Apple necessita una brúixola
CardedeuE ls que l'hi tenen votada a Apple ja tornen a tenir tema de conversa. Fa dos anys va ser l' antennagate , la constatació de que l'iPhone 4 es quedava sense cobertura si l'agafaves d'una manera determinada. Aleshores l'empresa va ser la riota de tothom, però tot i així el telèfon va acabar sent un èxit de vendes. Aquesta setmana el focus s'ha centrat en l'aplicació de mapes de l'iOS6.
Els nous mapes d'Apple, que substitueixen la popular aplicació anterior, basada en el servei Google Maps, contenen errors i omissions molt visibles. Algunes cerques porten a llocs incorrectes, en alguns llocs han desaparegut monuments emblemàtics, es confonen granges amb aeroports i barris sencers apareixen situats al mig d'un llac. Fins i tot hi ha un blog, The Amazing iOS 6 Maps, que recopila els casos més flagrants aportats pels primers usuaris. Aquests usuaris els han anat descobrint quan han actualitzat a la nova versió els dispositius Apple existents que l'admeten -els iPhone a partir del 3GS, els dos iPad més recents i l'iPod Touch de quarta generació-, però les queixes pel mal funcionament s'han multiplicat des d'ahir, quan va sortir la venda en alguns països l'iPhone 5, el primer smartphone que porta iOS6 incorporat de sèrie.
Trudy Muller, portaveu d'Apple, va reconèixer dijous al Wall Street Journal l'existència del problema, va recordar que es tracta de la primera versió de l'aplicació i va assegurar que ho estant solucionant i demanen paciència. No hauríem de trigar gaire, doncs, a veure'n una nova versió millorada, tot i que és poc probable que arribi abans que l'iPhone 5 es comenci a vendre aquí, divendres vinent.
En qualsevol cas, els problemes amb els serveis digitals de cartografia no són res nou. Els usuaris catalans tenim molt present la incidència de fa uns mesos, quan Google -i altres empreses com TomTom i BlackBerry- van castellanitzar d'una tacada el nomenclàtor de tots els carrers del país, i no només les paraules genèriques, sinó també els noms propis. Aleshores es va fer evident la importància de l'origen de les dades cartogràfiques, un sector dominat per dues empreses: Navteq -propietat de Nokia- i TeleAtlas -propietat de TomTom-, que proporcionen els mapes a la majoria dels fabricants. Aquests fabricants hi afegeixen dades d'altres procedències, des d'ajuntaments i registres cadastrals per aconseguir un nivell de detall local que no ofereixen les multinacionals fins a imatges de satèl·lit per les vistes d'ocell i les fotografies captades a peu de carrer pels vehicles propis de Google per incorporar-les al servei Street View. Afegiu-hi les capes d'informació comercial -restaurants, benzineres, farmàcies- i cultural -monuments i altres punts d'interès turístic-, la possibilitat de fer les consultes en diversos idiomes i la conveniència de fer dependre els resultats del lloc on és l'usuari, intentant endevinar quin és el resultat que més li pot interessar, i ja es veu que tots elements han d'estar tan ben travats que qualsevol desajust pot ser catastròfic: el primer resultat de cerca de "Costa Brava" a l'iPhone és un restaurant mexicà a Sud-àfrica. La precisió també va per barris: segons Apple i Google, la ciutat de Sarajevo és un desert travessat per un parell de carreteres, mentre que al servei col·laboratiu OpenStreetMap es veu detallada la trama urbana.
La nova aplicació d'Apple també té coses bones: el disseny gràfic és molt agradable, no superposa publicitat als mapes i alguns edificis, com el temple de la Sagrada Família de Barcelona, es veuen en imatges tridimensionals. Més lamentable és l'absència d'informació sobre els mitjans de transport públic, substituïda per enllaços a aplicacions independents. Google Maps sí que té aquest servei, però tampoc és perfecte: m'indica la ruta en metro entre dos llocs de Barcelona, però no sap que puc venir-hi des de Cardedeu en tren, perquè no contempla els horaris de Rodalies.
Darrere del problema d'Apple hi ha la pressa de l'empresa per desvincular-se dels serveis del seu competidor Google: a iOS6 no només ha desaparegut Google Maps, sinó també YouTube. N'hi ha que diuen que això demostra que l'empresa de la poma ha posat els seus interessos per davant de la satisfacció dels consumidors, i això li passarà factura.
Per sort, els usuaris d'iPhone i iPad tenen una solució ben senzilla mentre esperen que Apple arregli el desastre: fer servir als seus dispositius els dos serveis citats de Google mitjançant el navegador. Fins i tot poden posar-ne la icona a la graella d'aplicacions per accedir-hi directament com fins ara.