Cinc episodis per entendre què és un capítol ampolla

‘Euphoria’ ha sigut l’última sèrie en optar per aquest format, que permet reduir costos de producció

Amb només un escenari i dos personatges, Lena Dunham explicava a 'American bitch' les dinàmiques de poder entre homes i dones
4 min

El nom sona estrany, però és un dels formats amb què els creadors de sèries gaudeixen més jugant. Els capítols ampolla (bottle episode, en anglès) són, per norma general, episodis amb poques localitzacions i una història que comença i acaba. Són fàcils de rodar i, a més, al tenir poques localitzacions permeten abaratir el pressupost. Aquest recurs és el que ha utilitzat la sèrie Euphoria per poder mantenir la flama del seu idil·li amb els espectadors a l’espera de les condicions sanitàries necessàries per rodar la segona temporada.

En temps de pandèmia, la HBO ha emès dos episodis especials que funcionen com a capítols ampolla: en el primer, la Rue (Zendaya) reflexiona sobre la seva baixada als inferns en un diner, mentre que en el segon, estrenat dissabte, la Jules (Hunter Schafer) fa balanç de la seva vida des del sofà d’una psicòloga. Els dos episodis no tenen el gran desplegament tècnic i visual amb què Euphoria acostuma a enlluernar els fans però compta amb els elements mínims i imprescindibles per fer uns relats que emocionen i destrossen l’espectador a parts iguals. La història de la televisió està plena d’episodis ampolla que s’han convertit en capítols icònics. Recordem cinc casos que han definit el format. 

‘Girls’

Com explicar l’assetjament sexual en 30 minuts

Tràiler d''American bitch'

La sèrie de Lena Dunham té diversos episodis ampolla i alguns d’ells entren en el rànquing dels millors de la dramèdia. Un dels que més impacte va generar en el seu moment va ser American bitch, en el qual la Hannah (Dunham) és convidada a casa de Chuck Palmer (Matthew Rhys), un reconegut novel·lista sobre el qual acaba d’escriure un article que denuncia com durant anys ha utilitzat la seva fama per aprofitar-se de les seves joves fans. Durant la trobada, tots dos exposen el seus punts de vista, però l’escriptor utilitza totes les armes el seu abast –el poder que li dona ser una persona admirada intel·lectualment– per fer caure totes les reserves de la Hannah i fer-la dubtar sobre ella mateixa (i, de passada, fer dubtar l’espectador). En només trenta minuts, Dunham se les empesca per explicar com funcionen les relacions de poder sense caure en els tòpics o els maniqueismes. 

'El ala oeste de la Casa Blanca'

Parlar de l'11-S sense haver de mencionar-lo

Els protagonistes de la sèrie debaten amb un grup d'estudiants sobre terrorisme

La tercera temporada d'El ala oeste de la Casa Blanca es va haver d’endarrerir a causa de l’11-S i Aaron Sorkin es va trobar amb el repte de com tractar un tema que havia de canviar la història del país. Finalment, ho va fer amb Isaac y Ishamael, un episodi especial emès el 3 d’octubre del 2001 que, tot i no ser especialment subtil, posa damunt la taula molts dels debats que s’estaven tenint en aquell moment als Estats Units. El Josh, el Toby i la resta de personatges de la sèrie conversen amb un grup d’estudiants sobre les causes del terrorisme i les seves possibles solucions. 

‘Mythic quest’

Principi i final d’una història d’amor i videojocs

Cristin Milioti i Jake Johnson són els protagonistes d'un episodi que parla d'amor i èxit

Un dels exemples més recents. Seguint el model de sitcom en l’àmbit laboral, com The office, la comèdia d’AppleTV+ explica el dia a dia d’un grup de treballadors d’una estudi de videojocs. En el cinquè episodi, però, la sèrie intenta anar un pas més enllà per explicar en un únic capítol com la relació de dos desenvolupadors de videojocs –una parella formada per Jake Johnson (New girl) i Cristin Milioti (Cómo conocí a vuestra madre)– es desintegra a mesura que creix l’èxit de la seva creació, un joc indie de terror. L’episodi podria formar un díptic sobre el naixement i la mort de l’amor amb Mornings, de la sèrie Master of none, un episodi que explica les diferents etapes de la relació entre el Dev (Aziz Ansari) i la Rachel (Noelle Wells). 

‘Breaking bad’

Walter White, Jesse Pinkman, i una mosca

L'espisodi 'Fly' és un dels episodis ampolla més coneguts de 'Breaking bad'

Vince Gilligan va escriure el capítol Fly perquè la sèrie no tenia prou diners per moure la producció d’una localització a una altra. L’episodi són, de fet, 47 minuts en què el Walter i el Jesse estan tancats al laboratori de Gus Fring cuinant droga i fent-se la guitza l’un a l’altre, una trama que permet concentrar tota l’acció en un únic espai. Durant tot l’episodi, el Walter intenta obsessivament caçar una mosca que no aconsegueix atrapar, una metàfora de totes les coses de la seva vida que no pot controlar per molt que ho intenti. 

'Mad men'

Don Draper i Peggy Olson es confessen

Durant una nit de feina a l'oficina, el Don i la Peggy deixen al descobert les seves vulnerabilitats

Considerat un dels millors episodis de la sèrie, The suitcase se centra exclusivament en Don Draper i Peggy Olson, que passen tota una nit plegats a les oficines de l'agència de publicitat intentant trobar una idea brillant per a una campanya de Samsonite. Durant les hores que passen junts hi ha temps perquè la Peggy planti cara al Don i exposi les seves inseguretats laborals però també per compartir moments d’extrema vulnerabilitat personal.

stats