El CAC aprova que Godó li vengui 8TV a Nicola Pedrazzoli
L'empresari italià vol que l'entreteniment 'low cost' sigui l'espina dorsal del canal i busca arribar al 2,5% de 'share'
BarcelonaEn aquest cas, la vençuda va a la segona i no a la tercera. Nicola Pedrazzoli ja té llum verda per convertir-se en el nou propietari de 8TV. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha celebrat un ple aquest dimecres en què ha validat la venda de l'única TDT d'abast nacional a l'empresari d'origen italià. D'aquesta manera, el Grupo Godó es desprèn de la seva divisió televisiva després de 20 anys de gestionar-la infructuosament, ja que el canal no ha estat mai capaç d'aportar beneficis. Pedrazzoli va fer un intent, l'any 2011, de quedar-se una de les quatre freqüències i muntar-hi un canal de debat polític que es va conèixer informalment com "la Intereconomia independentista".
Aquell intent va fracassar quan el Grupo Godó es va fer enrere en l'últim minut, però ara el CAC ha aprovat la transmissió de la totalitat de les accions de l'empresa Catalunya Comunicació SLU –una filial de Godó– a la companyia que lidera Pedrazzoli, que es diu OC 2022, SL. El traspàs implica que els nous propietaris del múltiplex privat de TDT, amb capacitat per a quatre canals, reben de manera subrogada totes les obligacions fixades en els compromisos fundacionals que va adquirir l'empresa original. Alguns dels aspectes inclosos són la presència de llengua catalana o d'uns mínims de programació. A la pràctica, però, Godó no ha complert l'esperit d'aquests compromisos –tenir quatre canals en català–, ja que els dèficits persistents van fer que només posés en marxa 8TV (que a més ofereix bona part de la seva programació enllaunada en castellà). La resta d'espais disponibles s'han rellogat a tercers, menys quan es va tenir RAC105TV en marxa, formada únicament per videoclips.
L'acord s'ha pres per unanimitat, amb els tres vots favorables dels membres que encara continuen en un CAC pendent de renovació i amb els mandats dels consellers caducats. Amb l'operació, la nova empresa hereta 8TV i també els espais per on estan emetent Barça TV, BOM Cine i Fibracat TV. Aquests tres canals pagaven fins ara a Godó per poder tenir una freqüència en el múltiplex privat, i ara pagaran a la nova empresa. Avui en dia es generen més ingressos a través d'aquests relloguers que no pas a partir de la publicitat aconseguida amb 8TV.
Entreteniment de guerrilla
Nicola Pedrazzoli és l'empresari responsable de Canal Català, primer, i de TeveCat, actualment. Les dues marques han intentat crear una mena de televisió generalista low cost per la porta del darrere, enllaçant diverses llicències d'àmbit local. La posada en marxa de la nova 8TV –la intenció és mantenir-ne el nom per aprofitar la marca i la ubicació als comandaments a distància– aprofitarà part de l'equip de TeveCat per bastir una oferta d'entreteniment de baix cost, amb una certa voluntat transgressora i creant complicitats amb algunes audiències nínxol, com ara el col·lectiu LGTBIQ+. Segons els números que s'han fet, arribar al 2,5% d'audiència permetria assolir l'equilibri entre ingressos i despeses.
No ho tindrà fàcil, però. 8TV va arribar a un màxim mensual del 4,4%, durant l'època en què tant Josep Cuní com Alfons Arús tenien programa diari al canal. Però quan el grup editor de La Vanguardia va decidir reduir les pèrdues d'uns sis milions d'euros anuals que llastaven el resultat del diari, la solució aplicada va ser renunciar a programes a costa del share. A mesura que anaven caient els espais propis, també queia la quota d'audiència. Fins que actualment, amb una graella formada fonamentalment per pel·lícules i sèries antigues de TV3, el canal està firmant un 0,6% de share.
Això sí, Pedrazzoli no estarà sol en aquesta nova aventura televisiva, que comporta el desemborsament de prop de 10 milions d'euros cap a Godó, repartits en diversos pagaments anuals. D'una banda, l'acompanya l'advocat i expresident del Círculo Ecuestre Borja García-Nieto. De l'altra, Mediaset es perfila com a molt probable aliat. De fet, el grup de Paolo Vasile ja havia format part del capital de 8TV. El plantejament actual passa perquè el conglomerat que inclou Telecinco i Cuatro tingui una segona finestra a Catalunya on col·locar l'excedent d'anuncis que no li caben als seus canals principals, sempre fregant el límit legal de la saturació publicitària. A canvi, pot proporcionar continguts i la seva expertesa en producció.