Periodisme
Mèdia19/11/2013

Els directors dels diaris catalans defensen la necessitat de pagar pels continguts

Carles Capdevila, Enric Hernàndez i Xevi Xirgo participen a la presentació del llibre 'Entrevistes amb el Quart Poder'

Ara
i Ara

BarcelonaEl director de l'ARA, Carles Capdevila, el d''El Periódico', Enric Hernàndez', i el d''El Punt Avui', Xevi Xirgo, han participat aquest dimarts en l'acte de presentació del llibre 'Entrevistes amb el Quart Poder', un recull de les converses sobre el periodisme que Joan Solé ha mantingut amb cadascun d'ells i amb el director de 'La Vanguardia', José Antich, que ha excusat la seva absència a l'acte.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Capdevila, Hernàndez i Xirgo han exposat els seus punts de vista sobre el present i el futur del sector, i han coincidit en un punt fonamental: el periodisme ha de ser de pagament. "Sense el pagament no salvarem el periodisme", ha argumentat el director de l'ARA, que ha recordat que d'aquesta manera els lectors contribueixen a "garantir la independència" dels diaris. "Diem als lectors que els necessitem, però que si ens ajuden, pagant, farem la feina ben feta", ha reflexionat.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit s'ha pronunciat també el director d''El Periódico', que considera que parlar de "periodisme de qualitat" és equivalent a referir-se al "periodisme de pagament". En la seva opinió, el model de negoci dels diaris "no pot estar basat només en la publicitat", ja que en els últims "quatre o cinc anys" ha caigut a la meitat. "La forma de convèncer la gent que el diari és seu és fer-la pagar –ha defensat Hernàndez–. Això permet tenir un públic més exigent amb el producte i ser més fort davant l'anunciant".

Per la seva banda, Xirgo ha recordat que els diaris van "cometre un greu error" quan van decidir "regalar" la informació, que és "el seu gran valor". "I ara busquem maneres de fer-nos enrere", lamenta el director d''El Punt Avui', que assenyala que de la mateixa manera que "un pastisser no es passa tota la nit fent pastissos per després regalar-los" els periodistes tampoc no poden oferir la seva feina de franc.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà d'això, el debat entre els tres directors ha girat també a l'entorn de la dualitat entre la premsa de paper i la digital. "Vivim en un interregne en què el paper és encara molt influent però el seu model de negoci està en risc i en què l'entorn digital és molt llaminer però costa convèncer la gent que també val uns diners", ha reflexionat Capdevila. En aquest sentit, adverteix que hi ha alguns mitjans que tenen "certa resistència a canviar", quan és "evident" que cal fer-ho, i celebra que la premsa digital faciliti la interacció amb els lectors.

En opinió de Xirgo, el suport en què s'ofereix la informació no és tan rellevant com els continguts: "Si fem periodisme i el fem ben fet, la divisió sobre com ho fem és secundària. Les vies de distribució són només una eina", argumenta el director d''El Punt Avui'. Xirgo també ha criticat que alguns mitjans, en la seva "cursa per ser el primer a dir-ho", acaben cometent errors perquè "s'obliden de contrastar-ho", i ha optat per la prudència a l'hora de publicar les notícies. Tot i així, admet que els diaris "han de jugar en el terreny de la immediatesa", i que, per tant, necessiten plataformes digitals que els permetin donar una informació amb la màxima rapidesa.