TELEVISIÓ
Mèdia15/10/2019

Una planta cada dia més alta

‘Planta baixa’ mostra una tendència positiva i fa pujar els registres de TV3 al migdia

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaTV3 sembla haver trobat el programa que necessitava per completar l’oferta matinal. Planta baixa, estrenat avui fa un mes, no ha sigut un gran revulsiu, però sí que està aconseguint, a poc a poc, trobar el seu lloc a la franja del migdia, amb una audiència creixent que l’està acostant al lideratge.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En les quatre setmanes que han passat des de l’estrena del programa, el 16 de setembre, Planta baixa ha tingut una mitjana de 93.000 espectadors, amb una quota de pantalla del 12,1%. Però aquests resultats no han sigut homogenis. Si s’observen les dades per setmanes, la tendència a l’alça és clara: del 10,5% que van fer, de mitjana, les cinc primeres emissions, ha passat al 14,1% de la setmana passada. Precisament, divendres Planta baixa va fer el seu share més elevat fins ara, un 16,1%, tot i que el rècord d’espectadors s’havia assolit el dia abans, amb 120.000. La setmana passada també va ser la primera que el programa va superar els 100.000 seguidors de mitjana: en va tenir 106.000.

Cargando
No hay anuncios

Fins i tot en els seus millors dies, el format que presenta Ricard Ustrell obté quotes de pantalla inferiors a les de l’espai que el precedeix, Els matins, que ha començat la temporada amb una mitjana del 15,8%. Ara bé, aquest programa arriba al seu punt àlgid al voltant de les 9 h, quan s’acosta al 22% de quota, i a partir de llavors va perdent seguidors fins a situar-se en el 9,5% a les 11.50 h. Aquest és, doncs, el punt de partida de Planta baixa, que dues hores més tard cedeix el testimoni al Telenotícies comarques amb un 14,5%, cinc punts més amunt. I el mateix passa amb el nombre absolut d’espectadors: quan s’acaba Els matins hi ha 44.000 persones mirant TV3, i Planta baixa fa pujar la xifra fins a les 171.000 que segueixen els seus minuts finals. L’anàlisi de les xifres per blocs de mitja hora evidencia que l’increment és progressiu al llarg de tota l’emissió.

Cargando
No hay anuncios

Això, alhora, suposa una ajuda per al Telenotícies comarques. La millora no és atribuïble només a l’impuls de Planta baixa, però l’informatiu que condueix Núria Solé ha començat la temporada clarament per sobre dels registres que va obtenir durant el mateix període de l’any passat: del 17,7% de share i 252.000 espectadors ha crescut fins al 22,9% i 331.000 persones.

Planta baixa va néixer per ocupar una franja que estava òrfena des de feia dos anys, quan TV3 va cancel·lar, després de només set edicions, el magazín A tota pantalla, que presentava Núria Roca. Des de llavors, els migdies havien quedat en mans del 12-14, un espai presentat per Carles Costa que era simplement una evolució de les rodes informatives del 3/24. Durant el primer mes de la temporada passada (que va funcionar millor que el global del curs), aquell programa va tenir 67.000 seguidors i un 9,2% de share, per sota de les xifres que obté Ustrell. Això sí, aquell era un format molt més barat, ja que el produïa personal de TV3 i s’emetia des d’un plató molt més auster que el loft que acull l’equip de Planta baixa.

Cargando
No hay anuncios

“Estem molt contents, creiem que aquest primer mes ha anat molt bé -assegura Ustrell a l’ARA-. Les dues primeres setmanes començàvem amb una audiència molt baixa, però acabàvem molt bé. És el que ens havia encarregat TV3 i ho estàvem fent. I des de fa una setmana ens hem posat primers alguns dies, i això mola molt. No ens pensàvem que anés tan ràpid”.

Els principals rivals d’aquest nou espai són El programa de Ana Rosa, que acostuma a liderar fins a les 13h, i Al rojo vivo, que s’imposa habitualment durant l’hora següent. Però, com destaca Ustrell, durant els últims dies Planta baixa ha aconseguit trencar, en alguns moments, l’hegemonia de l’espai de La Sexta, que, tot i així, manté una mitjana d’audiència superior, amb 109.000 espectadors i un 13,7% des de l’inici de la temporada.

Cargando
No hay anuncios

Estratègia per millorar les xifres

Des de l’1 d’octubre Planta baixa recorre a una estratègia molt habitual en els canals privats, però inèdita a TV3, que li permet presentar xifres d’audiència més positives que les reals: l’emissió es divideix en dos blocs d’una hora ( Planta baixa: prèvia i Planta baixa ), de manera que les dades del primer tram (habitualment, tot i que no sempre, més baixes) queden segregades, i es poden oferir individualment les de la part final, que solen ser superiors a la mitjana. En alguns casos, la diferència entre la primera i la segona hora ha arribat a ser de més de cinc punts de quota, tot i que altres vegades les dues dades han sigut similars. En aquesta anàlisi s’ha tingut en compte l’audiència global de cada emissió.