Ana Rosa fracassa a la Telecinco 2.0
La cadena ha perdut un 31% dels espectadors amb la controvertida presentadora
BarcelonaLa Telecinco de l’era post-Vasile encara no ha trobat l'encaix còmode al panorama televisiu espanyol (o català). Traslladar Ana Rosa Quintana dels matins al vespre ha estat una operació ruïnosa, des del punt de vista de l’audiència, es miri com es miri. El seu programa, en aquesta nova ubicació, està marcant 821.000 espectadors de mitjana. Són el 31% menys que el que obtenia el primer canal de Mediaset a la mateixa franja horària, les mateixes setmanes d’un any enrere. La quota de pantalla de TardeAR també s’ha desplomat: del 14,3% s’ha passat al 10,1%. Aquesta caiguda de quatre punts i dues dècimes implica un retrocés del 29%.
En el cas de Catalunya, la patacada és encara una mica més acusada. Cada vespre aconsegueix reunir tan sols 91.000 seguidors de mitjana, molt lluny dels 142.000 del ja extint Sálvame, és a dir, un 36% menys. En termes de share, el 12,5% de fa un any ara ja és una dada per sota de la barrera psicològica del 10%: un 8,1% des de l'estrena fins aquesta setmana.
Les dades suposen una venjança, si bé pòstuma, per al programa de safareig que presentava Jorge Javier Vázquez i que va ser fulminat de la graella a finals de la temporada anterior després de catorze anys sent la columna vertebral de Telecinco. Netflix va estrenar Sálvese quien pueda a principi de mes i, dues setmanes després, encara és la cinquena sèrie més vista a la plataforma. Aquest docureality, impulsat per La Fábrica de la Tele que signava el format televisiu, aprofita una bona part dels personatges del xou original. Una altra part de col·laboradors han saltat a Antena 3, on les audiències aquest 2014 estan resultant una bassa d’oli. Tot apunta que el canal d’Atresmedia es coronarà per segon any consecutiu com la televisió més vista a Espanya, després d’un regnat de dotze anys de Telecinco.
La maniobra de dur Ana Rosa a les tardes tampoc se salva si es mira com ha quedat aleshores el matí. El programa Vamos a ver està obtenint el 13,6% de quota, ben lluny del 17,5% que aconseguia Telecinco a la mateixa franja un any enrere. El nou programa perd un 22% del share i un 17% en nombre d’espectadors absoluts, que passa de 585.000 a 484.000. En aquest cas, la caiguda és més moderada a Catalunya, la qual cosa suggereix una certa aversió a Ana Rosa Quintana aquí, perquè la seva marxa suavitza la caiguda dels matins i, en canvi, aguditza la clatellada de la tarda. L’espai posterior Vamos a ver más també pateix: un 22% menys d’audiència respecte a les mateixes setmanes de l’any 2022.
Els mals resultats d’aquesta aposta llasten, a més, el rendiment dels noticiaris de la cadena. En conjunt, la tardor passada Telecinco era la segona opció informativa dels espanyols, amb el 12,1%, i enguany s’ha reduït al 10,8% i l’ha relegat a una tercera posició –per darrere d’Antena 3 (18,5%) i La 1 (11,6%)–, amb La Sexta trepitjant-li els talons amb el 8,6% tot i ser un segon canal.
Al mal temps, bona cara
La presentadora ha intentat treure ferro de les xifres discretes d’audiència i en alguna intervenció davant de càmera ha recordat que ara té més espectadors que abans. Això és cert, però només perquè al vespre hi ha molta més gent mirant la tele. I el share, o quota de pantalla –és a dir, quin percentatge dels espectadors en aquell moment mira un programa– és inapel·lable: als vespres convenç menys proporció d’espectadors que no pas al matí. L’altra estratègia de Quintana per minimitzar els estralls dels audímetres ha estat incorporar el seu nebot com a col·laborador irònic. Kike tanca el seu programa i sovint li dedica algun dard a la tieta, fent referència a les quotes obtingudes (i al fet que la seva substituta dels divendres, Beatriz Archidona, acostuma a obtenir millors resultats). En tot cas, aquesta última setmana ha comportat un cert respir per a la comunicadora, perquè ha obtingut el seu màxim d'audiència.