Els accionistes del BBVA diuen 'Sabadel'

La campanya publicitària del BBVA.
2 min

Enmig de l’epopeia del BBVA per integrar el Banc de Sabadell ha passat un fet insòlit. El banc basc també ha llançat una opa televisiva als accionistes del banc català a través dels anuncis. Ara, a les pauses publicitàries, ens estan oferint, cada dos per tres, uns espots en què els accionistes del BBVA conversen entre ells pensant què els dirien als accionistes del Banc Sabadell. “Hem reunit diversos accionistes del BBVA per parlar de la possible fusió amb el Banc Sabadell. Una invitació al diàleg amb els que hauran de prendre la decisió. Els accionistes del BBVA van reflexionar i opinar amb total llibertat sobre com seria l’entitat resultant i l’impacte d’una possible unió”. Després ve el teatret on es posa en escena aquesta pluja d’idees. Un plantejament audaç: una manera de parlar directament amb els accionistes del Sabadell.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els diàlegs d’aquestes parelles d’accionistes s’esdevenen en una mena d’abisme crepuscular estrany. Podria ser una albada màgica, apel·lant simbòlicament a una mena d’inici magnificent. Hi ha un degradat de colors entre el blau i el rosa, unes tonalitats violetes que transmeten una atmosfera tranquil·la i contemplativa. Es vol suggerir una idea de calma i reflexió enmig d’una bellesa que indueix a la introspecció. No hi ha línia de l’horitzó, és un espai abstracte, indefinit a nivell espacial. L’absència de límit, per tant, indica la possibilitat d’avançar fins a l’infinit. Ho reforça el rètol de l’eslògan: “Avancem?” Visualment, ens transporten a un lloc metafòric que mira al futur d’una manera esperançadora.

En els anuncis en castellà l’Asunta, una professora i suposada accionista de l’entitat basca, comenta a un altre accionista: “Fíjate, yo dije, pero si se ha atrevido con el Sabadel. Madre mía, pero si es un banco enorme. Yo dije, uf, tal, vaya, mira... ¡valor que tiene! Porque si vas a por algo, vas a por lo mejor”. I li respon l’Alfonso, un visitador mèdic, que només hi veu beneficis: “Podrán competir de forma mucho más sólida en Europa. Se complementarán sus unidades de negocio. No se trata de competir con el resto de bancos. Se trata de competir con todo lo que hay”. L’anunci funciona amb un relat concís, com si fos un correu electrònic que envien els del BBVA als accionistes del Sabadell: "De: accionistas del BBVA. Para: accionistas del Banco Sabadell", surt retolat en pantalla. Els accionistes del banc basc procuren cantar les excel·lències del Sabadell: “BBVA ha anat a buscar un banc amb solera”, diu un. D’altres donen missatges tranquil·litzadors: “Es una fusión de personal”, diu un altre. “Todos van a salir beneficiados”, comenta un senyor. Hi ha més accionistes: “¿Tú tienes claro lo que le dirías a un accionista del Sabadel? ¿Cómo podría ser nuestro banco? ¿Un poquito, cuál sería tu opinión?

Potser el que els haurien de dir als accionistes del Banc Sabadell és que, si l'opa progressa, es vagin acostumant que els diguin que són del “Sabadel”.

Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
stats