MITJANS PÚBLICS
Mèdia03/05/2019

La CCMA fia a un nou càlcul de l’IVA la sortida de la paràlisi

Els mitjans públics catalans deixaran d’emetre anuncis d’apostes a partir del 30 de juny

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaDes de principis d’any, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha aturat la contractació de nous programes. Hi ha algunes produccions que han rebut llum verda durant els últims mesos, com la tercera temporada de Joc de cartes, però, segons fonts de TV3, es tracta d’espais que ja s’havien compromès anteriorment i per als quals ja hi havia una partida pressupostària reservada. La cadena ha deixat d’encarregar nous programes a productores com a conseqüència d’una situació financera que, un any més, és molt delicada, i que en paraules de la presidenta en funcions de la CCMA, Núria Llorach, “posa en risc el compliment de la missió de servei públic” de la Corporació i compromet especialment la possibilitat que TV3 sigui un motor de la indústria audiovisual, tal com preveu la llei.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Un dels elements que amenacen l’estabilitat financera de la Corporació és el canvi en la llei de l’IVA aprovat el novembre del 2017, que l’any passat va obligar l’ens públic a demanar a la Generalitat una aportació extraordinària de 20,4 milions d’euros (que posteriorment es van reduir a 18,2 milions) per quadrar els comptes. Finalment es va aconseguir, ja que l’exercici del 2018 es va tancar sense dèficit. La pròrroga pressupostària aprovada pel Govern per al 2019 va deixar la CCMA amb la mateixa aportació que l’any passat (225 milions d’euros) i amb la necessitat de tornar a demanar aquesta injecció extra per afrontar el pagament de l’IVA.

Cargando
No hay anuncios

Ahir, però, Llorach va donar bones notícies en aquest sentit. En una compareixença davant la comissió parlamentària de control als mitjans públics, la presidenta en funcions va avançar que la CCMA recorrerà a una fórmula a la qual ja s’han acollit altres cadenes autonòmiques i que li permetrà rebaixar fins als 4,2 milions l’impacte anual de l’IVA. Per a aquest nou càlcul, la Corporació ha discriminat els continguts amb vocació de servei públic dels que tenen un vessant “comercial”, i ha aplicat a aquests últims el mateix criteri que els operadors privats, que estan autoritzats a deduir tot l’IVA que suporten. La Corporació ha comunicat el nou prorrateig a la direcció general de Tributs del ministeri d’Hisenda, que d’entrada no hi ha posat objeccions (tot i que, finalment, serà Inspecció qui determinarà si s’ha actuat correctament). Llorach va insistir que “continua sent urgent” l’aportació extraordinària, que ara es reduiria a aquests 4,2 milions d’euros, però de moment la pressió financera sobre la Corporació s’ha afluixat.

Cargando
No hay anuncios

Adeu a la publicitat d’apostes

En la mateixa compareixença, Llorach va anunciar que a partir del 30 de juny els mitjans de la CCMA deixaran d’emetre anuncis d’apostes i jocs en línia. Precisament dijous el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) havia instat la Corporació a eliminar aquest tipus de publicitat de l’horari de protecció infantil, però la decisió de la CCMA va més enllà i la farà desaparèixer en totes les franges i en tots els seus mitjans. La nova política entrarà en vigor el 30 de juny perquè fins a aquella data ja hi ha “publicitat venuda”, vinculada a espais esportius, que “no es pot retirar”.

Cargando
No hay anuncios

En un estudi publicat al gener, el CAC va assenyalar que, a la televisió, el 45,3% de la publicitat de joc i apostes en línia s’emet en horari protegit, un percentatge que a la ràdio s’eleva fins al 84,5%. L’informe (que reclamava la prohibició total d’aquest tipus de publicitat) analitzava dos dies d’emissions, durant els quals només van detectar sis d’aquests espots en mitjans de la CCMA, concretament a Esport3 i fora de l’horari protegit. Tot i així, TV3 sí que emet, en algunes ocasions, publicitat d’aquestes característiques. El desembre del 2018, el Parlament, en una resolució sobre els drets dels infants, ja havia instat la Corporació a eliminar aquest tipus d’anuncis dels mitjans públics en horari protegit i li “recomanava” que no en difongués tampoc en la resta de franges.

Cargando
No hay anuncios

Recurs al Suprem

D’altra banda, Llorach va revelar que aquest dijous el consell de govern de la CCMA va aprovar presentar un recurs contenciós administratiu al Tribunal Suprem contra la resolució de la Junta Electoral Central (JEC) que va obligar TV3 i Catalunya Ràdio a compensar els partits que no donaven suport a la manifestació del 16 de març a Madrid a favor del dret a l’autodeterminació. De totes maneres, aquest espai compensatori ja es va emetre, en una decisió que ahir va criticar la diputada de la CUP Natàlia Sànchez.

Cargando
No hay anuncios

Encara en l’àmbit dels tribunals, el director de TV3, Vicent Sanchis, va assegurar que manté la intenció de querellar-se contra el president de Ciutadans, Albert Rivera, per haver afirmat, falsament, que des de la televisió pública s’havia dit “puta” a Inés Arrimadas. Segons Sanchis, les demandes es presentaran després de les eleccions del 26 de maig, per no interferir en la campanya.

Cargando
No hay anuncios
Xavi Coral i Ariadna Oltra moderaran els debats del 26-M

El corresponsal de TV3 a Brussel·les, Xavi Coral, serà l’encarregat de moderar el debat entre els candidats de les eleccions europees que TV3 i Catalunya Ràdio oferiran el 14 de maig a les 22 h. Una setmana més tard, el dia 21, els mitjans públics oferiran un altre debat amb els candidats a l’alcaldia de Barcelona, que serà moderat per Ariadna Oltra. Aquests són els dos continguts més destacats del pla de cobertura per a la campanya de les eleccions del 26 de maig que ha presentat la CCMA.

Coral i Oltra, doncs, agafaran el relleu de Vicent Sanchis, que va presentar el debat de les eleccions generals que TV3 va oferir la setmana passada. Precisament, l’elecció del director de la cadena per conduir aquell espai va ser qüestionada ahir pel diputat de Catalunya en Comú - Podem Marc Parés i pel socialista David Pérez. “Decidir que fos vostè [el moderador], que ha estat reprovat pel Parlament i que ha estat a la picota de moltes crítiques, no ens sembla prudent. S’hauria hagut d’evitar la situació que vam viure al principi del debat”, va dir Parés, en referència a les acusacions directes que Sanchis va rebre de les candidates de Ciutadans, Inés Arrimadas, i del PP, Cayetana Álvarez de Toledo.

En tot cas, Núria Llorach va deixar clar que, si Sanchis s’hagués volgut posar també al capdavant dels debats de les eleccions europees i municipals, ella no s’hi hauria oposat. David Pérez ho va lamentar. “Vostè li hauria hagut de dir que no. Ser el protagonista del programa i no poder-hi participar és difícil”, va ironitzar el diputat.