Internet
Mèdia01/09/2021

Les estrelles de l'esport prefereixen Twitch

El col·lectiu online La Resistencia del Palau retransmetrà partits del Barça de bàsquet en 'streaming' i publica una entrevista amb Nicola Mirotic

BarcelonaS'ho preguntava Gerard Piqué diumenge passat, minuts abans de començar el partit de futbol en què debutava Leo Messi a la lliga francesa: "Qui tindrà més audiència, Ibai o Telecino?" Les dades de les dues plataformes que van emetre l'esdeveniment, Twitch i la televisió convencional, no són comparables, perquè els mesuradors que utilitzen són diferents, però la realitat és que, fixant-nos exclusivament en els números, i responent a la pregunta del central del Barça, la cadena de Mediaset va sumar més espectadors que l'streamer. A tot l'Estat, la retransmissió de Telecinco va obtenir un 18,5% de share i una audiència de quasi set milions d'espectadors, mentre que el creador de contingut basc va sumar dos milions totals de persones connectades, amb pics de mig milió d'usuaris que van ser-hi a la vegada. Les xifres de les dues per separat, tant de televisió com de streaming, són excel·lents i mostren la distància prudencial que encara hi ha entre elles, tot i que els creadors de contingut del gegant d'Amazon guanyen terreny cada dia que passa.

Cargando
No hay anuncios

Tot i que encara estem lluny d'un hipotètic canvi d'hegemonia que posi fi a l'etern regnat de la televisió i les seves plataformes, les alternatives per seguir esport en directe són cada cop més nombroses. La xarxa d'emissió en línia, Twitch, ha aglutinat aquestes noves opcions, que avui dia semblen les preferides de l'espectador que, jove o no, busca una manera diferent de fer i explicar les coses. A banda d'Ibai Llanos, que és una estrella internacional amb recursos –via Gerard Piqué i la seva empresa, Kosmos– per tenir els drets a l'Estat de la Copa Amèrica de futbol i la Ligue 1, hi ha diversos creadors i podcasters que van animant-se a fer retransmissions. A Catalunya el popular podcast La sotana va ser pioner en retransmetre partits del Barça en streaming i en català per Twitch. Sense poder emetre imatges dels partits, les seves són narracions semblants a les d'una ràdio i és especialment rellevant el to, el ganxo per a un oient interessat en riure més enllà del que està passant al camp. Canviant la gespa pel parquet, aquesta temporada hi haurà retransmissions de tots els partits del Barça de bàsquet a Twitch. Els responsables d'aquesta nova aventura seran La resistencia del Palau, un grup de cinc aficionats blaugranes que han passat de tenir un compte de Twitter –que avui dia suma més de 20.000 seguidors– a una web, un podcast i un canal de streaming: "Vam provar-ho l'any passat i va anar molt bé. El següent pas havia de ser aquest, retransmetre tots els partits, sigui des de casa o l'espai de premsa del Palau Blaugrana", explica David Fusté, un dels membres del col·lectiu.

Ambient despreocupat

Exemples com La sotana i La Resistencia són oasis de contrapoder als mitjans tradicionals: no han de rendir comptes a ningú més que als seus seguidors. Enllaçant amb la polèmica que va protagonitzar el periodista de la Cadena Cope Juanma Castaño amb Ibai Llanos després que aquest aconseguís el privilegi de ser a peu de camp en la presentació de Messi amb el PSG, fet que no va poder aconseguir cap periodista, La resistencia del Palau ha publicat una entrevista en exclusiva amb Nicola Mirotic. Un executiu de vendes del sector nàutic, un bibliotecari i un oficinista, entre altres professions, han aconseguit entrevistar en exclusiva el jugador de bàsquet més ben pagat d'Europa i la gran estrella del Barça. "Si nosaltres fem una entrevista a Mirotic és, sobretot, perquè ell la vol fer. Quan va arribar a Barcelona ens va agrair per privat la benvinguda que vam donar-li, i des d'aquell dia hem tingut certa relació", remarca Fusté.

Cargando
No hay anuncios

El cas de Mirotic amb aquest canal de bàsquet és un exemple més de com el periodisme està perdent influència sobre les grans estrelles de l'esport, que cada cop més prefereixen donar visibilitat a aquests nous comunicadors per davant dels mitjans tradicionals. El periodista esportiu Ferran Martínez creu que l'aparició de canals innovadors és molt positiva, però reconeix que les grans figures "no volen entrevistes que els incomodin i saben perfectament que les que fan els streamers no els incomodaran". En aquest sentit, explica el doble joc d'alguns esportistes que trien el canal segons l'interès: "A l'hora de la veritat, quan volen cert rigor, acudeixen a mitjans tradicionals. Ja va passar amb Gerard Piqué quan va abaixar-se el sou. Si volen llançar un missatge que emani seriositat, busquen els diaris, i quan els ve de gust una conversa més distesa opten pels nous formats". En aquesta diferència entre informació estricta i entreteniment hi ha la clau d'aquesta competència. David Fusté reconeix que les de La resistencia del Palau tenen la filosofia de "no posar ningú contra les cordes", però creu que l'espectador valora la llibertat d'espais com el seu –"els periodistes estan lligats al mitja"– i el to: "Mirotic sabia que aquí es trobaria amb un ambient despreocupat amb el qual se sent còmode".

Cargando
No hay anuncios

¿Acabarà sent inevitable, el xoc de trens entre informació i entreteniment? De moment tot fa pensar que la convivència va per llarg: "Twitch i els mitjans tradicionals aniran en paral·lel, però està per veure si els segons saben adaptar-se a les noves realitats, sobretot si aspiren a arribar a audiències joves", explica Ferran Martínez, que aposta per la complementarietat, amb els mitjans fent una aposta decidida pels nous formats, "sempre que s'adapti el to i el llenguatge, com va passar en la transició que es va fer del diari de paper al digital". Pel que fa als streamers, de moment, i tornant al partit en què Messi debutava amb el PSG, s'ha criticat amb vehemència la retransmissió de l'equip d'Ibai, que no va semblar especialment innovadora. La col·laboradora de l'ARA i crítica de televisió Mònica Planas va explicar dilluns a RAC1 que la retransmissió va ser tan "cutre, amateur i passada de moda que recorda la ràdio més barroera de fa 40 anys". L'evolució del sector és tan incerta com apassionant.