El covid no aconsegueix menjar-se el benefici de les televisions privades

Tot i que la publicitat cau un 18,1%, Mediaset obté 178,7 milions de guanys i Atresmedia 23,9

4 min

BarcelonaLa pandèmia ha comportat una contracció dràstica de la publicitat –al voltant del 18,1% en l'àmbit televisiu–, però això no ha sigut suficient per fer entrar les dues principals empreses televisives espanyoles en números vermells. Tant Mediaset com Atresmedia han tancat el 2020 amb beneficis, segons dades presentades aquesta setmana. Ho han fet amb quantitats més modestes que en l'exercici anterior, sobretot en el cas d'Atresmedia, però havent trobat una vacuna contra el covid: els ingressos més enllà dels anuncis.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Mediaset va poder tancar l'exercici amb un benefici net de 178,7 milions d'euros, un 15,6% menys que el 2019. La facturació neta del grup va caure fins als 836,6 milions, 729,3 dels quals corresponen als anuncis. Un any enrere el grup aconseguia introduir a la caixa 946,2 milions, de manera que el 2020 ha perdut un 11,6% de la capacitat de generar ingressos. La partida més afectada és la de la publicitat, que partia l'any passat dels 876,5 milions i, per tant, ha retrocedit un 16,8%, lleugerament per sota que al conjunt del sector, on el descens ha sigut del 18,1%. Però aquest descens s'ha vist compensat parcialment per la partida d'altres ingressos, que en només un any ha passat de 69,7 milions d'euros a 107,3 milions, és a dir, un increment del 54%.

En aquest apartat el grup de matriu italiana comptabilitza, entre altres activitats, la venda de continguts a tercers i els ingressos digitals de la plataforma de subscripció Mitele PLUS. En aquest sentit, l'increment de consum televisiu no s'ha monetitzat venent publicitat sinó continguts a les plataformes que veien com el seu catàleg havia de créixer per abastir la demanda generada pel confinament. Amb tot, la companyia recorda el paper central que ha jugat la televisió amb el confinament, perquè el consum es va disparar fins als 241 minuts per espectador, una xifra que no es veia des del 2013, en el marc de l'anterior crisi econòmica.

El duopoli, en xifres

En el capítol de despeses, destaca la reducció un 11,8%, fins als 584 milions d'euros, en el que Paolo Vasile, conseller delegat del grup, ha qualificat de "malabarisme diari en la gestió dels costos operatius". Amb aquestes xifres, l'ebitda se situa en 252,7 milions d'euros i el marge comercial és del 21,4% sobre ingressos nets. La fortalesa del grup es reflecteix també en la seva política d'expansió internacional: la companyia ha adquirit un altre 4,25% de l'alemanya Prosieben, de manera que Mediaset Espanya ja n'acumula un 13,18% de les accions.

Un any més, Mediaset lidera per tant la captació de publicitat a Espanya: el 43,2% de la inversió en el mitjà televisiu es fa a través seu, on té les marques Telecinco, Cuatro, Factoría de Ficción, Boing, Divinity, Energy i BeMad. A més, gestiona publicitat de tercers per valor de 17,4 milions d'euros.

Clatellada a Atresmedia

En el cas d'Atresmedia, la companyia va veure com els ingressos es desplomaven fins als 866,3 milions d'euros, un 16,7% menys. L'únic consol és que va ser una patacada una mica més suau que l'esmentada del 18,1% en el conjunt del sector. Ara bé, si el 2019 la companyia declarava uns beneficis de 118 milions d'euros, l'any passat el va tancar amb només 23,9 milions. Mantenir la companyia sense pèrdues ha sigut possible només després d'aplicar un pla de xoc que ha permès estalviar en despeses. En concret, el grup ha aconseguit rebaixar les despeses d'explotació un 7,8%, fins a situar-les en 736 milions d'euros.

Atresmedia esgrimeix, en tot cas, que el seu ebitda comparable és encara portentós: 110,8 milions d'euros. Però, tot seguit, aclareix que només n'ha reportat un de 74,3 milions perquè la xifra ha de recollir la provisió corresponent al pla de baixes incentivades i voluntàries que ha aplicat. I, en tot cas, recorda que la seva quota de mercat publicitari es manté estable en el 41%, segons estimacions internes. És una xifra notable, tenint en compte que en realitat el seu share d'audiència mitjà, sumant-hi les diferents finestres televisives del grup, va ser del 26,3%.

A banda de cadenes televisives –Antena 3, La Sexta, Neox, Nova, Mega, Atreseries–, el grup controlat per Planeta té també una divisió radiofònica, liderada per Onda Cero. Aquí els ingressos han caigut un 19,4%, fins als 67 milions d'euros, cosa que continua sent una dada més bona que la del conjunt del mercat, que ha retrocedit un 22,9%. L'ebitda comparable assoleix els 7,3 milions d'euros. Onda Cero, amb 1,8 milions d'oients, es manté com a tercera ràdio generalista a Espanya.

El grup reporta també resultats en la seva àrea digital. Atresplayer Premium, la plataforma de pagament del grup, ja té 452.000 subscriptors, la qual cosa implica multiplicar per 3,6 la dada a 31 de desembre del 2018. La quota per apuntar-se al servei és de 3 euros mensuals o 30 anuals, de manera que l'impacte en els comptes globals és encara petit, però puixant. I, en tot cas, amb unes despeses directes molt modestes. Sigui com sigui, la diversificació és una de les apostes per a les dues grans corporacions televisives espanyoles. En el cas d'Atresmedia, el 25% dels ingressos ja no venen de la publicitat, sinó que corresponen a la venda de continguts a tercers, els canals internacionals i les subscripcions a la plataforma de pagament. La producció i distribució de continguts comporta ja sumar 75 milions d'euros a les arques.

Finalment, el resultat global inclou també l'impacte del cinema. Els cinc llargmetratges que ha estrenat en aquest atípic 2020 –Malasaña 32, Hasta que la boda nos separe, Superagente Makey, Padre no hay más que uno 2 i El verano que vivimos– li han permès recaptar el 52% de la taquilla del cinema espanyol.

stats