Què és Clubhouse, l'apli que ha posat de moda Elon Musk?

La xarxa social basa el seu funcionament en xats de veu que s'emeten en directe

clubhouse app. / imago images/Sven Simon
4 min

A mig camí entre els podcasts i un club privat. La nova estrella de les xarxes socials és Clubhouse, una aplicació que va començar a caminar el març del 2020 i en la qual els usuaris poden escoltar converses i entrevistes entre persones rellevants de diferents àmbits que s'emeten en directe. No hi ha imatges, emoticones o stickers, només veu, però els seus fundadors creuen que n'hi ha prou per interessar els usuaris. Elon Musk ha sigut el responsable de donar l'impuls definitiu a l'aplicació: el fundador de Tesla va ser el protagonista d'una entrevista a The Good Time, programa de Clubhouse, que va batre el rècord de persones connectades a l'apli. Paul Davison i Rohan Seth, creadors de Clubhouse, asseguren que van crear l'aplicació amb l'objectiu de "construir una experiència social més humana en la qual en comptes de postejar et poguessis reunir amb altres persones i xerrar".

Com s'hi pot accedir?

Actualment, l'aplicació funciona només per invitació. És a dir, només pots formar-ne part si algú que ja és usuari t'hi convida. Les invitacions, però, són limitades: cada membre pot convidar només dues persones més. Si no es té la sort de rebre una invitació, hi ha l'opció de registrar-se en una llista d'espera per ser membre de Clubhouse. Malgrat que ara mateix l'aplicació funciona com una comunitat tancada, els seus fundadors asseguren que no sempre serà així i que els seus plans de futur inclouen obrir-la a tothom "tan aviat com sigui possible". "No ha estat pensada per ser exclusiva: simplement encara no estem a punt per llançar la versió oberta per a tothom", expliquen els fundadors al seu blog. Asseguren que si ara mateix l'aplicació només està a l'abast d'uns pocs és que perquè volen assegurar-se que "el producte és el millor possible" per afavorir converses constructives i evitar els problemes o errors que han experimentat altres aplicacions quan han crescut de manera incontrolada.

¿Es pot fer servir amb qualsevol sistema operatiu?

No, Clubhouse només està disponible per a iOS i, per tant, només es pot utilitzar amb dispositius d'Apple, com ara iPhone. En el futur, però, també estarà disponible per a Android, segons han explicat els fundadors. "Des del principi hem volgut construir Clubhouse per a tothom. Amb això en ment, estem encantats de començar a treballar en la versió per a Android tan aviat com sigui possible", expliquen.

Com funciona?

Clubhouse acull converses sobre qualsevol tema. Un cop s'aconsegueix ser membre de Clubhouse, l'usuari pot accedir a unes sales en què altres usuaris parlen de temes diversos, però també pot crear la seva pròpia habitació per establir converses sobre tot allò que li pugui interessar. "És un lloc per reunir-se amb amics i gent nova de tot el món: per explicar històries, fer preguntes, debatre, aprendre i mantenir converses improvisades sobre milers de temes diferents", diuen els fundadors. L'empresa assegura que en els últims mesos Clubhouse ha acollit des de clubs de lectura fins a programes d'humor o debats sobre qüestions com el moviment Black Lives Matter. En una conversa un usuari pot assumir tres papers diferents: moderador –quan és qui posa en marxa la sala–, orador –per defecte és la persona que inicia la sala però també es pot assignar aquest rol a altres persones– o oient –quan l'usuari se suma a una conversa ja en funcionament.

Es poden recuperar les converses?

Tot i que l'entrevista amb Elon Musk ha acabat estant disponible a YouTube, una plataforma molt més oberta que Clubhouse, les converses de l'aplicació només es poden consumir en directe. L'aplicació no dona, en principi, la possibilitat d'enregistrar-les i, per tant, són efímeres.

Té un límit d'edat?

L'aplicació no té límit d'edat però per algunes de les temàtiques que es toquen i pel vocabulari que s'hi pugui utilitzar els desenvolupadors recomanen que els usuaris tinguin més de 17 anys.

Té algun competidor directe?

Ara mateix no hi ha cap altra aplicació que es basi en el mateix concepte que Clubhouse però Twitter fa temps va anunciar que prepara un nou servei per a la xarxa que s'hi acosta bastant. Es tracta de Spaces, un nou apartat de la xarxa social "construït al voltant de les veus de la gent que utilitza Twitter". Segons ha explicat la xarxa, Spaces serà públic, tindrà un màxim de deu ponents i tothom s'hi podrà sumar com a oient. Ara mateix aquesta nova funcionalitat de Twitter està en fase de proves i només uns quants usuaris, que aportaran el seu feedback, la poden posar en funcionament.

Quin impacte ha tingut a la Xina?

Clubhouse es ven com un espai on es pot parlar de tot i això ha cridat l'atenció dels usuaris xinesos, que busquen refugis digitals per donar a conèixer les violacions dels drets humans que tenen lloc al país asiàtic i discutir qüestions com la llei de seguretat nacional de Hong Kong. La creixent popularitat de l'aplicació entre els internautes xinesos ha provocat que el govern xinès hagi bloquejat l'accés a Clubhouse, segons han denunciat diversos usuaris a través de Weibo, una xarxa social xinesa similar a Twitter. Reuters detalla que abans que es bloquegés l'accés a l'aplicació pàgines web xineses venien invitacions a Clubhouse per preus que anaven dels 50 als 400 iuans (de 6,44 a 51 euros).

stats