'Generació porno': TV3 s'implica en l'educació sexual dels adolescents
Al llarg de tres episodis, la docusèrie examina una matèria tradicionalment opaca
BarcelonaTV3 engega aquest dimarts una sèrie documental que és, alhora, una crida a l’acció: aconseguir que s’implantin mesures que impedeixin l’accés dels infants a la pornografia. La dada és, certament, esfereïdora: el primer contacte es produeix als 8 anys i el primer consum entre els 10 i els 11. Al llarg de tres capítols, Generació porno buscarà cartografiar aquesta activitat, discreta per naturalesa, i com impacta en nens i adolescents, sobretot en aquells per als quals les webs X acaben sent font primerenca (i distorsionada) d’informació sexual.
Coproduïda per Shine Iberia, 3CAT i la basca ETB, la sèrie aplega pares i fills perquè tinguin un diàleg en primera persona obert sobre com van descobrir la pornografia i quina consideració té entre els seus grups d’amics.
En l’entrega d’aquest dimarts, els adolescents expliquen com i per què van començar a consumir pornografia, quina edat tenien i com els va marcar. Els seus testimonis desacomplexats sorprenen sovint els pares, que no eren conscients de la precocitat en d'aquest primer contacte. Altres afers que s’aborden són la cosificació de la dona que s’observa en bona part de les escenes, l’accés indiscriminat a vídeos amb pràctiques extremes o com la pornografia pot ser un factor que explica les nombroses fotografies no sol·licitades de genitals masculins que reben moltes adolescents a través de les xarxes. Una de les joves participants explica, per exemple, com nois li envien vídeos seus masturbant-se amb una fotografia seva. “¿Se suposa que ha de ser un afalac, perquè vol dir que agrado als nois i que guai? Doncs no, fa por”. I en segueix la impotència dels pares: “No li puc oferir una solució davant una situació de risc”.
L’impacte de les noves tecnologies és evident i sovint ha deixat les famílies desprotegides perquè no tenen clar de quina manera activar proteccions als dispositius per frenar l’accés a tots aquests continguts. “Són petits hackers en miniatura perquè avui els nens saben més coses digitalment que nosaltres”, es lamentava una de les mares al programa. A això s’hi suma el caràcter potencialment addictiu de la pornografia. Segons el psicòleg José Luis García, autor del llibre Tus hijos ven porno, “la pornografia té un poder addictiu superior a la cocaïna i a més és gratuïta i dona plaer, la qual cosa n'incentiva el consum”.
Els infants són especialment vulnerables a enganxar-s'hi, tal com detalla el científic Pere Estupinyà, especialista en funcionament del cervell. “Els humans som una mescla d’exhibició i inhibició. Pots voler instintivament fer unes coses, però el còrtex prefrontal et frena perquè saps que té unes conseqüències negatives. Ara bé, als adolescents els passa que aquesta part del còrtex prefrontal no la tenen madura fins passada l’adolescència. I, per tant, ells no es poden inhibir tan fàcilment com els adults”.
El segon dels capítols parla de la pressió social i de la hipersexualització que s’observa en l’oci que consumeixen els més joves, des de lletres de cançons a videoclips on hi ha una visió del sexe molt basada en la utilització del cos de l’altre únicament pel plaer físic propi. Un mosso d’esquadra, per exemple, explica quin perfil té l’agressor sexual i quins són els perills d’interactuar amb desconeguts a les xarxes socials.
En l’episodi final s’encaren les mancances de l’educació sexual que reben els més petits i s’analitza si té a veure amb l’augment de la violència sexual registrat els últims anys. Els pares i fills que han accedit a participar en aquest documental mostren les seves conclusions. Quan acabi aquest lliurament final, Laura Rosel tornarà a la Corporació, en aquest cas per presentar un debat amb grada oberta i una selecció d’experts sobre els continguts de Generació porno. “A casa no els hem preparat prou”, explica la periodista a l’ARA. “No hem parlat prou de sexe i a l’escola no s’està fent una bona formació i educació afectivosexual perquè els governs no s’han posat les piles i no estan bloquejant l’accés dels menors a aquesta mena de continguts. Els estem deixant sense protecció, venuts”.
Després de l’emissió d’aquest debut, TV3 completa la seva oferta de documentals del dimarts amb La indústria del lligar, una peça dirigida per Matthew O’Connor i Barnaby O’Connor que examina, des de dins, el negoci del joc de la seducció. En concret, s’endinsa en la trama de les empreses que exploten el masclisme i els estereotips de gènere per generar milers de milions d’euros anuals.