Llengua
Mèdia06/06/2023

Google ha fet perdre visites a dues de cada tres webs en català, segons un estudi

El cercador ha reduït la visibilitat de gairebé el 67% de pàgines respecte a les del contingut equivalent en castellà

BarcelonaGoogle penalitza la visibilitat a la xarxa de les pàgines web en català. És la conclusió que es desprèn d'un estudi publicat aquest dimarts per l'Aliança per la Presència Digital del Català, que assenyala que el cercador hauria fet perdre visites a dues de cada tres webs escrites en llengua catalana des del maig del 2022. L'informe parteix de l'anàlisi de 639 webs multilingües dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial, i xifra en un 66,5% els casos en què s'ha reduït la visibilitat de les pàgines en català respecte a les equivalents en castellà. La principal hipòtesi és que es tracta d'un "canvi sobtat en la indexació" del gegant tecnològic.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'Aliança per la Presència Digital del Català, presentada en societat el 21 de març, està conformada per diverses entitats de defensa de la llengua –des de l'Institut d'Estudis Catalans fins a Òmnium Cultural, l'Institut Ramon llull, Acció Cultural del País Valencià, Plataforma per la Llengua i l'Amical Wikimedia, entre d'altres– i té com a objectiu monitoritzar, diagnosticar i proposar millores per a la defensa de la societat civil catalanoparlant en l’àmbit digital. La seva primera acció, en aquest sentit, ha estat la creació d'un dispositiu que quantifica la pèrdua de visibilitat del català en les cerques web durant els últims mesos, amb el qual s'han extret les conclusions de l'estudi referents a Google.

Cargando
No hay anuncios

Els centenars de webs analitzades són dominis principals i subdominis d'un total de 13 col·laboradors de l'Aliança, seleccionats amb criteris tècnics (que fossin, per exemple, multilingües i comparables) i de rellevància: "Es tracta de llocs web importants pel seu volum de visites, alguns d’institucions públiques de primer nivell", expliquen en una nota de premsa els impulsors de l'estudi, on consten portals com els de l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.

Cargando
No hay anuncios

Els autors també destaquen que hi ha una "coincidència temporal" en la pèrdua de visibilitat de les pàgines analitzades, "cosa que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema". S'assenyala, a més, que "els cercadors han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris"; és a dir, la configuració d'idioma del seu dispositiu, del navegador i o del perfil. Google va admetre fa gairebé mig any que estava estudiant la situació, però no ha dit res més sobre la qüestió des de llavors.

Una altra conclusió de l'estudi és que hi ha una forta correlació (80% de mitjana) entre el trànsit en català i en castellà, la qual cosa significa –segons els autors– que la versió en castellà guanya gairebé una pàgina visita per cada una que perd la versió en català. Aquesta correlació, per exemple, és molt més feble (0,25) entre el català i l'anglès. "Aquestes dades indiquen que un augment de les visites cap al web en castellà implica una pèrdua de visites a la pàgina en català [...]. No és, doncs, que baixin només les visites en català ni les totals, sinó que moltes de les visites que abans eren en català ara són visites al contingut en castellà", conclou l'Aliança.

Cargando
No hay anuncios

Si bé l'estudi apunta que el canvi de tendència del trànsit aportat des de Google apareix durant la primavera del 2022 i continua vigent, també destaca que "l'afectació no és general per a tots els llocs web". Alhora, es constata que l'autoritat del domini (.com, .org, .cat o .es) no és un punt rellevant en aquest sentit, com tampoc la disponibilitat del contingut: "No hi ha hagut canvis en la quantitat ni en la qualitat del contingut en català".

Crida a aplicar "mesures ràpides"

L'Aliança, amb tot, creu que el català té un "greu problema de visibilitat" a la xarxa i reclama "mesures ràpides" per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior. Especialment, subratlla, en un "moment crític" d'auge dels xatbots basats en intel·ligència artificial, que tendeixen a extreure informació de fonts en llengües majoritàries: "És imprescindible que es restableixi la presència adequada del contingut en tots els idiomes abans que els xatbots prenguin el relleu de la cerca web tradicional".

Cargando
No hay anuncios

L'informe s'ha lliurat de moment al Govern i es distribuirà entre les empreses que gestionen els principals cercadors web. L'objectiu és que "l'utilitzin en els seus esforços per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre", explica a la nota Albert Cuesta, coordinador de l'Aliança i col·laborador de l'ARA. També es farà difusió dels continguts de l'informe entre els diputats del Parlament Europeu actius en qüestions relacionades amb les llengües minoritzades de la UE i entre el públic en general.