DÍGITS I ANDRÒMINES

Apple se la juga amb les ulleres

La marca inaugura el seu congrés de desenvolupadors presentant l’esperat visor de realitat augmentada que costarà 3.500 dòlars i no es vendrà fins l’any que ve

Els rumors –o filtracions interessades, depèn de qui ho digui– s’han confirmat: Apple va afegir ahir una categoria de producte completament nova al seu catàleg, per primera vegada des del rellotge Watch fa més de vuit anys. Amb el mític “One more thing ” reservat per a les grans ocasions, Tim Cook va presentar el Vision Pro, un visor immersiu que aspira a introduir el que anomenen computació espacial.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Descartades de moment les desitjades ulleres intel·ligents de format convencional, Apple es resigna al format d’unes ulleres d’esquí connectades com les que ja ofereixen Oculus i Sony, entre altres marques. Però en comptes d’imposar l’aïllament de la realitat virtual (RV), la firma opta per la realitat augmentada (RA), que combina la visió de l’entorn físic que l’usuari té al davant amb la presentació de diversos tipus d’aplicacions sobre pantalles virtuals sense límit de mida ni de quantitat. A més de les pròpies d’Apple, com el navegador web, la missatgeria, el correu, els àlbums de fotos o les sèries d’Apple TV+, se’n van mostrar d’altres per ensenyar anatomia, dissenyar enginyeria i versions immersives dels títols de Microsoft Office. Per als consumidors, n’hi haurà d’astronomia i per mesclar música, a més de videojocs com els que ofereixen els rivals. Tot i això, la importància del Vision Pro per a Apple va quedar clara sobretot en la intervenció de Bob Iger, el CEO de Disney, per anunciar les adaptacions del seu contingut (Pixar, Marvel, ESPN, Star Wars, National Geographic) a la nova plataforma.

Cargando
No hay anuncios

El Vision Pro està tan farcit de tecnologia que només pot adreçar-se a la gamma més alta del mercat. Porta dues pantalles MicroLED a dins –una per a cada ull– que sumen 23 milions de píxels, més una OLED a fora que mostra els ulls de l’usuari a la persona que té al davant. Conté cinc sensors, sis micròfons i una dotzena de càmeres, que serveixen per captar la imatge de l’entorn físic, per detectar els gestos de les mans de l’usuari i per seguir la seva mirada (dues de les maneres de controlar les aplicacions, junt amb les ordres de veu a Siri), i per fer fotos i vídeos en 3D. Amb les càmeres també es crea una rèplica virtual (avatar) tridimensional del mateix usuari, que el representarà en les videotrucades reproduint les seves expressions facials. Tot plegat va impulsat per dos processadors: un M2 com el dels Mac i el nou R1 específic per al nou producte, igual que el sistema operatiu visionOS. Per evitar que les Vision Pro siguin massa pesades, Apple ha hagut de posar la bateria –dues hores d’autonomia– en un mòdul separat, connectat al visor mitjançant un cable.

Naturalment, això té un preu, i no és pas barat: el Vision Pro costarà 3.500 dòlars quan surti a la venda l’any que ve, inicialment només als EUA. És el mateix que costa l’HoloLens de Microsoft, i set vegades més que les Quest 3 que Meta va presentar preventivament la setmana passada. Qui ho comprarà? Clarament és un mercat encara per crear, però potser usuaris professionals que vulguin disposar d’espai de pantalla sense límit. O consumidors que es poden permetre gastar 7.000 euros en un televisor de gamma alta amb pantalla de 65 o més i prefereixin substituir-lo per dos Vision Pro. Si la família té més de dos membres, la cosa ja es dispara. En tot cas, la cotització de les accions d’Apple va baixar al saber-se el preu del nou invent.

Cargando
No hay anuncios

Novetats en el software

A més de visionOS, Apple va presentar les noves versions 17 dels sistemes operatius existents: iOS 17 per a l’iPhone i iPadOS 17 per a l’iPad. El públic en general podrà accedir-hi a la tardor, sigui comprant el futur iPhone 15 o bé actualitzant el telèfon que ja té. Tots dos aporten petites millores funcionals, algunes de les quals llargament reclamades pels usuaris. iOS 17 té una nova pantalla de trucada rebuda personalitzable, i si la trucada va a la bústia pots anar llegint la transcripció a la pantalla per decidir si despenges; FaceTime permet deixar un videomissatge, i Missatges incorpora opcions (lliscar per respondre, compartir ubicació dins del xat) que altres aplis ja tenen. Amb NameDrop pots compartir les teves dades per proximitat. El text predictiu del teclat fa servir intel·ligència artificial, igual que la nova apli Journal, que va creant un diari de la teva activitat amb fotos, ubicacions, música, podcasts. La funció StandBy per posar l’iPhone en posició horitzontal perquè faci de despertador i de pantalla connectada servirà a Apple per vendre suports de sobretaula i per reviure l’ús de Siri, que ara ja s’activa sense haver de dir-li “Hey” abans.

Cargando
No hay anuncios

iPadOS 17 guanya una pantalla de bloqueig personalitzable i amb widgets com la dels iPhones i l’apli de Salut, però continua sense ser multiusuari. El visor de documents PDF detecta els camps dels formularis i t’ajuda a emplenar-los. El macOS 14 dels ordinadors es diu Sonoma, permet ancorar a l’escriptori elswidgets fins ara amagats al centre de notificacions i ofereix efectes de vídeo (comparteixes pantalla sense desaparèixer tu) disponibles en totes les aplicacions de videoconferència.

Apple també va presentar eines per convertir al Mac videojocs d’altres plataformes. També s’han afegit funcions al tvOS i al watchOS dels rellotges, com noves mètriques per a ciclisme, golf i tenis, per competir amb Garmin. I finalment, tot i ser un congrés de programari, Apple va presentar un nou MacBook Air amb pantalla de 15,3 polzades, per abordar els usuaris que compren portàtils ultralleugers amb sistema Windows perquè volen una pantalla més grossa. I ha consumat la transició als processadors propis Apple Silicon: després de 18 anys, ja no queda cap Mac amb xip Intel.e