La Marató del 2017 es proposa arribar al públic més jove
El programa dedicat a les malalties infeccioses greus s’aliarà amb ‘youtubers’ per difondre la causa
BarcelonaL’edició 2017 de La Marató de TV3 vol que la seva crida arribi als espectadors més joves, i per això aquest any s’apostarà per comptar amb ambaixadors provinents del món de les xarxes socials. Segons van explicar els responsables de la iniciativa, el programa, que s’emetrà el 17 de desembre amb Helena Garcia Melero al capdavant, buscarà aliats entre els youtubers per fer difusió de la causa d’aquest any: les malalties infeccioses.
Amb el lema “La investigació pot canviar la història”, aquest any el programa, que en la seva versió radiofònica estarà presentat per Ricard Ustrell, parlarà de malalties infeccioses, com la sèpsia, el xarampió i la pneumònia, que causen una de cada tres morts al món. Tot i que actualment hi ha antibiòtics per combatre gairebé tots els tipus de bacteris que poden originar una infecció, alguns han desenvolupat resistències i costa eliminar-los. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), aquest és un dels problemes de salut més importants de l’actualitat. Si no es fa més recerca i no es troben noves molècules per a nous antibiòtics, l’any 2050 les infeccions produïdes per bacteris resistents podrien arribar a causar deu milions de morts a l’any al món.
Per a Lluís Bernabé, director de la Fundació La Marató, un dels reptes d’aquesta edició és el desconeixement que la societat té de les malalties infeccioses, en comparació amb altres afeccions, com les malalties cardíaques, el càncer i l’ictus. “Es consideren superades i que ja no ens afecten, però malauradament no és així”, va explicar Bernabé en la presentació d’aquesta edició. El director va recordar que a Catalunya cada dia moren deu persones a causa d’una sèpsia greu, que es produeix quan una infecció localitzada s’escampa i passa a la sang, fins a arribar a altres òrgans i provocar una resposta inflamatòria exagerada.
En l’edició del 2017, el llibre de La Marató complirà 10 anys d’història, mentre que el disc, del qual encara no s’han anunciat els participants, arribarà als 12 anys. Tot i que els detalls es guarden en secret, Bernabé va afirmar que “seran molt especials”.
Nou sistema per al voluntariat
Aquest any una de les novetats de La Marató serà un nou sistema per inscriure’s com a voluntari que inclou un període de preinscripció, que es va posar en marxa el 10 d’octubre i estarà actiu fins dijous. Un cop acabat aquest procés, divendres es farà un sorteig amb l’objectiu de garantir que tothom tingui la possibilitat d’accedir a alguna de les places de voluntariat que s’ofereixen.
El desenvolupament de La Marató va més enllà del programa del dia 17 de desembre. De fet, un dels pilars del projecte és la difusió i conscienciació que es fa, entre altres activitats, a través de les conferències a casals, biblioteques i escoles de secundària. En les sessions es projectarà un vídeo, que ha comptat amb la participació de la youtuber Leopolda Olda i la banda de trap català P.A.W.N. Gang, que combina el testimoni de persones afectades per una malaltia infecciosa amb l’explicació d’un expert. Per a aquesta edició ja hi ha sol·licitades 2.400 xerrades. L’any 2016 se’n van fer 5.940 i es va arribar a més de 229.000 joves.
Finalment, una altra de les novetats d’aquest any serà la presència de La Maratóa la Festa dels Súpers, que se celebra aquest cap de setmana. Serà una oportunitat per arribar als més petits, ja que es convidarà pares i fills a participar en una activitat de sensibilització a l’estand del projecte.
Un espot d’època per impulsar la recerca
Per donar a conèixer la nova edició de La Marató de TV3, la CCMA i el programa han preparat un anunci publicitari d’època ambientat en el1926, dos anys abans que Alexander Fleming descobrís la penicil·lina, una fita per a la introducció dels antibiòtics en la societat. L’espot, que s’estrenarà durant la primera quinzena de novembre, serà “un curt d’acció trepidant” que mostrarà com, a partir d’un fet insignificant, es produeix una infecció i quines són les seves conseqüències. Segons Martí Patxot, director de màrqueting de la CCMA, aquest any s’ha fet èmfasi en la història perquè els experts afirmen que la situació actual és similar a la que hi havia a principis del segleXX, abans del descobriment de la penicil·lina. “Estem en un moment que la recerca és imprescindible per fer un canvi i salvar moltes vides”, explica Patxot.