BarcelonaQuan la nova 8TV preparava la seva estrena, va llançar una campanya amb el provocador missatge "TV3, esteu preparats?". Els responsables de la cadena privada sabien de sobres que la seva modesta aposta no faria trontollar el còmode lideratge de la pública, però era una manera de mostrar l'actitud descarada amb què volen fer forat, sobretot entre l'audiència més jove. De moment, però, els resultats no acompanyen i els audímetres no han estat clements. Si durant els últims mesos –en què el grup Godó va deixar-la amb una programació de mínims– 8TV tenia en el 0,7% de share el seu resultat més habitual, sota la batuta de Nicola Pedrazzoli, el nou propietari, ha obtingut un 0,3% de mitjana en les seves tres primeres setmanes de vida, cosa que la situa com a la televisió menys vista de Catalunya, de la trentena llarga de canals que es poden veure en obert a la TDT.
Inscriu-te a la newsletter Sèries
Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi
Els nous gestors no donen excessiva importància a la dada, perquè consideren normal que davant d'un canvi radical de programació marxin de seguida els qui estaven acostumats a la vella fórmula però triguin a arribar els que seran nou adeptes del canal. Però, malgrat aquest raonament, la crua realitat és que poca gent s'està enganxant a la nova graella del que hauria de ser el principal canal privat d'abast català. I les dades dels audímetres suggereixen que el problema no és tant de desconeixement com de rebuig. Al capdavall, fins a 5.043.000 catalans de més de 4 anys han vist com a mínim un minut de la renovada televisió, des que es va posar en marxa el 30 d'agost. I 2.441.000 fins i tot han vist una hora de la programació, un 33% del total de l'audiència televisiva del país.
En canvi, els resultats individualitzats per programa mostren que 8TV encara no ha trobat un primer èxit que li funciona com a àncora a partir de la qual arrossegar audiència a d'altres franges, tal i com feien Alfons Arús o Josep Cuní en la penúltima etapa del regnat de Godó, quan la cadena fregava el 4% que ha estat el seu millor resultat històric. Així, el programa Sexual revolution, presentat per Ares Teixidó, va rebre aquest divendres notícia de la seva retirada de la graella dels dies laborables, ja que amb prou feines ha aconseguit un 0,6% de quota de pantalla per a una escarransida audiència mitjana de 12.000 espectadors.
La resta de programes també es mantenen en xifres glacials. Toni Albà és qui millor se'n surt amb els seu 8 de notícies, però no deixen de ser 8.000 espectadors i un 0,4%. Això sí, el còmic s'apunta el punt d'haver aconseguit firmar l'emissió més vista en aquestes tres setmanes i escaig: 34.000 seguidors i un 1,5% de share, el passat 13 de setembre, primer dia laborable després de la Diada. Més avall en el rànquing, els episodis d'Els joves que encara s'emeten estan aconseguint un 0,3% i figuren a la part alta de la taula. El Catalunya Opina firma també un 0,3%, mentre que el PAM es queda en un 0,2% i la versió per a joves del Catalunya Opina tot just marca un 0,1% que el deixa a punt de la invisibilitat.
Un cop d'ull al perfil de com és l'espectador de 8TV en aquesta nova etapa evidencia que encara es tracta d'una audiència envellida: el 85% del seu públic supera els 45 anys i més de la meitat –el 51%– passa dels 65 anys. Això sí, un dels objectius de ser una televisió urbana i cosmopolita comença a perfilar-se, ja que el 22,4 dels seguidors viuen a la ciutat de Barcelona, en línia amb el pes de la capital catalana en el conjunt de la població.
Ares Teixidó, de gran aposta a relegada als diumenges
Els mals resultats han provocat ja la primera gran sacsejada a la graella de la nova 8TV. Ares Teixidó és la gran perjudicada, ja que el seu programa Sexual revolution, que ocupava el prime time de la cadena de dilluns a divendres, salta als diumenges a la nit. Qui se'n beneficia d'aquest moviment és Frank Blanco, que s'instal·larà ara a les nits dels dies laborables amb el seu programa, rebatejat ara com a El Circ, a partir de les 22.45. Abans, Marta Polo, la directora del canal, recuperarà la marca 8 al dia per presentar l'informatiu diari.
Una altra novetat s'estrena aquest mateix diumenge. Es tracta del programa 8 maníac, amb Miquel Valls, un magazín d'ampli espectre que inclourà continguts tan diversos com connexions a peu de carrer, actuacions musicals, seccions sobre aprendre a menjar o les últimes tendències, a banda d'entrevistes a famosos. El programa s'emet de 15.30h a 18.30h i, per al seu debut, ha convidat Ángela Dobrovolski, l'exdona de Josep Maria Mainat. Fonts de la cadena han assegurat a aquest diari que, en dues setmanes, presentaran més novetats.