TELEVISIÓ
Mèdia10/06/2013

Catalunya dóna l'esquena a la ficció espanyola

Sèries que triomfen a l'Estat passen desapercebudes entre l'audiència catalana

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaMirant els rànquings d'audiència televisiva a Espanya, no és estrany trobar-hi en primera posició sèries com Cuéntame cómo pasó , Águila Roja i Con el culo al aire . En canvi, cap d'aquestes produccions és capaç d'encapçalar les llistes de Catalunya, on, a més, obtenen -gairebé sense excepció- resultats notablement més baixos que els que aconsegueixen al conjunt de l'Estat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries refugiTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Águila Roja , per exemple, és un veritable fenomen a Espanya, on els cinc capítols de la cinquena temporada emesos fins ara acumulen una mitjana del 25,1% de quota de pantalla. A Catalunya els seus índexs també són molt bons, però ni de bon tros s'acosten a aquesta xifra: els mateixos episodis han tingut un 15,5% de share , gairebé deu punts menys de quota que a l'Estat -és a dir, un 38,2% menys-. Aquesta situació es repeteix, amb percentatges diferents però que gairebé sempre superen el 20%, amb totes les sèries de producció espanyola emeses aquesta temporada en el prime time de La 1, Antena 3 i Telecinco.

Cargando
No hay anuncios

No és només per TV3

Un dels factors que contribueix a crear aquest diferencial és l' efecte TV3 . La pública catalana té un share superior al que tenen els altres canals autonòmics als seus territoris, de manera que les cadenes espanyoles sumen menys quota de pantalla a Catalunya que al conjunt de l'Estat. Però això, per si sol, no explica la gran diferència d'audiència que tenen les sèries espanyoles a un lloc i l'altre, ja que aquestes ficcions cauen a Catalunya més encara que els canals que les emeten.

Cargando
No hay anuncios

Així, segons les dades obtingudes entre el setembre i el maig, La 1 té a Catalunya un 29,6% menys d'audiència que al conjunt de l'Estat. En canvi, com mostra el gràfic adjunt, les seves sèries encara noten més l'erosió. Isabel , per exemple, té a Espanya un 19,9% de quota: tenint en compte el que cau de mitjana La 1 a Catalunya -aquest 29,6% que serveix com a diferencial de referència per a la cadena pública-, la sèrie hauria de fer aquí un 14%, però, en canvi, es queda en un 10,7%. Aquesta dada representa un 46,2% menys del seguiment que té la sèrie a Espanya, en què, després de descomptar-hi els 29,6 punts de desavantatge amb què parteix la cadena, queda encara una distància de 16,6 punts.

Cargando
No hay anuncios

El cas d' Isabel és un dels més extrems, però el patró es repeteix en 14 de les 16 sèries de prime time analitzades. En el cas de La 1, la producció en què la diferència ponderada és més petita (8,6 punts) és Águila Roja , seguida de la minisèrie Carta a Eva , que va tenir un 38,6% menys d'audiència a Catalunya que al conjunt d'Espanya, de manera que es queda 9 punts per sobre de la distància de referència.

El canal públic és el que pateix amb més virulència aquesta desafecció catalana cap a les sèries espanyoles, però els privats tampoc se n'escapen. En el mateix període de setembre a maig Antena 3 va tenir un 16,8% menys d'audiència a Catalunya que a Espanya, mentre que en el cas de la sèrie Luna, el misterio de Calenda la distància s'enfila fins al 38,9%, és a dir, 22,1 punts més del que marca el diferencial de referència del canal d'Atresmedia. En altres produccions de la mateixa cadena, aquesta diferència ponderada és molt més petita -és el cas de Fenómenos , amb 0,3 punts, o d' Imperium , amb 4,1-, però només una, El barco , trenca la norma. L'audiència d'aquesta sèrie va ser tot just un 4,9% inferior a Catalunya que a Espanya, de manera que tenia un diferencial favorable de quasi 12 punts en relació amb el conjunt del canal.

Cargando
No hay anuncios

De totes les ficcions produïdes a Espanya i emeses en prime time aquesta temporada, només una altra està en aquesta situació. Es tracta d' Hospital Central , que tenia a Catalunya un 14,2% menys de share que a Espanya, quan el diferencial de referència per a la cadena que l'emetia, Telecinco, se situa al 21,5%. De fet, les sèries del canal de Mediaset són les que presenten menys distància entre l'audiència al conjunt de l'Estat i la que tenen a Catalunya i, per tant, també, les que menys s'allunyen dels resultats que se'n podrien esperar: El don de Alba , per exemple, se'n desvia només en 0,7 punts, i La que se avecina, en 1,5, mentre que la diferència ponderada més àmplia de les sèries de Telecinco és la de Familia , amb 8,5 punts.

Les estrangeres, molt millor

Cargando
No hay anuncios

El poc interès del públic català per les sèries espanyoles no es repeteix amb la ficció internacional. Així, per exemple, sèries com CSI (Telecinco), Homeland , Castle (Cuatro), The following i El mentalista (La Sexta) obtenen de mitjana aquesta temporada una quota de pantalla més alta a Catalunya que al conjunt d'Espanya, mentre que La Biblia -que va oferir Antena 3 per Setmana Santa- va ser més vista al conjunt de l'Estat, però amb una diferència de només un 9,3%, clarament per sota del 16,8% que té de mitjana el canal.

Altres ficcions que s'han vist a la cadena d'Atresmedia, com Downton Abbey i Érase una vez , sí que superen el diferencial de referència, però en tot cas els resultats negatius de les sèries estrangeres a Catalunya no són tan generalitzats com els de les que es produeixen a l'Estat.