El valor afegit del final del 'Telenotícies'

Després del Telenotícies vespre, tres dies a la setmana, hi ha el repicó del Valor afegit, l’espai d’economia que forma part de les marques històriques de la cadena. El programa ha quedat reduït a una cua de l’informatiu on, en dos minuts escassos, s’aborden qüestions socioeconòmiques que afecten el país. Parlen del món empresarial i exposen la situació de diferents sectors clau en el desenvolupament del país. Condensar en cent vint segons una qüestió d’actualitat és tot un repte.

Inscriu-te a la newsletter Keira Knightley repartint estopa: tot el que necessitem aquest NadalTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquest dilluns es preguntaven si es viu millor ara que el 1984, just quan van començar les emissions de la televisió pública. L’arxiu d’imatges de TV3 és clau per oferir rigor, profunditat i contrastos als plantejaments. Mostraven imatges de fa quaranta anys, de les manifestacions del moviment obrer a Euskadi per la mort d’un company, els atemptats terroristes que patien algunes indústries i les iniciatives desesperades dels treballadors de petites empreses de retenir els seus directius per denunciar els impagaments. “El món ara és menys conflictiu, però, després de quaranta anys, realment tothom viu millor?”, es preguntava el programa. En l’entrevista que es feia a l’economista Miquel Puig, que va ser director general d’Indústria, parlava de guanyadors i perdedors en aquest aspecte. Establia una comparativa entre l’esforç econòmic que havia de fer un obrer per comprar-se un Volkswagen Golf l’any 1984 i el que havia de fer ara. També exposava, com a contrast, els quilòmetres de benzina que podia pagar l’un i l’altre a cada època. Afegia, en les diferències, el que suposava comprar-se un pis a Barcelona fa quaranta anys i el que implica ara amb relació al sou mitjà d’un treballador.

Cargando
No hay anuncios

És evident que en la divulgació, del caràcter que sigui, a cada bugada hi perdem un llençol a l’hora de simplificar conceptes i oferir exemples. I més quan aquestes explicacions han de ser extremadament breus. Però el plantejament servia per fer pensar l’espectador sobre la realitat econòmica dels nostres pares i la nostra en l’actualitat.

El programa d’economia fa interessants problemàtiques o reptes del sector de la pesca o de l’agricultura a Catalunya, que sovint ens poden semblar realitats llunyanes a la nostra. En canvi, evidencia que sovint són qüestions que com a ciutadans ens afecten més del que ens pensem. Valor afegit no depèn de l’última hora ni de les notícies del dia, però ens retrata aspectes de la nostra quotidianitat que sovint desconeixem. El món hoteler, l’hostaleria a l’àmbit rural, l’activitat econòmica al Pirineu, iniciatives empresarials molt singulars o l’ascens de l’economia canina.

Cargando
No hay anuncios

Cada vegada és més difícil trobar a la televisió pública espais informatius que ens connectin amb la realitat del país i les nostres circumstàncies com a ciutadans. I, segurament, té a veure amb aquesta alienació mediàtica de què som víctimes. El reporterisme a TV3 s’ha anat fent més escàs. Per això cal tenir en compte aquest apèndix del Telenotícies vespre, perquè té el valor afegit de la feina ben feta.