Mitjans públics

Adeu al 3/24 i Catalunya Informació: la Corporació instaurarà 3CatInfo com a marca única

Els 'Telenotícies' renovaran el format i estrenaran un nou plató digital

Les instal·lacions de TV3 a Sant Joan Despí en una imatge d’arxiu. CCMA
3 min

BarcelonaNou pas per crear una gran redacció única a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). L’ens ha anunciat avui que posa en marxa la transformació del seu model d’informatius, que coronarà el primer trimestre del 2025. La novetat més destacada és un canvi de marca atrevit. De la mateixa manera que es vol acabar prescindint de TV3 per establir 3Cat com a nom tant per a la televisió lineal com per a la plataforma, tota l’oferta d’informatius tindrà ara una única denominació, 3CatInfo, independentment de la finestra per on es consumeixi. Això sentencia el nom de 3/24 que s’ha associat a la informació televisiva i digital de la Corporació les últimes dues dècades.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La renovació implica crear una plataforma informativa a través d’una nova web i una nova app que reforci l’aposta pel vídeo i l’àudio, és a dir, que hibridi els actuals Catalunya Informació i el 3/24. La tecnologia digital ha de permetre obrir canals específics de xarxes socials i butlletins d’informació dissenyats per a nous públics.

Un altre dels canvis serà d’espais. Els Telenotícies i els programes com Els matins i Més324 compartiran un mateix plató, per reforçar la imatge transversal. Això voldrà dir elaborar un nou estudi d’informatius, equipat amb una nova tecnologia IP, i càmeres robotitzades pioneres. Els cromes que han caracteritzat els fons dels últims anys donaran pas a pantalles físiques, inclosa una de grossa en vertical pensada per poder exportar els vídeos al consum digital de mòbil.

“3Cat aposta per un model que respongui als reptes actuals i de futur com la sobreabundància de continguts, marques i ofertes, la proliferació de notícies falses, el creixement del consum digital i la davallada de l'interès per la informació”, explica la Corporació en una nota de premsa. El 3/24 va marcar un màxim l’any 2019 amb una quota de pantalla del 2,2% i va mantenir bones dades també el primer any de la covid. Posteriorment ha perdut aproximadament una quarta part del share i actualment es mou en l’1,5% després d’haver marcat un mínim de la dècada l’any passat, amb un 1,3%.

De moment, no s’ha entrat a debatre sobre quines seran les cares d’aquesta nova etapa, però cal esperar una barreja de continuïtat i renovació.

Un projecte de gestió lenta

La idea d’una redacció conjunta d’informatius ha planat històricament a la Corporació, però el personal hi ha tingut reticències, sobretot en el cas de la ràdio, perquè temem perdre proximitat amb la notícia si perden la seu de Diagonal 614 en favor de Sant Joan Despí. Alguns passos que s’han fet en aquest sentit consisteixen a crear delegacions territorials que treballen indistintament per a la ràdio i la televisió, i el digital. Però la idea de redacció única plantejada el 2015 va quedar avortada perquè no va rebre prou consens al si del consell de Govern.

Des dels representants dels treballadors, el moviment es veu amb alguns recels. En concret, es tem que pugui suposar un aprimament de la redacció: “Des de l'òptica laboral, no es veu que apostar per informadors 'transversals' és ‘optimitzar recursos’, com no s'estan de dir, i per tant reduir plantilla?”, escrivia aquesta setmana el Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) en un tuit. I també es mostraven alerta del perill de voler fer que els periodistes treballin indistintament per a molts canals, amb tècniques diferents: “¿Encara no han entès les diferències entre les narratives de tele, ràdio i digital? Sobretot, que s'estalviïn el xist que volen que tothom faci de tot, «però no simultàniament». Gràcies, generosos”.

A la comissió de control parlamentari de setembre, la presidenta de la Corporació, Rosa Romà, va defensar el projecte i va assegurar que es treballava “des de baix, amb la participació dels professionals”, i que es feia “entenent la necessitat de transformació i per evitar la duplicitat de funcions que de vegades es genera”.

stats