09/03/2016

Adéu a l’home de l’arrova

Fa 45 anys Ray Tomlinson va inventar el correu electrònic. Es veu que ell no donava gaire importància al seu invent i ni tan sols recordava el contingut exacte del primer missatge que va enviar, però el fet és que va canviar completament la nostra manera de comunicar-nos. La mort de Tomlinson dissabte passat fa que ens plantegem l’estat de la seva creació.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El correu electrònic continua ben viu: la quantitat total de missatges creix un 3% cada any. S’estima que el 2015 es van enviar cada dia més de 200.000 milions de missatges de correu electrònic. Ara bé, el 90% són correu brossa, cosa que obliga els servidors i les aplicacions de correu a afinar els filtres per destriar el 10% de missatges legítims. Radicati Group calcula que al món hi ha 4.500 milions de bústies de correu electrònic, una quarta part de les quals són d’empresa. També estima que uns 2.500 milions de persones, un de cada tres humans, tenim adreça de correu electrònic.

Cargando
No hay anuncios

Encara que els particulars hem passat a comunicar-nos més per xats i xarxes socials, la majoria d’aquestes xarxes et demanen una adreça de correu electrònic per donar-te d’alta, així que els dos sistemes de comunicació continuaran creixent en paral·lel. El canvi més substancial és la comunicació per xats de mòbil que t’identifiquen amb el número de telèfon i no amb l’adreça de correu. Fa un any, només WhatsApp ja transportava 30.000 milions de missatges cada dia, més que el total de correus electrònics legítims. Encara que alguns diríem que la majoria d’aquests missatges de xat no són altra cosa que brossa.

Suposo que Tomlinson tindria molt a dir sobre el pas del correu electrònic, que és un sistema obert, a la comunicació via plataformes tancades com les xarxes socials, que només volen que hi passem tanta estona com sigui possible per capturar dades nostres i ensenyar-nos molts anuncis. Encara que això ja ho fan també els serveis de correu electrònic web com Gmail, Yahoo o Outlook.