Mitjans públics

Un any del 3Cat: quin és el veredicte dels experts?

La plataforma de la Corporació es prepara per rellançar-se al març, amb una base tecnològica nova

Instal·lacions de TV3 a Sant Joan Despí. ARA
5 min

BarcelonaHa passat un any –i uns dies– des que va estrenar-se el 3Cat, la plataforma en estríming de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). Aprofitant l’efemèride, l’ARA ha consultat a diversos experts en diferents especialitats quins són, a parer seu, els punts forts i les febleses d’aquesta eina que busca seduir els públics digitals. Això mentre l'aplicació es prepara per mudar-se a una nova tecnologia, que li permetrà sumar funcionalitats, i que es posarà en marxa al març.

Màrius Serra

Escriptor i membre de l’IEC

Jo en faig una valoració francament positiva i en destacaria una idea: la dualitat que permet el 3Cat. D’una banda, el seu valor patrimonial, perquè de sobte ha posat a disposició dels espectadors un fons d’armari important –de dècades, ara ja– de producció audiovisual. I, després, també hi ha una part més agosarada, més experimental, en el sentit que permet ser un camp de proves més alliberat del dogal de l’horari i de la graella, per intentar veure d’una manera directa nous llenguatges i nous productes que poden arribar al públic.

Mònica Planas

Crítica de televisió

La plataforma 3Cat és una disfressa molt cara per oferir un servei que continua sent molt semblant al que feia el 3 a la carta. Segons les dades que han facilitat del mes d’octubre, és obvi que la plataforma 3Cat continua servint majoritàriament com a segona pantalla, per recuperar els continguts emesos per TV3. Malgrat la suposada transparència de l’ens, en les dades facilitades aquest mes d’octubre no hi apareix cap referència específica al vertical EVA, que són els continguts digitals que s’han creat pròpiament per a la plataforma i que teòricament la justifiquen. La captació d’una audiència jove ha suposat, en massa casos, una excusa per invertir en formats impropis pels estàndards de qualitat de TV3 i amb uns continguts que no s’ajusten a la funció d’un mitjà públic.

Liliana Arroyo

Doctora en sociologia i exdirectora general de Societat Digital

La part dels joves s’està fent bé, amb el canal EVA, que incorpora noves veus. I el 3Cat és una bona notícia per a la llengua, si hi ha traduccions de produccions no pròpies. Com que he estat dos anys treballant temes de bretxa digital, com a aspecte a millorar diria que instal·lar l’aplicació a la tele, per a les persones grans, pot ser complicat: l’experiència d’usuari es podria polir. Si penso en els deures per al futur, crec que hi ha camp per recórrer en termes d’implicar les audiències en la cocreació de continguts, o almenys que sigui una mica més permeable. Seria bo que TV3 fos ara pionera a donar la veu a l’audiència i, de retruc, això seria bo per a la cohesió territorial.

Tatxo Benet

Periodista i president de Mediapro

Al principi vaig ser una mica caut i, com a fundador de TV3, em va estranyar la marca. Però he de reconèixer que era una idea correcta: no es podia mantenir aquella marca a una plataforma on hi havia molt més que la pantalla de TV3. El 3Cat està força bé i els resultats que estan obtenint ho demostren: ofereixen al mercat una cosa molt competitiva, així que és difícil dir en què necessita millorar perquè s’entén que el que tenen ara és provisional i canvia permanentment. En tot cas, fa el que li tocava fer: ser capdavantera a l’hora d’oferir productes audiovisuals en català. I no hi ha hagut canibalització amb TV3. La televisió continua sent líder, i ara ja ningú pot dir que tenia èxit perquè estava polititzada: en una època no polititzada, la gent la continua mirant. Es demostra, per tant, que com més pantalles i finestres tinguis, millor per sumar audiències.

Judith Colell

Presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català

La meva valoració és molt positiva. La programació s’apropa molt a la gent més jove, estan intentant captar un nou públic i penso que en aquest sentit ho estan aconseguint, creant formats nous, fins i tot fent petites produccions. L’únic que els demanaria és que apostessin encara més per aquestes produccions catalanes, fetes des d’aquí, i que confiïn encara més, perquè si pot créixer en aquest sentit molt millor, perquè penso que les produccions que han fet són molt en aquesta línia editorial que es plantegen, així que toca donar-los l’enhorabona i dir-los que endavant.

Ferran Cera

President de la federació de productors PROA

És una eina excel·lent i oportuna que ens ajuda a explicar-nos i projectar-nos a l’exterior. Però els productors demanem que la plataforma permeti geoblocar per territoris i això ens diuen que està previst fer-ho el primer semestre del 2025. Pot semblar un detall menor, però per al sector és important perquè quan estigui implementat podrem vendre un contingut al 3Cat i fer que només ho puguin emetre dins d'Espanya (ja que no es pot fer per comunitats autònomes) i això ens permetrà aleshores comercialitzar-ho a altres mercats. Ells ara poden blocar un país concret, però això no ens és convenient perquè, des del moment que una sèrie o pel·lícula s'ha pogut veure en obert a tot el món, el preu d'aquell producte passa a ser ja de segona mà.

Josep Martí Blanch

Periodista, consultor i exsecretari de Comunicació

El projecte mereix confiança i reconeixement. Era imprescindible per posar els dos peus a la manera de consumir continguts del present. La precipitació inicial, acompanyada d’errors tècnics, mereix un judici comprensiu. En aquest sentit, coincideixo amb els seus responsables a l'hora de considerar prioritària la velocitat en la posada en marxa, en comptes de donar més importància funcionar sense errors. Dit això, i malauradament, no crec que estigui en condicions de competir amb les grans plataformes, tot i que em sembla comprensible i necessari comportar-se com si això fos possible. No ho és. Soc crític amb alguns continguts que no reuneixen els estàndards de qualitat exigibles. L’equació volum-qualitat ha de resoldre’s millor. Soc crític també amb algunes produccions fetes per l’obsessió d’anar a la cacera d’alguns targets, com és el cas del públic adolescent i tardoadolescent. No perquè no s’hagi de fer, és més aviat el com i amb quin producte.

Elena Neira

Professora de la UOC i experta en distribució digital

Segons la meva opinió, el balanç del primer any de vida de 3Cat no podria ser més positiu. Crec que han aconseguit crear una plataforma de continguts digitals amb identitat pròpia, intuïtiva i de navegació senzilla. Aquesta atenció a l’experiència d’usuari és particularment necessària quan un es dirigeix a una demografia tan diversa. També crec que han sabut establir una bona xarxa de sinergies amb els productes lineals, tant de televisió com de ràdio, que convida a descobrir els avantatges de cada format de consum. Per descomptat, encara queden coses per millorar, però em consta que el projecte sempre s’ha plantejat com una cosa viva que evolucionarà i s’adaptarà de manera progressiva a les necessitats del mercat.

stats