Exclusiva

Andrea Gumes prepara el nou magazín cultural ‘Nervi’ per a TV3

Serà un programa contenidor que vol començar a pal·liar el dèficit del canal en aquesta temàtica

BarcelonaNovetats a la graella de TV3. La comunicadora Andrea Gumes prepara un nou programa cultural, segons ha pogut saber l’ARA en exclusiva. Amb el nom de Nervi, està previst que arribi pels volts de Sant Jordi a la plataforma 3Cat i també al primer canal de la televisió pública catalana. Tot i que la ubicació i el format exactes encara s'han de tancar, la idea amb què es treballa és posar-lo just abans de l’espai Marcians –anteriorment Quan arribin els marcians–, que passa per la vuitena temporada i s’emet el dilluns a les dotze de la nit.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La idea rere de Nervi és fer un programa que pugui funcionar com a contenidor de les diferents peces culturals que es produeixin per al 3Cat i que a la plataforma tinguin vida pròpia. La idea és comptar amb altres prescriptors culturals i fixar-se en la cultura en la seva accepció més àmplia, de manera que s’incloguin les disciplines clàssiques i les que no ho són tant, com els videojocs, el disseny i l’arquitectura. Tot i aquesta voluntat de ser un magazín ampli, TV3 preveu mantenir els programes existents com ara Marcians, Il·luminats i Tot el temps del món de manera independent.

Cargando
No hay anuncios

Gumes ja ha col·laborat amb la Corporació a través del portal SOM EVA, adreçat als joves. Ho feia amb el pòdcast La turra, al costat d’Alba Riera, i que es pot escoltar a la plataforma 3Cat. Anteriorment havia treballat a Ràdio Primavera Sound presentant el programa diari amb accent cultural Tardeo –que va guanyar l’any passat un premi Sonor– i que defensava tenir “una visió social, mil·lennial i feminista”. A la mateixa emissora digital encara firma l’espai quinzenal Ciberlocutorio, al costat d’Anna Pacheco i Demasiadas mujeres, amb Berta Gómez. I fa parella amb Andreu Juanola per copresentar un altre pòdcast, en aquest cas de Time Out, amb el títol La cullerada i de temàtica gastronòmica. A TV3 se l’ha pogut veure com a col·laboradora del magazín de tardes Planta baixa.

Només un 22,7% de cultura al 33

Amb aquest moviment TV3 vol començar a resoldre el dèficit que manté en la cultura des que les retallades pressupostàries de fa una dècada van provocar que es posessin tots els ous a la cistella de salvar el share de TV3, a costa dels canals temàtics. Així, el 33 va caure a mínims històrics i –en una freqüència compartida amb l’SX3– va arribar a marcar un irrellevant 0,4% de quota de pantalla el 2022.

Cargando
No hay anuncios

De fet, un informe recent del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) deixava clares algunes de les mancances de la Corporació pel que fa a la cultura. En el cas de TV3, l’organisme consigna que una cinquena part del temps de programes (19,4%) són continguts culturals. Però alerta que el gruix d’aquesta dada correspon als espais com Rumba a l’estudi o Folc a l’estudi, que s’emeten diàriament a altes hores de la matinada. “El seu impacte en termes d’audiència és limitat”, explica el CAC, que consigna que “només el talent show Eufòria, que inclou actuacions musicals, s’emet setmanalment en prime time”. Més enllà d’això, l’estudi detecta que el temps restant correspon sobretot a les notícies culturals dels Telenotícies o les entrevistes a persones del món de la cultura als magazins. Nervi pretén ajudar a pal·liar aquest dèficit de programes culturals buscant un públic de vint a trenta anys. En tot cas, TV3 supera TVE Catalunya, on els continguts culturals són el 14,9% del temps d’emissió.

El Consell es fixa també en el canal 33 i recorda que, tot i estar definit com a canal “dedicat a la descoberta, el coneixement, la innovació, el debat d’idees i la projecció de la cultura”, en realitat els continguts culturals només representen el 22,7% del temps d’emissió, o el 16% del temps d’emissió si es compten específicament els minuts dedicats a cultura catalana. Pel que fa al canal SX3, els continguts culturals –si més no, com es defineixen en aquest informe– són només l’1,3% del total “i s’emmarquen principalment en programes d’entreteniment, com les redifusions d’Eufòria i, tot i que menys, dins d’espais informatius, com l’InfoK, i en d’altres sobre divulgació, com Titó. En el cas de l’Esport3, els espais culturals són el 0,3% de la programació i sempre tenen, segons el CAC, “un caràcter accessori i ocasional”.