Catalunya Ràdio retalla distàncies amb una RAC1 encara líder amb comoditat
Laura Rosel també ha escurçat el marge que la separa de Jordi Basté, el més escoltat de les ones
BarcelonaL'estiu sol ser mala època per a la ràdio, ja que acostuma a baixar-ne el consum. Sortir de la pandèmia, a més, s'apunta com a factor extra perquè la gent surti més i apagui l'aparell. En concret, el consum de la ràdio catalana ha caigut un 9,3%, tot i que l'alegria es reparteix de manera asimètrica per emissores. RAC1 segueix sent la líder destacada, amb 819.000 oients, però registra una caiguda notable respecte a un any enrere, quan va fregar el milió (956.000). En canvi, Catalunya Ràdio aconsegueix millorar les dades de l'any passat i puja de 503.000 a 597.000.
Això fa que la distància entre totes dues es redueixi a 222.000 seguidors, quan el juliol del 2021 va picar el seu màxim, amb 453.000 oients de marge en favor de la privada. Són dades de l'Estudi General de Mitjans (EGM), fetes públiques aquest dimarts al matí. La tercera emissora generalista a Catalunya és la SER, amb 380.000 connectats diaris i la COPE és quarta, amb 186.000.
En la batalla dels matinals, idèntica tendència. Jordi Basté segueix còmodament instal·lat a la primera posició, amb 656.000 seguidors (que, de fet, són més que els que té tota l'emissora pública). Ara bé, El món a RAC1 retrocedeix en aquest cas des dels 761.000, mentre que Laura Rosel puja dels 346.000 oients de l'any passat –en el seu EGM més dur– fins als 438.000. La diferència entre tots dos s'estableix, per tant, en 218.000 seguidors. Josep Cuní, que va acomiadar-se divendres passat dels seus fidels a SER Catalunya, marxa amb el seu millor EGM des que va assumir l'encàrrec de plantar cara en català al domini de Basté i Rosel: 45.000 oients.
El cap de setmana, el Via lliure és qui domina sense problema, tant dissabte (437.000 seguidors) com diumenge (482.000). El magazín s'imposa amb claredat davant els 336.000 i 323.000 que aconsegueix Roger Escapa al capdavant d'El suplement de Catalunya Ràdio. Això sí, de nou s'observa la tendència de retallar distàncies, perquè el programa de Xavi Bundó baixa 37.000 i 11.000 oients, en dissabte i diumenge, respectivament, mentre que el seu principal rival en puja 58.000 i 13.000.
RAC1 havia marcat, el juliol del 2021, un EGM excepcionalment bo, en què tornava a quedar-se a la vora de la barrera psicològica del milió de seguidors, tot i ser una onada d'estiu, que en general solen ser més baixes que les de primavera i hivern. Això fa que, en la comparativa interanual, tots els programes de l'emissora del grup Godó baixin d'audiència. La competència cau dels 176.000 als 145.000, per exemple. I el Vostè primer registra també una patacada important, al passar dels 143.000 als 90.000. El RAC1 migdia ha obtingut 54.000 oients, però fa de mal comparar perquè un any enrere no existia. En el cas del Versió RAC1, de Toni Clapés, la baixada ha sigut moderada: de 253.000 passa a 228.000 fidels. I Albert Om també aconsegueix aturar el cop, ja que els 125.000 oients que marca Islàndia són només 13.000 menys que fa un any. El No ho sé d'Agnès Marquès s'acomiada de la graella amb 70.000 seguidors (en tenia 111.000 el juliol del 2020) i el Tu diràs passa de 112.000 a 89.000. Amb tot, l'emissora privada continua liderant amb cadascun dels seus programes respecte a Catalunya Ràdio.
A la pública, l'alegria va per barris i programes com Popap retrocedeixen lleugerament, de 64.000 a 56.000. També baixa, dràsticament, el Catalunya migdia, que ha canviat de fórmula perquè l'emissora va decidir enviar Òscar Fernández a les tardes: passa de 118.000 a 58.000. El moviment ha compensat, perquè l'Estat de Gràcia va anotar tan sols 57.000 seguidors en el seu EGM de comiat, mentre que la nova proposta de tarda, amb Fernández i Elisenda Carod, s'enfila fins als 133.000 oients (amb un espai que ocupa més franges horàries). L'Adolescents XL també baixa, però només 2.000 adeptes, fins als 41.000. I La nit dels ignorants cau dels 46.000 als 38.000. En canvi, alguns programes milloren. És el cas del Tot costa (de 67.000 a 78.000), del Catalunya nit (de 32.000 a 49.000) o d'El búnquer (de 50.000 a 57.000).
Resultats a Espanya
La SER segueix sent la ràdio amb més oients a Espanya, gràcies als seus 4.140.000 fidels. Però la COPE manté la seva tendència alcista i ja suma 3.577.000 oients. A més distància, Onda Cero s'ha de conformar amb 2.101.000 seguidors mentre que RNE tot just en marca 997.000.
Pel que fa als matins, Àngels Barceló marxa de vacances amb la satisfacció de ser la periodista més escoltada a nivell espanyol, amb 2.860.000 seguidors. Però Carlos Herrera segueix retallant distàncies des dels micròfons de la COPE i els seus 2.742.000 oients fan que només un marge de 124.000 persones separin el locutor conservador d'alçar-se amb el lideratge. I hi ha un bronze digne d'esment: Carlos Alsina, a Onda Cero, assoleix la seva millor marca, amb 1.513.000 adeptes, després de millorar els resultats en més de 200.000 seguidors en un any.