SECTOR AUDIOVISUAL
Mèdia01/07/2019

El Barça ultima la seva pròpia plataforma de ‘streaming’

Barça TV deixa de ser canal de subscripció a Movistar+ i passa al paquet bàsic

àlex Gutiérrez
i àlex Gutiérrez

BarcelonaDe manera discreta, i sense comunicació oficial, s’ha posat en marxa Barça Studios. No és una marca, no és una empresa -probablement ho acabarà sent-, però, de moment i en aquesta fase d’arrencada, és un departament del club que vol centralitzar la producció de continguts que es generen des del FC Barcelona. Un dels projectes que s’implementaran a mitjà termini és la creació d’una plataforma de streaming.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El projecte fa mesos que s’estava gestant. El 30 de juny vencia el contracte amb Telefónica, després de tres anys en què ha sigut l’empresa de telecomunicacions qui ha assumit el cost de produir Barça TV: vora 10 milions d’euros i una setantena llarga de treballadors. Aquest model ve dels temps de Mediapro. Per tal de poder allargar un any més els drets televisius del Barça, la productora catalana va oferir quedar-se la gestió (deficitària) del canal. Fa tres anys, quan va ser Telefònica qui es va endur els drets d’emissió, va assumir aquesta fórmula.

Cargando
No hay anuncios

Però ara la situació ha canviat. La Lliga centralitza la venda dels drets, de manera que els clubs no els poden negociar privadament, cosa que en el seu moment va acabar derivant en l’anomenada guerra del futbol. El Barça preveia recuperar la gestió de Barça TV i internalitzar els treballadors, però a última hora ha pactat que Telefónica segueixi produint aquest canal. El club sap que és una inversió que no recuperarà, però no la planteja amb aquests paràmetres, sinó que forma part de la seva arquitectura de comunicació.

Això no vol dir que no intentin minimitzar les pèrdues. I és aquí on entra en joc la nova plataforma. Encara s’està discutint si es vol un model gratuït o de pagament. S’explora amb molta força acollir-se a un model mixt. Que hi hagi un mínim de continguts que siguin oberts, per poder-los mostrar arreu del món aprofitant la manca de limitacions a internet. En comparació, Barça TV té un abast limitat. Només es pot veure a través de la TDT -en una freqüència llogada al Grup Godó, limitada a Catalunya- i per un dels canals de subscripció a la plataforma Movistar+. Per tant, fora del Principat calia ser abonat a la plataforma de continguts de Telefónica i, a més, pagar els 5,6 euros mensuals que costava la subscripció al canal.

Cargando
No hay anuncios

Aviat, però, Barça TV passarà a formar part del paquet bàsic de Movistar+, de manera que tots els clients de Telefónica que tinguin contractada oferta televisiva el podran veure. A més, el club treballa per tal que el canal es pugui veure a la resta de plataformes estatals. La intenció és produir documentals que es puguin vendre, a més, a gegants internacionals com Netflix, Amazon o la HBO. Altres vies d’ingressos suggerides són la creació de continguts exclusius, sovint lligats a la tirada comercial d’un jugador, que en aquest cas formarien part de l’opció de pagament d’aquesta plataforma online.

Barça TV aconsegueix universalitzar més els continguts amb aquest projecte. Actualment el seu màxim rival, Real Madrid TV, té una cadena de TDT en obert, que es pot veure a tot l’Estat. La seva audiència, però, és residual: un 0,3% al mes de juny que s’acaba de tancar (un 0,2% a Catalunya). I ho fa amb un pressupost que voreja els 26 milions d’euros. Això sí, el recent acord entre Telefónica i Mediaset per gestionar aquest canal per a la temporada que ve suposa un estalvi d’un 30% dels costos.

Cargando
No hay anuncios

Barça TV va arribar al 0,7% de quota de pantalla el 2011, però amb la multiplicació de l’oferta de la TDT ha anat cedint terreny. En els últims dos anys, es mou en shares mensuals d’entre el 0,1% i el 0,3%. En la temporada passada, l’emissió més vista va ser la pròrroga del partit de bàsquet que enfrontava el Reial Madrid i el Barcelona a la Copa del Rei. Va ser vista per 44.000 espectadors, un 2% dels qui miraven la televisió a aquella hora. Més enllà de diferents partits, altres emissions que entren al top 10 del curs són els programes El marcador, Temps de joc i Des de dins.

Nova imatge, i en alta definició

Quan arribi la temporada futbolística 2019/20, el canal Barça TV estrenarà una nova imatge gràfica, per marcar l’inici de la nova etapa. Enguany es podran seguir tots els partits de la pretemporada al canal, incloent-hi el Trofeu Joan Gamper, en directe el 4 d’agost, amb un partit que enfrontarà els blaugranes amb l’Arsenal. Una altra de les novetats previstes per a les pròximes setmanes és la introducció de l’alta definició, que permetrà veure els continguts amb més detall i nitidesa d’imatge. La temporada estarà marcada pel 120è aniversari del club, de manera que alguns continguts es dedicaran també a aquesta efemèride.