Crítica TV20/11/2022
Deu idees per a la plataforma OTT de país
A l’espera de saber si arriba el finançament perquè la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) impulsi una plataforma de continguts en català que pugui mesurar-se amb Netflix o Movistar+, aquí van els deu punts que, al meu parer, la poden convertir en exitosa. Em consta que alguns s’estan treballant, però caldrà passar de les paraules a l’acció.
- Cal amarrar tants drets digitals a perpetuïtat com sigui possible i assumir que això té un cost. Hi ha tot un patrimoni audiovisual que està perdut, dispers, introbable o, en el millor dels casos, fragmentat en plataformes que no el convertiran mai en la seva prioritat.
- La plataforma ha de ser extremadament propositiva. Els capítols han d’anar a buscar l’espectador i no a la inversa. El motor de recomanació ha de funcionar molt millor que no ho fa ara el 3 a la Carta o la nova app de l'SX3, que té en això el seu taló d’Aquil·les.
- Màxima usabilitat. Tot a pocs clics, ben endreçat, amb funcionalitats com descàrrega per consumir offline, recordatoris d’estrena, etcètera.
- Anar més enllà de sèries i pel·lícules. Integrar-hi un nombre significatiu d’espectacles teatrals o musicals. Això ajudarà a reforçar la idea que es tracta d’una estructura de país.
- La casa dels nous creadors. Oferir el paraigua, la infraestructura tecnològica i la capacitat de promoció als productors independents de continguts de valor. Crear-ne comunitat. Ajudar-los a monetitzar la seva feina.
- Ha de llançar la idea que el futur immediat és la plataforma i no el canal televisiu. Alguna estrena important s’ha de fer primer a l’OTT. Si no, serà percebuda com un calaix on es guarda el peix del dia anterior, i no el motor que ha de ser.
- Curada. La selecció del que s’ofereix a la primera pantalla, què hi ha a cada scroll, com s’agrupen diferents continguts... Filmin triomfa, en bona part, per com empaqueten els continguts. Amb tot l’arxiu que té TV3, un equip ha d’estar posant-lo en valor permanentment.
- Personalitzada. La intel·ligència artificial permet conèixer els gustos dels consumidors. Al costat del criteri editorial i de producció, hi ha d’haver una política de gestió de dades ambiciosa, per poder suggerir a cada espectador el millor menú adaptat als seus consums.
- Màxima compatibilitat. Vivim en un món promiscu de dispositius i pantalles: fàcil, fàcil.
- Pensar una marca potent. La plataforma pot tenir espais específics –el de joves és el més evident– i cal buscar denominacions que permetin reconèixer que tot plegat forma part d’una mateixa plataforma. Perquè aquesta OTT ha de ser la porta d’entrada preferent dels catalans quan vulguin veure no només el país sinó també el món.