Cap mortal ha vist això!

El pilar de 9 amb folre, manilles i puntals dels Castellers de Vilafranca aquest dimarts
2 min

Dimarts, La Xarxa de Comunicació Local emetia la diada castellera de Tots Sants des de Vilafranca del Penedès. Aquesta jornada hi havia la possibilitat d’explicar una gesta inaudita: que els Castellers de Vilafranca aixequessin per primera vegada a la història el pilar de 9 amb folre, manilles i puntals. Una construcció mai vista fins ara i que garantia un espectacle trepidant, ple de suspens davant d’un desafiament tan difícil com valent.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La realització televisiva va ser impecable i va permetre a l’espectador de casa tenir una mirada privilegiada d’aquesta tradició fascinant. Les càmeres ens acostaven a punts de vista inaccessibles d’una altra manera. El pla zenital ofereix unes formes calidoscòpiques impressionants de la formació de la pinya, i l’aproximació al nucli permet comprovar el procés de construcció i els càlculs per aixecar la torre humana. Els primers plans posen el focus en l’esforç individual. Abans, uns gràfics perfectes aclareixen a l’espectador com serà cada castell, la gent que necessitarà i la distribució per pisos. A la bona retransmissió s’hi sumava l’equip d’especialistes habitual, amb Carles Cortés com a narrador, Aina Mallol i Joan Beumala com a comentaristes tècnics i Toni Comas i Àlex Alonso a peu de plaça.

Quan va arribar el moment decisiu del pilar de 9, després d’un primer intent fallit dels vilafranquins, Carles Cortés transmetia èpica als espectadors a mesura que grimpaven els castellers: “Això ja és història! Senyores i senyors! La història del món casteller es pot signar també l’1 de novembre de 2022!” Quan la torre semblava enfilar-se sòlida, exclamava: “Cap mortal ha vist això! Cap mortal ha vist això! Ningú a la seva vida havia vist això!” El castell continuava amunt i, en el clímax d’emoció, l’espectador potser hauria agraït imbuir-se del silenci de la plaça i sentir els crits del cap de colla donant les instruccions i prou. Però Cortés continuava cridant: “No m’ho crec! És espectacular! És increïble! És impressionant! És brutal! És al·lucinant! És flipant! És increïble! És antològic!” Adjectius que impedien sentir el clima real de la plaça i connectar directament amb l’emoció estrictament visual de la proesa. Continuava: “Puja l’enxaneta! Buscarà la motxilla d’entrada! No m’ho crec! És extraordinari! Quina barbaritat! Quina barbaritat!” I en la culminació del pilar: “La història! La història! La història! El pilar de 9 amb folre, manilles i puntals! Síiii! Síiii! Síiii! Verge Santa del Remei! Mare de Déu Senyor! Estratosfèric!” Un èxtasi que, malgrat l’ensorrament del castell a l’hora de descarregar-lo, es va estendre ràpidament per tota la plaça i es va encomanar a les llars que seguien els castells des de casa.

És un espectacle tan vibrant, bell i captivador i tan agraït televisivament que és incomprensible que les cadenes no se’n disputin els drets. Ja s’entén que TV3 potser no pot aspirar a tenir la Champions però és incomprensible que la televisió pública del país no lluiti per oferir les diades castelleres i els concursos de castells en directe, que és quan l’emoció de quilòmetre zero esdevé més autèntica.  

Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
stats