Un frame del programa 'Calleja en el espacio'
Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
2 min
5
Regala aquest article

Aquesta setmana, Cuatro ha començat el compte enrere per enviar Jesús Calleja a l’espai. L’aventurer estrella de la cadena ha aconseguit, no sabem com, un bitllet per al pròxim viatge del coet New Shepard. Serà el desè viatge de l’empresa Blue Origin, que envia càpsules més enllà de la Línia de Kármán amb el coet suborbital de llançament i aterratge vertical. La finalitat d’aquestes expedicions és eminentment turística. En aquest viatge, que es retransmetrà en directe el 25 de febrer, hi haurà cinc passatgers més. Calleja es presenta a ell mateix com el tercer espanyol que anirà a l’espai després de Pedro Duque i Miguel López Alegría.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Cuatro, de moment, ha començat a vendre l’emocionant expedició en forma de sèrie, Calleja en el espacio, que s’oferirà també a través d’Amazon Prime, on ara ja hi ha els dos primers capítols. L’elecció de la plataforma és òbvia perquè l’aventura espacial i el gran supermercat digital comparteixen amo: Jeff Bezos.

Per ara, en l'àmbit televisiu, els preliminars estan dedicats a promocionar l’entusiasme de Calleja incorporant la seva família i demostrant que viatjar a l’espai és la seva il·lusió des de la infantesa. La mare de l’aventurer fa el paper de patidora i el germà fa de pacient observador i va recordant els jocs que feien de petits imaginant que eren astronautes. Calleja, amb el seu narcisisme habitual, expert en el relat del “jo”, construeix una narrativa egocèntrica, hiperventilada, d’un entusiasme desbordant. La seva manca de preocupacions, reserves i escrúpols és inversament proporcional a la seva temeritat. El presentador confia plenament en la seguretat del projecte i li proporciona les dosis de protagonisme que necessita.

Per ara, els dos primers episodis fan una tasca presumptament divulgativa sobre les característiques dels viatges a l’espai, els aspectes científics i tecnològics que es tenen en compte i el desenvolupament d’aquestes missions. Calleja també s’entrevista amb experts en disciplines espacials i altres passatgers que han participat en aquest tipus de vols, demana consells i intenta anticipar algunes de les dificultats que suposa el viatge.

Cuatro passa de puntetes, com si fossin una cosa innecessària o intranscendent, sobre les verdaderes característiques d’aquest tipus de turisme extrem per a milionaris. La sostenibilitat d’aquestes aventures a l’espai que duren menys de quinze minuts, i els interessos i valors empresarials darrere del magnat Jeff Bezos. De moment tampoc s’ha aclarit com han aconseguit trobar plaça en aquesta aventura que només es poden permetre personatges d’enorme poder adquisitiu. El gran misteri és ¿i tot això qui ho paga? Serà interessant observar les contraprestacions que aquesta missió té per al presentador i per a Mediaset. D’altra banda, si el final acabés amb resultat catastròfic, Telecinco sempre podria treure partit d'un gran drama.

stats