David Bowie, l’innovador digital
No queda gaire per escriure sobre l’habilitat del desaparegut David Bowie per ensumar les tendències musicals més avançades de cada moment i posar-s’hi al capdavant. En canvi, és relativament poc conegut que va demostrar la mateixa capacitat pionera en matèria tecnològica. El 1998 Bowie va engegar un servei d’internet anomenat BowieNet, precursor del que ara fan la majoria d’artistes mitjançant les xarxes socials: crear una comunitat digital de fans que els ofereix contingut exclusiu i la possibilitat de connectar amb l’estrella. BowieNet tenia dues potes. La primera era un servei de connexió a internet amb tarifa plana de 20 dòlars mensuals, disponible al Regne Unit i als EUA -eren els temps d’AOL i, en aquella època, aquí anàvem amb Infovía- i que proporcionava a l’usuari 20 megabytes d’espai per publicar la seva web personal i una bústia de correu usuari@davidbowie.com per presumir d’admiració per Ziggy Stardust.
La segona pota de BowieNet era el contingut exclusiu, a l’abast dels internautes de tot el món disposats a pagar 6 dòlars al mes. Hi havia sales de xat on de tant en tant apareixia sense previ avís el mateix Bowie, generalment fent servir el nick de Sailor. El 1999 l’artista va demanar als seus seguidors que l’ajudessin a compondre una cançó i va rebre més de 80.000 propostes. L’escollida va aparèixer amb el títol de What’s really happening? a l’àlbum Hours... A BowieNet també es va emetre per streaming de vídeo una de les sessions de gravació, una cosa insòlita en aquella època.
BowieNet va seguir donant el servei de connexió fins a l’any 2006, però l’àrea de contingut va continuar activa fins al 2012, tot i que Bowie havia deixat de participar-hi activament el 2004, després del primer ensurt greu de salut. Tot i això, a la plataforma Worlds d’entorns virtuals tridimensionals encara s’hi poden trobar les àrees relacionades amb BowieNet, a manera de llegat digital de l’artista, complementari de la seva discografia.