Mèdia01/10/2021

El català que va transformar Cadis en Atenes per a 'The Crown'

Joan Sabaté va ser director artístic de la tercera temporada de la sèrie de Netflix i també ha participat en altres produccions internacionals, com 'Outlander' i l'últim videoclip de Coldpaly

Barcelona"The Crown és la Champions", assegura Joan Sabaté, director d’art, sobre l'última guanyadora del premi Emmy al millor drama. La superproducció britànica, que fa quatre anys que està en actiu i tindrà dues temporades més, ha seduït els espectadors pel seu guió però també per la seva ambientació, i en aquest últim aspecte Sabaté hi té una gran part de responsabilitat. Com a director d’art va formar part de l’equip encarregat durant la tercera temporada de transformar les localitzacions espanyoles en indrets tan allunyats com la Grècia dels anys 70 o l’illa caribenya de Mustique, el lloc de retir de la princesa Margarida.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Sabaté defineix la seva feina com la de "posar to visual" a l’univers d’una sèrie. Aquesta idea, que pot sonar una mica abstracta, no ho és gens a l’hora de la veritat: la seva funció és estar pendent de qualsevol petit aspecte del decorat perquè tot s’adeqüi a la realitat que vol explicar la ficció. I com que la importància són els detalls, un petit error pot esguerrar la feina de mesos de molta gent, com recorda Sabaté que li va passar a un equip de Homeland. "Van demanar a uns grafiters que en pintessin uns quants en àrab. Com que ningú entenia l’àrab, ells van escriure «Homeland és mentida» i altres coses que no tenien res a veure amb el context", explica. Sabaté va estudiar imatge i so al Centre Calassanç, als estudis de FP que després es van transformar en l'ESCAC. "No hi havia especialitat en direcció artística, podríem dir que allà hi vaig aprendre les tècniques de narrativa i rodatge, però la direcció artística l'he après treballant, fent tots els papers de l'auca fins a arribar a director artístic. Des de baix", detalla.

Cargando
No hay anuncios

Un dels grans reptes que va haver d'encarar com a part de l'equip de The Crown va ser convertir la base naval de La Carraca (Cadis), una instal·lació abandonada, en la Grècia dels inicis de la Dictadura dels Coronels, on vivia la princesa Alícia de Battenberg, la sogra d'Elisabet II. "[Als responsables de la producció] els va encantar, però van passar sis mesos i els militars espanyols van arreglar tot l’espai. Jo tenia les referències de què era el que els havia agradat i cap on ho havia de portar, però de sobte tot era nou. Vam haver d’estar pintant set persones durant deu dies i després tornar-ho a deixar com estava", recorda Sabaté, que reconeix que normalment la feinada que hi ha darrere dels decorats passa desapercebuda pels espectadors.

Cargando
No hay anuncios

Una de les dificultats afegides de la sèrie de Netflix és que molts dels espais que s'hi han de representar són coneguts per l'audiència. "The Crown fa servir localitzacions que són icòniques, com la casa de Mustique de la princesa Margarida, i o bé te’n vas allà o bé l’has de readaptar. Vam trobar una casa superxula que es diu Mil Flores i la piscina la vam haver de fer a escala perquè tingués el mateix to. Ens en vam sortir molt bé. Té l’avantatge que tens la referència de la realitat, però tens l’inconvenient que no tens els mateixos elements per aconseguir-ho, aquí és on entra el nostre ofici", detalla. Treballar en una sèrie de gran pressupost com The Crown permet dedicar temps i recursos als petits detalls i comptar amb professionals que es dediquen a tasques molt concretes, com ara un especialista en jardins o un especialista en cotxes. La publicitat de ser la sèrie més cara de Netflix, però, no sempre és un avantatge, ja que en molts casos fa que les tarifes que els acaben exigint els propietaris d’algunes de les localitzacions estiguin molt per sobre del preu de mercat.

Cargando
No hay anuncios

Imprevistos insalvables

A vegades hi ha factors externs que poden frustrar els plans de rodatge, com va passar amb la pandèmia. La crisi del covid, de fet, va impedir que una part de la quarta temporada de The Crown es filmés a Catalunya, en concret a la Vall d’Aran, una de les parts del rodatge en què Sabaté havia de participar. La producció havia triat la zona per filmar unes escenes que havien d’estar ambientades a Suïssa, però l’esclat de la pandèmia va obligar a enviar els equips a casa. "El que té The Crown és que són una família i això es nota molt a la sèrie. Han aconseguit un grup de molt bona gent. Els directors són molt exigents, però encantadors", explica Sabaté, que assegura que tot l'equip es va sentir molt cuidat durant l'esclat de la pandèmia.

Cargando
No hay anuncios

El drama sobre la família reial britànica no és l’única producció internacional per la qual ha passat Sabaté. També ha format part de l’equip artístic d’Outlander, la sèrie sobre una història d’amor marcada per viatges en el temps, per a la qual va haver de fer passar Escòcia per Carolina del Nord. La sèrie ha aconseguit convertir els seus escenaris escocesos en un lloc de pelegrinatge per als seus seguidors, i això dificulta la feina de la producció: Sabaté explica que en molts casos s'han trobat que no podien utilitzar les localitzacions previstes perquè estaven ocupades per tours de fans d'Outlander, una activitat que fa guanyar tants o més diners que la sèrie als propietaris dels espais.

Cargando
No hay anuncios

El pròxim treball de Sabaté que podran veure els espectadors serà Todos mienten, la nova sèrie de Pau Freixas, de qui és col·laborador habitual. "El Pau, el Julián Elizalde, que és el director de fotografia, i jo vam estudiar junts i ho hem fet gairebé tot junts. El nostre diàleg creatiu és automàtic, ens ajuntem tres tardes i ja ho tenim. Això quan fas grans produccions no passa tant", detalla Sabaté. En un moment en què cada cop hi ha menys produccions a Catalunya –"Aquí ens falta múscul industrial", diu– i els rodatges s'han desplaçat a Madrid i Andalusia, la llista de projectes internacionals de Sabaté comença a créixer: fa poc va participar en el videoclip de My universe, el tema de Coldplay amb els coreans BTS. "Vaig acceptar la feina perquè era muntar una nau espacial i després de tantes coses històriques vaig dir «Sííí, per favor!»".