L'ARA guanya dotze premis European Newspaper pel seu disseny i caràcter innovador
Entre altres elements, s'han distingit tres de les seves portades i quatre interactius
BarcelonaEl diari ARA ha obtingut 12 guardons en la 21a edició dels European Newspaper Awards, premis d'àmbit europeu que reconeixen les millors propostes en disseny i presentació de continguts en diaris, ja siguin en paper o en format digital. L'ARA ha rebut reconeixement en set de les vint categories dels premis. El diari va ser nomenat millor rotatiu regional europeu de l'any el 2015.
Els tres primers premis corresponen a la categoria de millor portada. Es tracta en els tres casos de propostes monogràfiques. Els European Newspaper Awards han reconegut l'originalitat del diari del 9 de desembre del 2018, un número especial pensat per Ferran Adrià. Sota el títol Amb molt de gust, aquesta edició especial estava il·lustrada gairebé exclusivament amb imatges de productes, de manera que on habitualment hi ha les fotografies que acompanyen les notícies, aquell diumenge hi havia imatges de productes frescos.
En aquesta categoria també ha resultat premiat el diari del 31 de març del 2019, que commemorava els 80 anys del final de la Guerra Civil i analitzava la pervivència del franquisme ideològic. La portada del 14 de juliol, dedicada al 50è aniversari de l'arribada de l'home a la Lluna, també ha resultat premiada en aquesta categoria.
Els premis també han reconegut la qualitat del suplement econòmic Emprenem i, en especial, la portada del 14 d'abril del 2019, dedicada al gegant suec Ikea. L'Emprenem ha rebut un premi més, en aquest cas en la categoria de narració visual, pel reportatge "¿Hi ha una bombolla en els grans fitxatges del futbol?"
L'ARA també ha rebut un premi en la categoria d'infografia gràcies al Planeta de l'Ara Diumenge sobre els vessaments de petroli que hi hagut arreu del món des del 1970 fins a l'actualitat.
Una de les categories en què l'ARA domina és la innovació online i la narració multimèdia, secció en què ha guanyat quatre premis. D'una banda, s'ha premiat El batec de la Rambla, l'interactiu coordinat per Lara Bonilla amb què el diari va commemorar els dos anys de l'atemptat de la Rambla. En l'elaboració de l'interactiu, amb disseny de Ricard Marfà i programació de Marc Funollet i Jordi Guilleumas, hi van participar una vintena de periodistes, fotògrafs i càmeres de la redacció del diari ARA. També ha resultat premiat Fins a la Lluna i més enllà, un repàs en 25 xifres dels 50 anys des del primer viatge a la Lluna, un treball de Lara Bonilla amb assessorament de Rafael Clemente, il·lustracions de Patricia Bolinches, disseny de Ricard Marfà i programació de Jordi Guilleumas.
En aquesta mateixa categoria l'ARA ha rebut un altre premi per 37 vides segades al Mediterrani, la versió digital d'un reportatge amb text de Cristina Mas, de la secció d’Internacional; disseny de Ricard Marfà, i programació de Jordi Guilleumas. Aquest no és el primer guardó que s'endú aquest interactiu: a l'octubre ja va guanyar un premi ÑH, concedit per la Society for News Design. La versió en paper del reportatge també s'ha endut un premi com una de les millors cobertures en temàtica d'immigració.
La mateixa trajectòria ha seguit Tot el que 'The New York Times' ha dit de nosaltres, que també va guanyar una medalla dels premis ÑH, i ara també ha estat premiat pels European Newspaper Awards. L’interactiu –amb text de Miquel Bernis, disseny de Ricard Marfà i programació de Jordi Guilleumas– repassa la presència de Barcelona i Catalunya al New York Times des del principi del segle XX fins a l’actualitat a través dels titulars del diari, i es va fer construint una base de dades a través de consultes a la funcionalitat article search de l’API del diari nord-americà.
Finalment, també ha estat premiada l'edició del 21 de juliol de l'Ara Diumenge, titulada "Llunàtics", en què es repassa la influència que ha tingut la Lluna en diferents àmbits culturals, com el cinema o la literatura.