Mèdia20/03/2022

Apple impulsa les vendes de mòbils 5G

Per primera vegada s’han venut al món més telèfons 5G que 4G, i més d’un terç són iPhones. La marca defensa la seva posició en la gamma alta mitjançant una gestió molt particular dels models i els components

"No m’he comprat l’iPhone per tenir 5G. Tinc 5G perquè m’he comprat l’iPhone". Alguna cosa així podrien dir molts compradors dels models més recents de telèfons Apple, en vista de les dades de la consultora Counterpoint Research sobre el mercat mundial de smartphones al mes de gener.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El titular més significatiu de l’informe és, sense dubte, que per primera vegada es van vendre més aparells compatibles amb els serveis 5G (un 51% del total) que amb 4G, tota una fita per a una indústria de les telecomunicacions que porta anys embarcada en l’evolució cap a una cinquena generació de xarxes mòbils que prometen més velocitat, menys latència i més capacitat de connexió. Això vol dir que anomalies com l’alta proporció de consumidors xinesos que tenen contractada una tarifa amb 5G però no un telèfon compatible aniran desapareixent, i que cada vegada més compradors veuran encendre’s l’indicador de 5G quan renovin el seu aparell actual. Una altra qüestió és si notaran una gran millora amb les xarxes que s’estan encenent aquí, perquè només Vodafone està desplegant 5G amb ràdios específiques, mentre els seus rivals inflen artificialment les xifres de cobertura territorial compartint l’espectre amb la 4G.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, i tornant a l’informe de Counterpoint, una anàlisi més detallada de les dades indica que aquest sorpasso tecnològic entre els consumidors ha estat impulsat sobretot per Apple. Més d’un terç dels mòbils 5G despatxats al gener –un 37%– van ser iPhones, molt per davant del 12% de Samsung, l’11% de Xiaomi i Vivo i el 10% d’Oppo. Fins i tot tenint en compte el factor estacional –Apple presenta els seus models emblemàtics a la tardor, de cara a les vendes de Nadal, mentre que les altres marques tendeixen a fer-ho al febrer, abans del MWC però després del període objecte d’estudi–, el domini d’aquest segment per part d’Apple resulta especialment notable. D'una banda, la marca va ser l’última de les grans a treure mòbils compatibles amb 5G: els iPhone 12 van sortir el setembre del 2020, quan tots els rivals ja en tenien algun, començant per Samsung, que va treure el primer el 2019. I, de l’altra, tots els iPhones 5G són telèfons de gamma alta, més cars que la majoria dels models de la competència, cosa que fa encara més meritori el lideratge d’Apple en unitats venudes, més enllà dels de facturació i de beneficis que ja se li suposen.

El do de l’oportunitat

Val a dir que la parsimònia d’Apple, motivada en part pel fiasco inicial d’Intel a l’hora de proporcionar-li xips de mòdem 5G, pot haver jugat a favor seu, perquè els llançaments successius han anat coincidint amb l’ampliació de la cobertura per part de les operadores: molts compradors dels primers telèfons 5G van trigar mesos a tenir cobertura, mentre que l’iPhone 12 i el 13 van sortir quan tenir-ne ja no era una cosa exòtica.

Cargando
No hay anuncios

Igualment, la firma dirigida per Tim Cook va posar remei la setmana passada a l’inconvenient del preu. La nova versió de l’iPhone SE, el model menys car de la gamma, manté el disseny de l’iPhone 6 –pantalla de només 4,7 polzades amb marc visible, lector dactilar Touch ID, una sola càmera principal–, que ja porta gairebé vuit anys al mercat, però conté el processador A15 Bionic propi de la marca, idèntic al dels iPhone 13 i 13 Pro, i un mòdem compatible amb les xarxes 5G. D'aquesta manera, els compradors que vulguin un mòbil amb la poma però no se’l puguin permetre de gamma alta, tenen ara un iPhone amb 5G més a l’abast: a partir de 529 euros (40 euros més que l’SE del 2020, que només era 4G i venia amb carregador i auriculars).

Òbviament, la marca espera que el nou SE amb 5G li proporcioni moltes alegries comercials. L’ensurt de fa uns dies, quan els seus proveïdors de fabricació Foxconn i Pegatron van haver d’aturar tota la producció per culpa d’un nou brot de covid a la ciutat de Shenzhen, ja sembla superat. Tot i això, aviat començaran a sortir iPhones a l’engròs també de les plantes de Foxconn i Wistron a l’Índia, construïdes en bona part a instàncies de la mateixa Apple, per abordar des de dins l’ampli mercat indi, a més de diversificar la seva cadena de proveïment en cas que la situació geopolítica canviï gaire a la Xina.

Cargando
No hay anuncios

Els xips en dansa

En aquest aspecte Apple també està molt pendent de les eventuals accions de Pequín sobre Taiwan, on la firma TSMC li fabrica a mida i en exclusiva els xips per a gairebé tots els seus aparells. Una dependència que és mútua: Apple va representar el 26% de la facturació de TSMC el 2021.

Cargando
No hay anuncios

En la presentació virtual de fa uns dies, el nou iPhone SE amb 5G va ser gairebé una anècdota davant el protagonisme del Mac Studio, un nou ordinador de sobretaula per a aplicacions professionals com la composició de música, el disseny en 3D, la creació de software i l’edició gràfica i de vídeo. A l’interior, un processador també dissenyat per Apple: l’M1 Ultra, la quarta iteració de l’arquitectura pròpia d’altres prestacions i baix consum que la marca va introduir l’any 2020 amb intenció d’acabar substituint els xips d’Intel en tots els seus ordinadors i algunes tauletes iPad. L’Ultra és un monstre amb 20 nuclis de computació i 64 nuclis gràfics, per al qual ha calgut unir dos xips M1 Max mitjançant una interconnexió de gran rendiment perquè els 5 nanòmetres del procés actual de fabricació de TSMC no permeten encaixar els 114.000 milions de transistors en un únic xip.

L’ordinador arriba en companyia d’un monitor de 27 polzades que també fa funcions de concentrador de perifèrics per als portàtils MacBook, motiu pel qual conté un processador A13 Bionic (el dels iPhone 11) que gestiona el trànsit de dades, els altaveus i la webcam. Una mostra més de l’ecosistema que, sempre al seu estil, Apple proposa als seus clients, i que també s’estén al software: les actualitzacions del sistema macOS a Monterey 12.3 i de l’iPadOS a la versió 15.4 permeten vincular la tauleta amb l’ordinador més enllà de l’ús com a pantalla auxiliar que ja permetia la funció Sidecar: ara el teclat i el ratolí del Mac també funcionen a l’iPad. Una millora probablement més significativa que l’opció d’entrenar el reconeixement facial Face ID dels iPhones amb sistema iOS 14.5 perquè ens identifiqui amb la mascareta posada. Més que res, perquè aviat deixarà de ser obligatori portar-la. Aquí Apple sí que arriba tard.