Els amos de les autopistes de la informació s’aferren a la idea que les xarxes es poden automoderar. Esclar: és la manera d’estalviar-se costos de supervisió, tot i que destriar el gra de la palla és el que hauria de donar valor a qualsevol plataforma. Les notes de la comunitat d’X són comentaris que queden adscrits a un missatge si prou usuaris es posen d’acord que aquella peça de context és rellevant. Se suposa que hauria de ser una eina de lluita contra la desinformació. Però el criptobro de la informació Elon Musk no ho considera així. El líder iranià Sayyid Ali Khamenei piulava un missatge en què assegurava que Hezbollah era la gran vencedora de l’atac al Líban per part d’Israel. Una de les notes de la comunitat aclaria que els líders de la milícia havien estat eliminats completament. I Musk la repiulava i deia que era una de les millors notes de la comunitat de la història. Doncs miri, no. Khamenei no intenta pas fer creure que no han mort Nasrallah i els seus acòlits. En fa una interpretació política. Però Musk celebra com un adolescent que el seu sistema d’automoderació, per si no fos prou fal·lible, també hagi passat a convertir-se en una eina (més) de trolejament.
No es pot esperar gaire d’algú que, l’altre dia, repiulava i aplaudia un usuari que escrivia “George Soros no està comprant només 200 emissores. Està comprant una màquina de propaganda per influir què penses”. El galàctic empresari hauria de mirar-se els palmells de les mans abans de contribuir a viralitzar depèn de quina consigna, a veure si els té vermells, o comprovar si li xiulen les orelles. Sobretot tenint en compte que ell mateix va desembutxacar 44.000 milions de dòlars per comprar Twitter i convertir-lo exactament en el que denuncia: una eina a favor dels seus interessos.