Mèdia 31/05/2018

Vint segons per enamorar: es busquen ‘triunfitos’ a Barcelona

Més de 2.500 candidats a entrar a 'OT2018' es baten al Sant Jordi en el primer càsting

Alejandra Palés
4 min
Vint segons per enamorar:  es busquen ‘triunfitos’ a Barcelona

BarcelonaQuan es tracta de complir un somni, tant se val si cau una pluja torrencial o fa una xafogor asfixiant. Aquest semblava el lema de les més de 2.500 persones que van fer cua al Palau Sant Jordi de Barcelona –primer sota la pluja i després a ple sol– per participar en el primer càsting de la nova temporada d’'OT'. Sense temps per digerir l’edició del 2017 –que va acabar al febrer però encara cueja gràcies a la gira de concerts que durarà fins a l’agost–, la fàbrica de detectar 'triunfitos' es torna a posar en funcionament. La passió pel format no decreix, i dimecres la cua per accedir a la primera fase s’enfilava serpentejant per l’avinguda de l’Estadi fins gairebé donar la volta al recinte olímpic. Cada candidat s’ha de preparar, com a mínim, 20 segons de cançó, el temps just que necessiten els responsables de càsting per saber si davant seu hi ha talent o no.

Els paraigües que a primera hora havien servit per tapar-se de la pluja es van reconvertir durant el matí en para-sols per protegir-se de la calor. A l’esplanada del Palau San Jordi no hi havia ni una ombra que donés un moment de descans als nois i noies que des de les 6 o les 7 del matí, o alguns des del dia abans, esperaven el seu torn. Però alguns afortunats es van estalviar la cua: eren els que tenien entrada directa gràcies a la iniciativa #OTCover, amb la qual Gestmusic animava els aspirants a pujar a les xarxes socials un vídeo en què fessin una versió d’una cançó. En total, 14.000 persones hi van participar, de les quals se n’han seleccionat 200 a tot Espanya, 34 de les quals a Barcelona.

Formar part d’aquest grup selecte no és garantia de passar a la fase següent –de fet, al final del dia només ho van aconseguir 5–, i molts dels que lluïen l’acreditació que els donava preferència van acabar sortint amb el cap cot després de cantar davant de Noemí Galera, directora del càsting, i els membres del seu equip. “Han fet molt 'cover' d’'OT 2017'. Hi ha una cosa que està marcant tot el càsting, i és que agafen qualsevol cançó de l’edició anterior, un ukelele i canten lànguidament”, explica Galera, que per celebrar el primer dia de càsting vestia una samarreta amb el lema "Pa mala yo", una de les frases més conegudes de 'Lo malo', el tema d’Aitana i Ana Guerra, segona i cinquena finalista d’'OT2017', que acumula més de 36 milions de reproduccions a YouTube.

Com si d’una línia de muntatge es tractés, els aspirants compareixien de tres en tres davant dels membres de l’equip de càsting –un per a cada responsable de selecció–. El primer a demostrar els seus talents va ser un vell conegut de la casa: Joan Montpellier, un professional dels càstings que portava una cadira on hi havia escrit, com si fossin petites gestes, els títols de tots els programes als quals s’ha presentat. “El conec des del 'No te rías que es peor'”, diu Galera entre riures.

Aspirants reincidents

La productora repeteix que busca gent que canti bé i amb personalitat pròpia, el repte principal tenint en compte l’ombra allargada dels concursants de l’edició anterior, que han aconseguit ressuscitar el format gràcies a la seva naturalitat. El càsting es converteix en un exercici d’esquivar possibles imitadors d’Amaia, Aitana o Alfred. “Ens passarà durant tot el càsting, perquè és una cosa que es repeteix, són els seus ídols i ho fan igual”, detallava la directora, que afegeix que la clau per seduir és l’estil propi. “Això és el que ens va agradar l’any passat i per això ens vam enamorar dels 16, perquè no eren Bisbal o Chenoa, eren ells”, explicava Galera, malgrat que també reconeix que és impossible que es mantingui la innocència dels concursants anteriors.

Alguns dels que van passar la primera fase no són nous en el món dels càstings: molts es van presentar a l’edició anterior o han fet incursions en altres 'talents', com 'La Voz'. És el cas d’Ainhoa Sánchez, que va passar fugaçment pel concurs de Telecinco, i de Ruth Jové, dues amigues que van superar la primera selecció. “Em vaig presentar l’any passat i em vaig quedar al càsting final, tinc moltes ganes d’entrar a l’acadèmia perquè el que jo vull és aprendre”, puntualitzava la Ruth.

Mentre algunes arribaven amb la lliçó apresa, altres eren verges i havien viscut una petita odissea fins a aconseguir l’etiqueta que els dona el pas a la fase següent. María Nicolás, de 18 anys, va agafar l’autobús a les dues de la matinada per viatjar des de Saragossa, on viu, fins a Barcelona. La cançó 'Hace dos perdices', de la cantautora Sofia Ellar, i el clàssic 'Zombie' de The Cranberries li van servir per guanyar-se el cor, almenys temporalment, de l’equip de Gestmusic. Aquesta seguidora d’Amaia –de fet, llueix unes arracades que la cantant navarresa va popularitzar durant el concurs– tenia una missió un cop superat el primer càsting: trobar un lloc on dormir. Ni ella ni el seu pare havien fet cap reserva per precaució. “Ara a dinar i a estudiar les cançons per demà”, repetia el pare, prudent.

La innocència de la María, novella en el món dels concursos, contrastava amb la murrieria de Laura Sans, una estudiant de biotecnologia de Mallorca que reconeixia que s'havia colat gràcies a unes noves amigues que havia fet a la cua i que, anteriorment, havia intentat entrar a 'La Voz kids' i 'Factor X'. L’Ainhoa, la Ruth, la María i la Laura són només quatre dels 107 aspirants que van superar la primera selecció a Barcelona i que potser, en un futur, en lloc de cantar a ple sol davant del Sant Jordi ho faran a dins del Palau i davant de 17.000 persones, com els seus predecessors.

stats