Gran pujada de Catalunya Ràdio, però Basté es desmarca
Bon EGM per a la ràdio en català
BarcelonaAra fa un any les dades de l’EGM constataven un revés dur per a la ràdio en català, ja que havia perdut 225.000 oients en dotze mesos. Però els resultats d’aquest dimecres indiquen un punt d’inflexió. Això sí, repartit asimètricament. Mentre que RAC1 segueix líder indiscutible i experimenta una pujada modesta de 9.000 oients fins als 864.000, Catalunya Ràdio supera el sotrac i creix 95.000 oients per aterrar en els 626.000. La SER és tercera, amb 437.000 oients i també experimenta una pujada notable des dels 355.000 de dotze mesos enrere.
En la batalla dels matinals, en canvi, és Basté qui experimenta una pujada més forta i arrossega cap amunt els resultats globals de l'emissora del Grupo Godó: El món a RAC1 marca 701.000 seguidors (en tenia 647.000), la qual cosa vol dir créixer un 8,3% en un any, i això li permet mantenir-se en primer lloc amb comoditat. A la pública, Ricard Ustrell també millora resultats respecte de l’abril del 2023 –quan el programa el presentava encara Laura Rosel–, però ho fa de manera més modesta: els seus 402.000 fidels són un 2% més que els 394.000 de la temporada anterior en aquests moments.
A RAC1 li funciona bé el matí, ja que als bons resultats de Basté cal sumar-hi també les pujades de La competència (de 168.000 a 176.000) i del Vostè primer de Marc Giró (de 124.000 a 139.000). A la resta de la graella, tanmateix, els resultats són més irregulars. El RAC1 migdia baixa dels 93.000 als 78.000 i el Versió RAC1 de Toni Clapés, tot i mantenir-se com a rei de les tardes clar, cau lleugerament dels 303.000 als 290.000 seguidors, i això que aquesta temporada suma una hora addicional després d'haver-se empassat la franja de set a vuit del vespre. També retrocedeix el Tu diràs, dels 117.000 als 109.000 oients. En canvi, el No ho sé s'escapa de la tendència i puja, ajudat per mitja hora addicional respecte fa un any, dels 85.000 als 122.000 adeptes.
A Catalunya Ràdio, mentrestant, bons resultats en general. El Que no surti d'aquí de Marta Montaner, Juliana Canet i Roger Carandell suma 14.000 oients als 65.000 que tenia la temporada passada el Popap, per establir-se en 79.000 seguidors, que és la millor dada de la pública en aquesta franja des del 2020. Haver guanyat una hora li dona rèdit al Catalunya migdia, perquè salta dels 69.000 als 128.000 oients i es converteix en el programa informatiu més seguit. Bones xifres també per a La tarda de Catalunya Ràdio que condueix Elisenda Carod. No només fa un salt notable dels 102.000 als 132.000 oïdors, sinó que aconsegueix aquesta fita amb una hora menys de programa. També s'enfila el Tot Costa, amb 110.000 seguidors (en tenia 81.000), que pot clamar ser el programa esportiu amb més audiència, ni que sigui per 1.000 oients (i tenint en compte que no se li sumen les 78.000 persones que miren diàriament aquest espai a l'Esport 3).
La creu d'aquesta onada de l'EGM per a Catalunya Ràdio ha estat El búnquer, que baixa dels 63.000 als 53.000 seguidors, i el Catalunya nit de Manel Alías, que segueix per darrere dels resultats que, fa un any, obtenia el seu predecessor, Kílian Sebrià: de 65.000 ha passat a 45.000. A la franja més nocturna torna l'alegria: Les dones i els dies fa 55.000 oients, que són més que els 40.000 que tenia l'XL en aquella franja l'abril del 2023. I La nit dels ignorants segueix incombustible i a l'alça: els 64.000 connectats que li atorga l'EGM superen els 58.000 de la temporada passada.
Caps de setmana
En el duel de cap de setmana, victòria clara de RAC1. El Via lliure de Xavi Bundó millora notablement tant en dissabte com en diumenge: salta dels 445.000 als 483.000 i dels 416.000 als 484.000. A l'altra banda de la Diagonal, Roger Escapa no té tanta sort, ja que els dissabtes retrocedeix dels 351.000 als 298.000. Això sí, es rescabala els diumenges, quan s'enfila dels 316.000 als 361.000 seguidors.
Pel que fa a programes esportius, victòria també de RAC1, ja que el Superesports dels dissabtes se'n va als 184.000 oients (venia de 152.000) i el dels diumenges es manté en 224.000 (pels 220.000 de fa un any). El Tot gira dels dissabtess recula des de 182.000 fins als 148.000 fidels, però l'edició dels diumenges fa un salt espectacular que, tot i no permetre-li encara el lideratge, el situa amb 196.000 oients, quasi el doble dels 106.000 que li concedia l'EGM l'abril passat.
Les audiències digitals
Des de fa poc temps, l'EGM mesura també el consum que no es fa a través de la FM sinó per internet. En aquest cas, RAC1 també lidera, però per poc: l'emissora de Godó compta amb 198.000 oients diaris, per 171.000 de Catalunya Ràdio. La bretxa, a més, s'ha escurçat ja que ara estan separats per 27.000 persones quan un any enrere n'eren 35.000. La SER és tercera, amb 125.000, també a l'alça des dels 111.000 de l'abril de 2023. Aquesta mesura inclou tant la ràdio en directe com els serveis a la carta. Si es miren només els pòdcasts en diferit, el lideratge de Catalunya Ràdio és inequívoc: 124.000 (+44.0000) oients que superen clarament els 79.000 de la SER (+21.000) i els 58.000 de RAC1 (+1.000). Per contra, el directe és de RAC1, amb 161.000 seguidors per només 52.000 de la pública, que és a punt de ser atrapada per la SER i els seus 51.000 connectats.
La ràdio musical
Èxit esclatant de la ràdio musical catalana, i específicament del grup Flaix. Si fa un any el domini de Los 40 principales era inqüestionable, ara és Flaix qui lidera el rànquing, amb 284.000 fans, seguida de Flaixbac (267.000). Los 40 s'ha de conformar amb el bronze, amb 263.000 seguidors (una patacada, ja que en sumava 414.000 l'abril passat), i està seguida de Los 40 Classic (199.000) i RAC105 (190.000).
Resultats a Espanya
A l'arena espanyola el gran triomfador d'aquesta onada de l'EGM és Carlos Alsina, per a Onda Cero, ja que millora resultats de manera notable en el seu matinal: creix dels 1.397.000 fidels als 1.559.000. Això sí, encara queda lluny dels 2.681.000 que es decanten per Carlos Herrera a la Cope (puja 34.000 seguidors) i encara més dels 3.066.000 que opten per Àngels Barceló a la SER (tot i que en aquest cas en perd 121.000). La quarta plaça és per al magazín de RNE, que recula dels 840.000 als 665.000.
Per emissores, la SER reforça el seu lideratge: puja de 4.143.000 oients a 4.293.000, mentre que la seva principal rival, l'emissora dels bisbes, veu com els 3.557.000 fidels han caigut fins a 3.485.000. Onda Cero també augmenta audiència: ara l'escolten 2.078.000 persones, quan un any enrere eren 1.997.000. I RNE baixa del llistó psicològic del milió d'oients, en descendir dels 1.035.000 connectats a tan sols 955.000.