Televisió
Mèdia15/05/2023

El català a RTVE: moltes hores, però poca audiència

Només un dels programes de La2 supera el ‘share’ mitjà del canal

BarcelonaA principis del 2019, Rosa María Mateo, aleshores administradora única de la televisió pública espanyola, va anunciar que volia incrementar notablement les hores en català de la cadena: de les 20,5 hores setmanals d’aleshores es pretenia passar a unes 80 en dos anys. El moviment s’interpretava com l’intent d’oferir una oferta alternativa a TV3 per al públic catalanoparlant des d’una perspectiva menys sobiranista que la que s’atribuïa als mitjans de la Generalitat. Quatre anys després, aquella previsió no s’ha complert del tot, però el català ha millorat de manera inequívoca la seva presència al conjunts de canals de RTVE: actualment hi ha 62,5 hores setmanals, concentrades bàsicament a La2. Això sí, l’oferta de programes propis que s’ha impulsat en els darrers temps no ha aconseguit fer-se un forat entre l’audiència i els seus resultats queden per sota de la dada global de La2 a Catalunya.

Les dades de RTVE a Catalunya
Emissions dels canals en l’àmbit català
Cargando
No hay anuncios

El mascaró de proa del canal, per exemple, és Cafè d’idees, un espai diari de dues hores al matí presentat per Gemma Nierga. Tot i comptar amb entrevistes amb primeres espases del món de la política i la cultura, i arrencar titulars que després circulen a d’altres mitjans, el programa tot just registra aquesta temporada 4.000 espectadors de mitjana i té una quota de pantalla de l’1,2%, molt per sota del 2,6% que té La2 a Catalunya. Ara bé, la periodista pot sumar 4.000 oients més: els que el senten a través de Ràdio 4, que emet també el Cafè d’idees, de manera simultània.

El mateix es pot dir de Punts de vista, de Tània Sarrias, que es pot veure també tots els dies feiners cap a un quart de set de la tarda: té 11.000 espectadors i un share del 0,9%. L’altre programa de converses en català a La2 –Noms propis, conduït per Anna Cler– obté unes dades similars: 1,3% i 7.000 espectadors de mitjana per programa que també el fan quedar clarament per sota de la mitjana del canal.

Cargando
No hay anuncios

De fet, només l’espai de jardineria Va de verd de María Gómez aconsegueix superar la mitjana de La2, ja que registra un 3,1% i 33.000 seguidors de mitjana per capítol. Qui més a prop s’hi queda és La ruïna, un espai d’humor presentat per Tomàs Fuentes i Ignasi Taltavull, que marca un 2,3% i 28.000 seguidors en la seva hora tardana. Una dada similar –un 2,2%– és la que aconsegueix Fet a mà, l’espai de Juan Avellaneda amb el qual recorre tot Catalunya per mostrar la vida d’artesans que han fet realitat els seus projectes.

El canal també ha estrenat un heterodox programa de sexualitat, presentat per la Terremoto de Alcorcón. Es diu Sexband i, aquesta temporada està marcant 17.000 espectadors i un 1,4% de quota de pantalla les nits de diumenge. Al menú de programes s’hi ha afegit fac dos títols més. D’una banda, Amèrica salvatge, una sèrie documental doblada al català sobre fauna, i de l’altra, Transpirinenca, amb Álvaro Sanz, on es narra el repte de cinc aventurers per creuar els Pirineus a peu des del Cap de Creus fins a la frontera amb Aragó, al llarg de més de 400 quilòmetres en només 21 dies. Com que són programes recents, encara no hi ha prou dades per determinar una mitjana d’audiència fiable. I encara es podria afegir l'espai Calidoscopi, dels diumenges al migdia, un programa de retalls del ric arxiu de la cadena formalment en català (tot i que algunes de les peces són en castellà): a l'última temporada feia de promig un 1% i 4.000 espectadors.

Cargando
No hay anuncios

Més enllà de La2, al primer canal hi ha també un programa en català: el Latexou amb Marc Giró. Estrenat aquesta temporada, de moment registra de mitjana 47.000 espectadors i un 4,9%, en un horari complicat, ja que el gruix d’aquest late s’emet passada la mitjanit. Es tracta del programa en català amb més tirada entre el públic, i que es beneficia de la base d’espectadors que té La1, però, tot i així, suposa un descens respecte a la temporada anterior, quan no hi havia desconnexió i a Catalunya es veia també la pel·lícula més potent de la setmana del canal (amb la qual aconseguia 87.000 seguidors i un share del 8,5% de mitjana, comptant específicament la franja entre les dotze de la nit i la una de la matinada). És a La1 també on s’emeten les dues edicions de L’informatiu, en aquest cas amb audiències en sintonia amb les que fa el canal en el conjunt de la jornada.

Repartiment asimètric

La programació en català té presència a tots els quatre canals de la corporació pública espanyola, però clarament és a La2 on hi ha més densitat, amb 40 hores i 40 minuts setmanals segons dades de Kantar Media, l’empresa que gestiona el parc d’audímetres. En segona posició hi ha el canal informatiu 24H, que ofereix espais en català durant 15 hores i 20 minuts a la setmana. A La1 la xifra és de 6 hores i 30 minuts, que corresponen sobretot a l’informatiu, mentre que a Teledeporte i Clan tota la programació és en castellà. Aquest càlcul inclou no només programes, sinó també sèries, pel·lícules, telenotícies (que solen marcar bé d'audiència) i espais repetits al llarg de la setmana.