‘Black mirror’ torna amb més llum i més foscor
La quarta temporada de la sèrie, de sis capítols, s’estrena aquest divendres a Netflix
BarcelonaCharlie Brooker volia que la quarta temporada de Black mirror tingués un to més optimista que les anteriors, però només se n’ha sortit a mitges. Efectivament, alguns dels sis episodis que conformen la nova entrega de la sèrie deixen entreveure una mica de llum al final del túnel, però altres se sumeixen en la foscor més absoluta.
A partir de demà, els abonats a Netflix a tot el món podran tornar a endinsar-se en el món distòpic creat per Brooker l’any 2011, i podran decidir lliurement si comencen pels capítols més lluminosos o pels més pessimistes: com és habitual, la plataforma els penjarà tots alhora, i el plantejament de la sèrie, en forma d’antologia en què cada episodi és independent dels altres, permet veure’ls en l’ordre que es vulgui. Es recomana, això sí, deixar per al final Black museum –que, de fet, ja es presenta com l’últim d’aquest nou paquet– perquè conté diverses referències a altres capítols.
“L’escriptura d’aquesta temporada va començar el juliol del 2016, o sigui que els episodis es van escriure durant el procés electoral dels Estats Units. En aquell moment no sabia com estaria el món quan es publiquessin aquests capítols, ni si hi hauria gaires ganes de nihilisme desolador”, explicava fa uns dies Brooks, creador i guionista de Black mirror, per justificar el seu intent de crear una temporada una mica més lluminosa. “Si ja vius en una distopia, segurament no tens ganes de veure’n una altra. Per això vaig decidir no fer tots els capítols tan depriments. Però, alhora, s’ha de tenir en compte que molta gent mira la sèrie justament per això i, per tant, els hi has de donar”, va afegir Brooker. No és estrany, doncs, que al costat de la ciència-ficció, que segueix sent el gènere dominant de la sèrie, els capítols incloguin pinzellades de comèdia romàntica, terror o thriller, entre altres ingredients.
Aquesta nova temporada –la menys reeixida fins ara, segons coincideix a assenyalar la crítica– torna a posar el focus en la relació complexa entre els humans i la tecnologia i en les terribles conseqüències que pot arribar a tenir una dependència excessiva dels aparells electrònics. Un dels aspectes que menys ha satisfet els crítics és la repetició temàtica entre els episodis: n’hi ha quatre que giren al voltant de tecnologies capaces de controlar, de diferents maneres, la ment i el comportament de les persones.
Pel que fa als noms, Jodie Foster, que ha dirigit el capítol Arkangel, és el principal reclam de la temporada, en la qual participen actors com Rosemarie DeWitt, Jimmi Simpson, Jesse Plemons i Cristin Milioti.