11/12/2022

La BBC marca el camí: ¿adeu a TV3 i Catalunya Ràdio?

BarcelonaEl director general de la BBC, Tim Davie, ha deixat caure la bomba: en una dècada, tots els continguts que prepara l’ens es distribuiran exclusivament a internet. Adeu a les ones, tant televisives com radiofòniques. Continuarà sent British, continuarà sent Corporation, però ja no serà Broadcast. Una de les empreses informatives més importants del món tancarà un segle d’història. Segons explicava, tota la producció de la BBC hauria d’estar agrupada en una sola aplicació global. 

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L’executiu no ho ha lligat a un pla concret d’actuació, sinó que més aviat expressava un diagnòstic a mitjà termini. Però tant si són deu anys realment o quinze, la cosa important és que es marca un camí. I la BBC té prou autoritat perquè la resta de mitjans audiovisuals, sobretot els públics, hagin de reflexionar sobre si també s’han de preparar per a aquesta transició. 

Cargando
No hay anuncios

A Catalunya, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ho té ben conceptualitzat, però li falta obrir un meló molt important: el de l’absència d’una marca única. Al Regne Unit tenen la BBC i desenes de cognoms (One, Two,Three, Four, Radio, News, Earth, etcètera) mentre que aquí patim una dispersió galopant: TV3, Catalunya Ràdio, iCat, SX3… Un cas paradigmàtic és el canal tot notícies, que a la televisió i a internet es diu 3/24 i a la ràdio Catalunya Informació. Els gestors actuals de la Corporació volen transformar l’ens en una empresa transmèdia que faci -sola o en col·laboració- des de videojocs fins a sèries, passant per informatius, concursos i concerts del Super3. Però hi ha el drama del paraigua. ¿Quin ha de ser el nom que aglutini tots aquests esforços productius? ¿Com es dirà l’app? ¿Té sentit crear una marca nova i matar-ne algunes de tan implantades com TV3 i Catalunya Ràdio?

Quan va prendre possessió del càrrec, la nova presidenta de la Corporació, Rosa Romà, va llançar una petita provocació. Va suggerir que potser la CCMA (Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals) s’havia de convertir en CCCA (Corporació Catalana de Continguts Audiovisuals). Al capdavall, dues dècades enrere ja havia canviat de nom: la seva primera denominació va ser Corporació Catalana de Ràdio i Televisió. No era un anunci formal, però s’intuïa que era motiu de preocupació la dispersió amb què s’ha operat els últims quaranta anys. 

Cargando
No hay anuncios

Quines opcions hi ha? Corporació resulta un nom encarcarat i no és d’ús comú gaire més enllà dels que ens movem en el sector de la comunicació. Corpo és més simpàtic, però seria difícil d’implantar. Potser la cosa més viable és fer el canvi de CCMA a CCCA (tot i que no és gaire eufònic) i començar a promocionar aquestes sigles com a marca, al costat de les ja existents, pensant en si un dia resulta útil unificar i adoptar una denominació comuna. Si cal competir contra Netflix, YouTube o Atresmedia, fa falta un bon nom.