de fer de manera que sigui interessant i capti l'atenció; la qual cosa, al capdavall, és el que hauríem d'estar fent els periodistes igualment".
Taylor Lorenz
La informació especialitzada es valora especialment a TikTok, sobretot si té un angle tecnològic i un enfocament curiós o innovador. Una explicació en termes senzills d'un afer complicat té molts números d'aparèixer a la cobejada pestanya "Per a tu", que és la que dona accés a convertir-se en ultraviral. Taylor Lorenz, periodista del New York Times de temes tecnològics, ho ha aprofitat per construir-se un seguiment personal de vora 500.000 persones. En els seus vídeos pot tractar de l'assetjament virtual al metavers, del joc Wordle o de com les columnes de xafarderies s'han convertit en irrellevants. Estar arrapada al moment és un dels secrets de l'èxit per tal de poder arribar a una audiència global.
Marcus Dipaola
Un primeríssim primer pla i una anàlisi de menys d'un minut mirant a càmera sobre l'assumpte noticiós del dia. Amb això n'ha tingut prou Marcus Diapaola per aconseguir un seguiment de 2,8 milions de persones al dia que busquen claus digeribles sobre les polèmiques en curs. De fet, l'origen del seu canal era poder oferir un producte informatiu per a adolescents amb dificultats d'aprenentatge. Anteriorment, aquest reporter radicat a Brooklyn però criat a la Xina, havia publicat el seu treball com a freelance a mitjans tradicionals: The New York Times, Xinhua News Agency i ABC News, entre d'altres.
FanPage
Va néixer com a una pàgina de safareig sobre famosos, però ben aviat FanPage s'ha anat guanyant un lloc entre els mitjans més respectats d'Itàlia, amb milions de lectors diaris. Les seves investigacions –de mesos o fins i tot anys– els han permès destapar per a l'opinió pública algunes de les relacions menys honroses entre polítics electes i el crim organitzat. Són un mitjà jove i amb capacitat de connectar amb els nous públics. El seu perfil a TikTok acumula més de 500.000 seguidors, molt més que cap altre mitjà tradicional, incloent-hi institucions com La Repubblica i el Corriere della Sera. En una entrevista al Guardian, la sotscap de Política, Annalisa Girardi, de 27 anys, resumia l'orientació del mitjà: "El mèrit de FanPage és haver arribat a aquest perfil vastíssim de joves lectors desil·lusionats que ja no segueixen els diaris de l'establishment perquè ja no tenen cap intenció de llegir les notícies diàries".
Anna Portella
Tot i que els periodistes més seguits acostumen a ser-ho en llengua anglesa, per allò de la globalitat, també hi ha exemples més pròxims. La corresponsal i col·laboradora de l'ARA Anna Portella té un perfil a TikTok en què combina les escenes quotidianes de la seva vida a l'estranger amb petites cròniques a peu de carrer. Tot i tenir una xifra de seguidors modesta, una peça seva sobre les mines de coure del Perú va ser seleccionada per a la pàgina "Per a tu" i va aconseguir més de 150.000 visualitzacions. Això evidencia la potència de l'algoritme d'aquesta xarxa a l'hora de portar una quantitat ingent d'audiència nova a perfils encara no consolidats.
Now this
Fundat l'any 2012 per l'expresident del Huffington Post, el mitjà Now This (ara això) va sortir al mercat anunciant que no tindria una pàgina web, sinó que viuria a les xarxes socials. Tot i que el 2018 va suavitzar aquest plantejament radical, és en indrets com TikTok –on té 4 milions de seguidors– que la seva proposta de microvídeos, la majoria de quinze segons, troba un hàbitat natural. La redacció elabora una cinquantena d'aquestes píndoles cada dia i, amb això, aconsegueix entre 15 i 20 milions de visualitzacions al mes. Això sí, la lluita per la visita és tan aferrissada que la majoria de temes són pescaclics que apunten més a l'emoció que a l'intel·lecte. En aquest sentit, són freqüents les peces que apel·len a un dels dos bàndols contraris en tot tipus d'assumptes molt polaritzats.
Owen Conflenti
Fa 16 anys que Owen Conflenti presenta el programa matinal de la KPRC de Houston, a Texas, entre quarts de cinc del matí i les set. La seva personalitat és, per dir-ho suaument, expansiva. És cèlebre el moment en què va fer el gest d'aixecar el dit del mig a un col·lega, a mitja emissió, perquè no era conscient que les noves càmeres amb gran angular el seguien capturant en pantalla. Però aquest caràcter energètic l'ha convertit en una petita icona de TikTok, on suma més d'1,1 milions de seguidors gràcies a vídeos on mostra les interioritats esbojarrades del seu programa local. En comparació, a Twitter tan sols té 2.688 fans, la qual cosa suggereix que els xoumans tenen més entrada a la xarxa social xinesa que no pas a l'americana.