Una caiguda insuficient de la islamofòbia als mitjans
BarcelonaL'Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) ha publicat el seu segon estudi sobre la islamofòbia als mitjans. Ara ja podem comparar i veure evolucions, per tant. I, de moment, són positives dins de la gravetat. Si el 2017 el 90% dels articles on s'esmentava l'Islam se'l relacionava amb elements negatius, l'any passat el percentatge va baixar fins al 73%. De totes maneres, hi ha un canvi de metodologia que cal tenir en compte: s'ha passat d'analitzar sis diaris a estudiar-ne dos (El País i La Razón) i dues agències (Efe i Europa Press). Caldrà esperar a veure més estudis per confirmar si la tendència a la baixa és realment sòlida.
I, en tot cas, encara hi ha un 43% de notícies que tenen problemes d'islamofòbia: un 23% de forma activa i un 20% de forma passiva. Els tres problemes més habituals són la normalització de la islamofòbia, la tendència a vincular tota la població musulmana al grup reduït que invoca l'islam per justificar actes terroristes i, finalment, l'estigmatització que suposa considerar els musulmans com a estrangers encara que hagin establert aquí les seves arrels. La distribució de semàfors vermells és irregular. No sorprèn gaire que a La Razón siguin el 33% de les notícies i a El País el 18%. Pel que fa a les agències, Efe cau més en la islamofòbia que Europa Press. En tot cas, que un diari considerat d'esquerra encara cometi islamofòbia en una de cada sis notícies evidencia fins a quin punt aquest rebuig als musulmans està entortolligat amb la cultura i el discurs públic. De la mateixa manera que l'urbanisme modern rebutja qualsevol idea de gueto, també els mitjans haurien de treballar per no crear guetos identitaris, expulsant comunitats senceres d'un relat que els dibuixa insistentment com a delinqüents o terroristes.