
X s’ha convertit en una plataforma de promoció del seu propietari i el seu ideari d’ultradreta. Això inclou que, per poc que badis, se’t plantifiquen tots els seus tuits als morros, amb una densitat preocupant tenint en compte el nombre d’empreses que (presumptament) ha de dirigir. Enmig d’aquesta verborrea piuladora, hi ha un missatge que em crida l’atenció: és la llista d’aplicacions més descarregades a la botiga d’aplicacions d’Apple, en la categoria de notícies. X hi apareix en primer lloc i això ha empès el multimilionari a dir que “X és la font de notícies número 1 a la Terra”.
El clam és equívoc i trampós. Perquè X, en realitat, no és una aplicació de notícies. No produeix contingut. És només un aparador ingent i desregulat on tothom, mitjans de comunicació seriosos i estafadors de la informació poden oferir el seu peix. La plataforma només permet que passi això i no exerceix les funcions d’editor (anava a escriure que tant de bo ho fes, però evidentment sota l’auspici de Musk això seria, directament, encara més calamitós). L’emprenedor s’aprofita d’una categorització discutible per polaritzar i menysprear els mitjans de comunicació, que són els que van fer créixer en el seu moment Twitter oferint els seus articles. Seria com dir que els (heroics) quioscos (que queden) són els principals proveïdors de notícies. Tècnicament, es podria considerar cert, però és obvi que l’equació no s’entendria sense la premsa que contenen, publicada per periodistes i editors. La piulada de Musk és propaganda enganyosa i part de la seva guerra contra els mitjans basats en fets. Sap que, sense el seu rol d’articulació de comunitats –i malgrat els errors i deficiències que arrosseguen– el terreny queda molt més arrasat perquè ell pugui dirigir les masses, a cop d’algoritme falsament innocent.