La CCMA es fa enrere i anul·la l'externalització del departament comercial de TV3
El grup Godó i Zeta optaven a gestionar els anuncis de la televisió pública catalana
BarcelonaTV3 seguirà gestionant els seus anuncis, finalment. Així ho ha decidit el Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), en una reunió convocada d'urgència per aquest dilluns, dos dies abans de les reunions habituals de la direcció de l'ens, segons ha pogut confirmar l'ARA. Al concurs, que s'ha declarat desert, s'hi havien presentat el grup Godó, que partia com a favorit, i Zeta.
"L’anàlisi actual del sector audiovisual i del mercat publicitari posa de manifest que les raons que van conduir a la necessitat de trobar noves fórmules en la gestió comercial han canviat", explicava la direcció de l'ens als treballadors, en un comunicat al qual ha tingut accés aquest diari. "D’una banda, hi ha una evolució positiva dels ingressos publicitaris de la CCMA l’últim trimestre del 2013 i el primer trimestre del 2014 que confirma els indicis de recuperació. De l’altra, hi ha hagut una reducció de l’oferta de canals dels dos grups hegemònics derivada d’una sentència del Tribunal Suprem, amb conseqüències sobre la fragmentació de l’audiència i la concentració comercial".
L'externalització del departament comercial va aixecar moltes crítiques, encapçalades sobretot per ERC i ICV. Denunciaven que suposava cedir una informació sensible com la cartera comercial a un mitjà de la competència, que es pagaven comissions pels anuncis ja existents (no per als nous) i que l'adjudicatari s'embutxacaria 900.000 euros independentment dels resultats. Amb tot, l'expedient va superar un parell de tràmits parlamentaris amb l'aval de CiU, PSC, PP i C's.
Però la tramitació de l'expedient s'ha anat allargant. A mesura que passaven les setmanes, cobrava força la tesi que es declararia desert. En la seva última compareixença parlamentària, el president de la Corporació, Brauli Duart, va assegurar als partits crítics que no havien de patir perquè es prendria la decisió "més favorable a TV3". Duart ha recordat en diverses ocasions que la idea d'externalitzar el departament comercial va sorgir ja l'any 2011, amb un altre equip directiu, i que es tractava d'una operació que permetria fer front a la situació de duopoli que imposen els dos gegants privats (Mediaset i Atresmedia), que amb el 60% aproximat de l'audiència controlen vora un 90% de la facturació publicitària.
Un altre front obert era el destí dels 34 treballadors del departament. El plec obligava l'empresa adjudicatària a assumir-los, amb les mateixes condicions i la possibilitat de reincorporar-se si el contracte s'extingia. El trasllat era voluntari, però la CCMA mai va arribar a detallar quina alternativa s'oferia als que escollissin quedar-se en una TV3 sense departament comercial propi.
Fonts del Comitè d'Empresa estaven a l'espera de rebre tota la informació, però han qualificat de "bona notícia" el fet que TV3 segueixi gestionant la publicitat.