La crisi a Warner Bros Discovery s'estén a la CNN
La cadena de notícies cau en audiència i rebaixa la previsió de guanys
BarcelonaNova turbulència per al grup Warner Bros Discovery. Després de la polèmica de la setmana passada per la desaparició de continguts d’HBO Max i posterior anunci de fusió amb la plataforma Discovery+, ara és la CNN qui dona senyals d’alarma per a un grup fortament endeutat amb 55.000 milions de dòlars. La cadena de notícies segueix donant beneficis, però un informe de S&P Global Market Intelligence ha projectat un guany de 956 milions de dòlars, la qual cosa voldrà dir baixar de la xifra psicològica dels 1.000 milions per primera vegada des del 2016. I tot això arriba en un moment en què la veterana marca, fundada el 1980, experimenta unes audiències en innegable declivi.
Quan Warner Bros va nomenar el seu nou director de la CNN, Chris Licht, els ànims a la cadena eren d’incertesa màxima. El seu predecessor –el carismàtic Jeff Zucker, estimat per la redacció– havia estat convidat a dimitir, i tot just feia unes setmanes que l’empresa havia abaixat la persiana del servei en streaming CNN+, després de tan sols un mes en funcionament. En el seu primer dia a la feina, l’executiu va voler asserenar els treballadors, i va assegurar-los que les audiències no eren el que més l'amoïnava. “Lamentablement, massa gent ha perdut la confiança en els mitjans”, els va dir, en el que es podia interpretar com una crítica a l’etapa anterior, en què s’acusava la CNN d’haver-se arrenglerat massa amb el Partit Demòcrata, en la polaritzada era de Donald Trump. “Hem de ser respectuosos dels diferents punts de vista. Hem de ser, i serem, advocats per a la veritat”.
Tres mesos després d’aquesta declaració d’intencions, les xifres poden fer trontollar aquestes conviccions. Licht haurà de respondre d’uns beneficis que són més de 100 milions de dòlars més baixos del que es projectava a principis d’any. Segons relata el New York Times a partir de fonts internes de la companyia no identificades, el pla no passa per retallades, sinó que es volen buscar noves vies d’ingressos, com ara nous acords publicitaris, expandir la seva penetració a la Xina o potenciar l’e-commerce. I després hi ha la comptabilitat creativa: s’està estudiant la via de vendre a l’HBO –per tant, dins del mateix conglomerat– alguns dels continguts produïts per la CNN, per tal d’alleugerir la columna de despeses del servei informatiu. I altres posen a prova la teòrica i tradicional separació entre notícies i publicitat: segons Bloomberg, s’està considerant poder crear seccions informatives independents, per poder-ne vendre el patrocini.
En tot cas, la principal via d’ingressos no és la publicitat sinó els acords a llarg termini que la CNN signa amb els grans operadors de pagament que volen incorporar el canal informatiu a la seva oferta. Això provoca que les oscil·lacions de l’audiència queden (relativament) amortides. Però no deixa de ser preocupant que la cadena estigui patint més que els seus dos rivals tradicionals: la conservadora Fox News i la també progressista MSNBC. En concret, el primer trimestre del 2022 la CNN va perdre el 27% d’audiència de prime time respecte al mateix període de l’any anterior, allà on Fox News ha sabut créixer, ni que sigui un modest 1%, i afermar un lideratge inqüestionable que dura ja més d’una dècada, pel que fa als canals exclusivament de notícies.
Fins i tot durant la setmana del 13 al 19 de juny, quan la CNN va practicar una cobertura extensiva de les compareixences relatives a l’assalt del Capitoli, només va poder congregar durant el daytime uns 480.000 espectadors de mitjana, la qual cosa volia dir caure un 13% respecte del maig i marcar un mínim des del novembre del 2015. La MSNBC, en canvi, amb una programació també centrada en les declaracions dels implicats, va millorar les seves dades del maig en un 21%. I al juliol ha consolidat la seva bona marxa, ja que s’ha situat en segona posició –tradicionalment ocupada per la CNN– tant amb dades del conjunt del dia com de prime time.